کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته مهندسی ماشین های ریلی

رشته مهندسی ماشین های ریلی یکی از رشته های گروه آزمایشی ریاضی–فیزیک است که داوطلبان با توجه به علاقه و رتبۀ خود می توانند آن را به عنوان رشتۀ انتخابی خود انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین_ رشته مهندسی ماشین های ریلی از رشته های ریاضی فیزیک است که در آن همۀ فعالیت های بخش متحرک صنعت حمل و نقل مورد مطالعه قرار می گیرد. دراینجا اطلاعاتی دربارۀ این رشته، دروس و بازار کار آن ارائه می کنیم.

رشته مهندسی ماشین های ریلی

مهندسی ماشین‌های ریلی رشته ای برای رسیدگی به فعالیت های بخش متحرک صنعت حمل و نقل ریلی است. هدف‌ این رشته تربیت‌ افراد متخصص در زمینه طراحی‌، انتخاب‌ بهینه‌، بهبود سیستم‌ نگهداری‌، تعمیر، بازسازی‌ و ساخت‌ وسائط‌ نقلیه‌ ریلی‌ است.

مهندس‌ ماشین‌های ریلی‌ یک‌ مهندس‌ خوب‌ مکانیک‌ است‌ که‌ تخصص‌ ویژه‌ در زمینه‌ راه‌آهن‌ دارد و به همین دلیل آمادگی حل مشکلات صنعت راه‌آهن مثل مشکلات طراحی و ساخت قطعات را دارد. فارغ التحصیلان رشته مهندسی ماشین های ریلی با بهره گیری از علوم و فنون مرتبط در این زمینه و انجام پژوهش های صنعتی و علمی باید به جهت افزایش کارآیی سامانه های ریلی راه حل های مناسب را پیدا کرده و آنها را ارائه دهند.

دانشجویان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تبحر داشته و در مدیریت قوی باشند. خلاقیت و ذوق بالا و هم چنین داشتن روابط اجتماعی خوب نیز می تواند به دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک زیادی کند.

دروس رشته مهندسی ماشین های ریلی

دروس پایۀ رشتۀ مهندسی ماشین های ریلی عبارت است از: ریاضی، فیزیک، استاتیک، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی مهندسی و برنامه سازی کامپیوتر.

دروس اصلی و تخصصی این رشته شامل: مقررات عمومی حرکت، نقشه کشی صنعتی، کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی، مقاومت مصالح، مبانی ارتباطات و علائم، مبانی مهندسی برق و الکترونیک، دینامیک، ترمودینامیک، کارگاه جوشکاری و ورق کاری، مبانی سیر و حرکت قطار، مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن، مبانی ماشین های الکتریکی، مکانیک سیالات، طراحی اجزاء، علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن، انتقال حرارت، دینامیک حرکت قطار ها، کارگاه تخصصی واگن، راه آهن برقی، کنترل اتوماتیک، طراحی سازه واگن و لکوموتیو، تکنولوژی ساخت و تعمیر وسایل نقلیه ریلی، طراحی ترمز های قطار، کارگاه تخصصی لکوموتیو، طراحی لکوموتیو، طراحی بوژی، پروژه تخصصی و طراحی ماشینهای ریلی می شود.

بازار کار و آینده شغلی

از آنجا که قرار است فعالیت‌های‌ اجرایی‌ راه‌آهن‌ به‌ بخش‌ خصوصی‌ واگذار شود، صنعت‌ راه‌آهن‌ به‌ نیروی‌ متخصص‌ بیشتری‌ برای‌ نظارت‌، مدیریت‌ و کنترل‌ پروژه‌ نیاز خواهد داشت تا راه‌آهن‌ بتواند به‌ صورت‌ منسجم‌ به‌ فعالیت شرکت‌های‌ خصوصی‌ نظارت‌ کند. البته بازار کار مهندس‌ ماشین‌های ریلی‌ به‌ صنعت‌ راه‌آهن‌ محدود نیست و فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند در صنعت‌ ذوب‌آهن‌، مترو، بنیاد مستضعفان‌، واگن‌سازی‌ پارس‌ ، شرکت های سازنده قطعات و ماشین های ریلی، شرکت های مشاوره مهندسی و کارخانجات‌ مشابه‌ هم مشغول به کار شود و یا حتی به عنوان مهندس‌ مکانیک‌ فعالیت‌ داشته‌ باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عاقبت این رشته یک کاغذ آ فور به اسم مدرک لیسانس و شغل شریف بیکاری هست
    برای ساخت یک واگن تا نیاز به سرمایه داریم نه مهندس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا