شعر و داستانکتابخانه

معرفی نمایشنامۀ صندلی ها اثر اوژن یونسکو

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «صندلی ها» اثر اوژن یونسکو در حوزۀ نمایشنامۀ طنز راهی کتابفروشی ها شد. این کتاب را مهدی زمانیان ترجمه کرده و انتشارات افکار در 110 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی این نمایشنامه آمده است: « «صندلی‌ها» یک نمایشنامه با بیانی طنزگونه است، پرداختن به از خود بیگانگی و بی‌هویتی انسان در دنیای پرهیاهوی مدرن است. پیرمرد و پیرزنی ساکن اتاقکی در یک جزیره با رفتارها و گفتارهایی که بیانگر عدم علاقه و بی‌تفاوتی در زندگی آن‌هاست برای افرادی خیالی نامه می‌نویسند و آن‌ها را دعوت می‌کنند تا طی یک سخنرانی پیامی مهم را به آنان برسانند. میهمانان خیالی سر می‌رسند آن دو در ذهن خود برای هر یک از ‌آن‌ها صندلی درنظر می‌گیرند. درست در هنگام سخنرانی در کمال ناباوری سخنران واقعی وارد می‌شود. پیرمرد و پیرزن سخنرانی را به او واگذار می‌کنند و خود می‌میرند، اما سخنران کر و لال است و جز ضجه و فریاد حرفی برای گفتن ندارد.»

اوژن یوسنکو نمایش‌نامه‌نویس و نویسندۀ فرانسوی با اصلیت رومانیایی بود. او را بارزترین نمایندۀ تئاتر آوانگارد فرانسه می‌نامند. یونسکو در رشتۀ ادبیات فرانسه به تحصیل پرداخت و در سال 1970 به عنوان عضو آکادمی فرانسه برگزیده شد. او همچنین برندۀ جوایز بسیاری شد؛ جوایزی چون جایزۀ فیلم جشنواره تور ،جایزۀ پریکس ایتالیا، جایزۀ تئاتر انجمن نویسندگان و… بیشتر آثار یونسکو به پارسی ترجمه شده‌است. مترجمین آثار یونسکو اغلب از نویسندگان و هنرمندان مشهور ایرانی بوده‌اند. بهمن محصص، جلال آل احمد، داریوش مهرجویی، احمد کامیابی مسک و پری صابری از آن جمله‌اند. مشهورترین نمایش‌نامهٔ یونسکو کرگدن‌ها یا کرگدن است. «شاه می میرد»، «عابر هوایی، «دختر دم بخت» و … از آثار یونسکو است.

نمایشنامۀ «صندلی ها» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا