کلاس درسمتوسطه دوم

علوم مهندسی رشته ای میان علوم پایه و مهندسی

رشتۀ علوم مهندسی از رشته های زیرگروه ریاضی فیزیک است که بیش از یک دهه است وارد دانشگاه های کشور شده و نسبتا رشته ای نو پا و البته رو به رشد است. داوطلبان پس از کسب رتبه قبولی و اطلاعات دربارۀ این رشته با توجه به علاقه و توانایی های خود می توانند آن را انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین_ علوم مهندسی رشته ای میان رشته ای است که در اکثر دانشگاه های جهان به عنوان یک هستۀ مرکزی رشته های مهندسی مطرح است. در اینجااطلاعاتی دربارۀ این رشته، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه می کنیم.

رشته علوم مهندسی

علوم مهندسی یکی از رشته های گروه آزمایشی ریاضی–فیزیک است و قرار است در این رشته، دانشجویان علوم مهندسی دانشی عمیق را در زمینه مهندسی بیاموزند و از آن برای تحقیق و پژوهش بهره ببرند و بتوانند پروژه های صنعتی گوناگون را به پیش ببرند. دانشجویان این رشته پس از مدت حدوداً دو سال می توانند به یکی از گرایش های مورد علاقه ی خود وارد شوند. گرایش های دوره کارشناسی رشته علوم مهندسی عبارت است از: علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی، فیزیک مهندسی و علوم مهندسی زیست محیطی.

رشته علوم مهندسی ارتباط نزدیکی با علوم فیزیک، ریاضیات و مهندسی دارد. دانش آموختگان این رشته در زمینه مهندسی و علوم مطالعه پیشرفته و عمیقی خواهند داشت و قادرند به اجرای پژوهش های صنعتی بین رشته ای بپردازند. هدف از تشکیل رشته علوم مهندسی فراهم کردن شرایطی برای ایجاد توسعه پایه های نظری برای تحلیل پدیده های علمی و کاربردهای مهندسی آن ها، آینده پژوهی در فناوری و انتقال فناوری ها به صنعت است.

دانشجویان علوم مهندسی ضمن استفاده از تحقیقات کاربردی در رفتارهای انسانی، آمار، زیست شناسی، شیمی، هواشناسی، برنامه های کاربردی رایانه و سایر موضوعات دیگر، مشکلات مهندسی را تحلیل و ارزیابی خواهند کرد. این رشته بسیار انعظاف پذیر است. تسلط کامل بر ریاضی، فیزیک و شیمی و قدرت تحلیل و تجزیه در این رشته بسیار اهمیت دارد. درمجموع علوم مهندسی مناسب کسانی است که هم به علوم پایه علاقه دارند و هم به مهندسی.

رشتۀ علوم مهندسی در دانشگاه های دولتی، آزاد و پردیس خودگردان ارائه می شود.

گرایش های علوم مهندسی

* گرایش علوم مهندسی محاسباتی: گرایش علوم مهندسی محاسباتی با محاسبات در مسائل علمی مهندسی سروکار دارد و مهارت های مورد نیاز برای مدل سازی، شبیه سازی، و حل مسائل پیچیده را در دانشجویان این گرایش علوم مهندسی فراهم می کند.

* گرایش ریاضی مهندسی: گرایش ریاضی مهندسی گرایشی بین رشته ای است که امکان مطالعه ریاضیات محض و کاربردی را به عنوان ویژگی اصلی مهندسی مدرن برای دانشجویان علوم مهندسی فراهم می کند. در گرایش ریاضی مهندسی با ترکیب درس هایی مثل ریاضیات محض، ریاضیات کاربردی، آمار و احتمال، فیزیک و دروس مهندسی دانشجویان را آماده می کند تا در جنبه های نظری و کاربردی بتواند فعالیت کنند.

* گرایش فیزیک مهندسی: گرایش فیزیک مهندسی ترکیبی از فیزیک کلاسیک و مدرن، شیمی، و ریاضیات است.

*گرایش علوم مهندسی زیست محیطی: در گرایش علوم مهندسی زیست محیطی اصول فیزیکی، شیمیایی، و بیولوژی همراه با تجزیه و تحلیل های مهندسی به دانشچویان آموخته می شود تا از این دانش ها برای حفاظت از محیط زیست و بازسازی آن بهره ببرند.

دروس علوم مهندسی

دروس تخصصی علوم مهندسی بنا به هر گرایش متفاوت است. دروس پایه مشترک بین گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی شامل: معادلات دیفرانسیل، شیمی عمومی، آزمایشگاه شیمی عمومی، ریاضی 1 و 2، فیزیک 1و2 و3، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، آمار و احتمالات مهندسی، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، روش های محاسبات عددی و مقدمه ای بر علوم مهندسی می شود.

بازارکار و آینده شغلی

با توجه به تخصصی بودن هر کدام از خوشه ها دراین رشته، فارغ التحصیلان آن می توانند در حوزه های کار مربوط به خود مشغول به کار شوند. این فارغ التحصیلان دارای محدودیت برای پیدا کردن فرصت های شغلی نیستند. به عنوان مثال تمام فرصت های شغلی که برای فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک وجود دارد، برای فارغ التحصیلان خوشه مکانیک این رشته هم وجود دارد.

فارغ التحصیلان علوم مهندسی می توانند در حوزه های حقوقی، تجارت، پزشکی، سیاست و خدمات دولتی، در صنایع گوناگون و کارخانه ها و وزارت خانه ها و شرکت های مرتبط می توانند مشغول شوند و یا در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی، بخش R&D شرکت ها و کارخانه ها، و آزمایشگاه ها فعالیت کنند. از دیگر فرصت های شغلی برای این افراد به عنوان مدیر پروژه می توان به مدیریت پروژه های خودرو، هوافضا، نیورگاهی، رباتیک و نانو اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا