کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته صنایع ایمنی

صنایع ایمنی از رشته های زیرگروه ریاضی فیزیک است که که اطمینان می دهد، سیستم‌های مهندسی سطح ایمنی قابل قبولی را ارائه می دهند. داوطلبان پس از کسب رتبه قبولی و اطلاعات دربارۀ این رشته با توجه به علاقه و توانایی های خود می توانند آن را انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین_ رشته صنایع ایمنی اطمینان می دهد که یک سیستم حیاتی همانطور که لازم است رفتار می کند. در اینجا اطلاعاتی دربارۀ این رشته، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه می کنیم.

رشته صنایع ایمنی

رشته صنایع ایمنی یک رشته مهندسی است که به پیشگیری از تصادف، کاهش خطرات ناشی از خطای انسانی و به دست آوردن مزایای ایمنی از سیستم ها و طرح های مهندسی می پردازد. نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان از خدمات این رشته است.

در واقع از مجموعه وظایف و توانایی های یک مهندس ایمنی می توان به مواردی همچون مشخص کردن خطرات احتمالی و ارزیابی شرایط ایجاد خطر و تهدید، چه برای ماشین آلات و تأسیسات صنعتی و چه برای نیروی انسانی اشاره کرد. پس از تشخیص خطرات، مهندس ایمنی باید به بررسی روش های کنترل خطرات بپردازد و برنامه های کنترلی را ارزیابی کرده و در انتها به پیاده سازی سیستم های مدیریتی ایمنی بپردازد.

آنچه کارشناسان این رشته در طول تحصیل می آموزند می توان به طراحی سیستم های ایمنی، آتش نشانی و اعلام حریق، توانایی طراحی سیستم های جلو گیری از آلودگی آب و هوا در محیط های صنعتی، آشنایی کامل با استانداردهای حوزه های مختلف اعم از حفاظت محیط زیست و آلودگی آب و هوا و هم چنین توانایی برآورد اقتصادی روش های ایمنی و حفاظت و انتخاب بهترین آنها اشاره کرد. توانایی انجام کارهای فنی ، داشتن دقت و تمرکز لازم برای انجام امور نظارتی و هم چنین توانایی مدیریت بحران از جمله عوامل مهم موفقیت در این رشته است.

رشتۀ صنایع ایمنی به نوعی تلفیقی از سه رشته بهداشت حرفه ای، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع می باشد که البته گرایش آن به مهندسی صنایع بیش از سایر رشته ها است و می توان آن را یکی از شاخه های رشته مهندسی صنایع دانست.
دوره کارشناسی صنایع ایمنی به عنوان زیرمجموعه گروه ریاضی در دانشگاه سراسری، غیرانتفاعی، آزاد و علمی کاربردی ارائه می شود.

اهداف رشته صنایع ایمنی

• مشخص کردن خطرات و ارزیابی شرایط ایجاد خطر و عملکردهای ناامن و خطرزا
• توسعه روش های کنترل خطرات (برنامه ها و فرآیندها)

• ارزیابی برنامه های کنترل خطرات

• پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی

دروس صنایع ایمنی

دروس اصلی صنایع ایمنی شامل: مبانی مهندسی برق 1و2، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، نقشه کشی صنعتی، بررسی سیستم های قدرت و حفاظت، ترمودینامیک، مقاومت مصالح، استاتیک، مکانیک سیالات و آزمایشگاه، آشنایی با محاسبات ظروف و لوله های تحت فشار، انتقال حرارت و آزمایشگاه، خواص مواد، موازنه انرژی و مواد، کنترل فرآیندها، شیمی فیزیک، انتقال جرم، عملیات واحد صنعتی و آزمایشگاه، روش های اندازه گیری کمیت های مهندسی و خوردگی در صنایع می شود.

دروس تخصصی این رشته عبارت است از: اصول حفاظت محیط زیست، ایمنی در صنایع، روش های پیشگیری از خوردگی، تکنولوژی فرآیندهای پتروشیمی، الکتروشیمی و آزمایشگاه، متالورژی فیزیکی و آزمایشگاه، شناخت دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی، آزمایشگاه خوردگی و حفاظت، متالورژی جوشکاری و عملیات حرارتی، متالورژی مکانیکی و آزمایشگاه و تست های غیرمخرب و آزمایشگاه.

بازار کار و موقعیت‌ شغلی‌

حوزه کاری فارغ التحصیلان صنایع ایمنی محدوده وسیعی را در برگرفته و شامل: حراست از دستگاه‌ ها، ماشین‌ آلات برقی و مکانیکی در مقابل خوردگی و انفجاراتی که در اثر ضعیف شدن دستگاه‌ ها در طول زمان پیش می‌ آید، می شود. دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند به عنوان مهندس ایمنی و کارشناس کنترل کیفیت در صنایع مختلف صنعتی مانند ذوب آهن، ‏آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودرو سازی، هواپیمایی، راه‌ آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) مشغول به ‏کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سمت های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) مشغول به کار شوند و همچنین می توانند بعنوان کارشناس فنی، برنامه ریز، کارشناس کنترل پروژه، کارشناس تضمین کیفیت، مهندس صنایع، سرپرست کنترل پروژه، سرپرست برنامه ریزی، مدیر پروژه، مدیر کارخانه و غیره کار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا