چیست؟چیستان

علت وجود موکوس در ادرار چیست؟

موکوس ترشحات مربوط به غشاهای مخاطی می باشد که در نواحی از بدن مانند بینی، گوش، لب، ناحیه تناسلی و یا مقعد وجود دارد. بدن انسان روزانه حدود 1 لیتر خلط ایجاد می کند. اجزای تشکیل دهنده ی خلط، آب، سلول، نمک و موسین می باشند.
مدرسه آنلاین- پارامتر‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند دلیل وجود موکوس در ادرار باشد. در اکثر موارد این مساله اصلا جدی نیست، اما گاهی می‌تواند دال بر مشکلی جدی باشد و بنابراین باید مراقب باشید. در ادامه شایع‌ترین دلایل وجود موکوس در ادرار را با هم خواهیم دید.
تخلیله معمول موکوس
بعضی اوقات وجود موکوس در ادرار کاملا طبیعی است. در اکثر موارد این موکوس از مثانه و مجرای پیشاب می‌آید. در زمان تخلیه ادرار، ممکن است که موکوس در ادرار ترکیب شود، اما قادر به دیدن آن نباشید. همچنین اعتقاد بر آنست که مقدار تخلیه ادرار زنان در طول دوره قاعدگی یا تخمک سازی افزایش خواهد یافت. وجود موکوس در ادرار همچنین در دوره بارداری نیز شایع است.
عفونت مجرای ادراری
یکی از شایع‌ترین عوامل وجود موکوس در ادرای عبارتست از عفونت مجرای ادراری. عفونت مجاری ادراری از شیوع  بسیار بالایی برخوردار است و معمولا در نتیجه باکتری به وجود می‌آید. باکتری‌ها ممکن است در ناحیه آلت تناسلی ظاهر شود و به مثانه برسد. اگر در زمان مناسب این عفونت‌ها را درمان ننمایید، حتی ممکن است که به کلیه‌ها نیز برسند و منجر به مشکلاتی جدی شود. در چنین حالتی با وجود موکوس در ادرار مواجه خواهیم شد و این مساله با علائم مختلفی، همچون درد در هنگام ادرار،  تکرر ادرار، درد در قسمت پایینی کمر و علائمی دیگر همراه می‌شود.    عفونت مجرای ادراری در زنان باردار از شیوع بالایی برخوردار است. در واقع فشار بالایی بر مثانه آن‌ها است و بنابراین قادر به ذخیره مقدار ادرار زیادی نخواهد بود. همچنین آن‌ها تراوشات واژنی بسیاری خواهند داشت و بنابراین وجود موکوس در ادرارشان بسیار محتمل خواهد بود.
بیماری‌های مقاربتی جنسی
وجود موکوس در ادرار همچنین می‌تواند در نتیجه بیماری‌های مقاربتی جنسی نیز باشد. از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی جنسی که منجر به موکوس ادراری می‌شود، عبارتند از سوزاک و کلامیدیا. شایع‌ترین علامت سوزاک، ادرار زرد رنگ است، در حالی که نشانه کلامیدیا ادرار سفید است. اگر فعالیت‌های جنسی زیادی دارید و شاهد موکوس در ادرار بودید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی زیاد است. به منظور پیشگیری از این بیماری‌ها باید تنها روابط جنسی کم خطر را به کار ببندید.
کولیت زخمی
یکی از شایع‌ترین بیماری روده، کولیت اولسروز است که عاملی در تولید موکوس‌های موجود در ادرار است. نشانه‌ای شایع از این بیماری، استفراغ خونی و همچنین جود درد در ناحیه شکمی است. مقدار بیشتری از موکوس را در این بیماران در مقعد و همچنین در ادرار می‌توان دید. اگر احتمال می‌دهید که به کولیت زخمی مبتلا هستید، بهتر است که به دنبال کمک‌های پزشکی باشید.
سندروم روده تحریک پذیر
ممکن است اسم سندروم روده تحریک پذیر را شنیده باشید. این بیماری، عدم عملکرد مناسب روده هایتان برای بیش از ماه را به دنبال دارد. یکی از شیاع‌ترین نشانه‌های سندروم روده تحریک پذیر، ظهور موکوس در ادرار است.   در واقع مقدار موکوس زیادی در مدفوعتان دیده می‌شود و ممکن است در ادرارتان نیز ظاهر شود. اگر روده‌تان مشکلی دارد و متوجه وجود موکوس در ادرارتان نیز شده اید، بهتر است با پزشک مشورتی داشته باشید.
سنگ کلیه
بیماری سنگ کلیه نیز از مواردی است که عمدتا با موکوس موجود در ادرار همراه است. همچنین ادرار بیمار ممکن است به رنگ بسیار نیره درآمده و درد شدیدی در ناحیه شکمی را تحمل نماید.
سرطان مثانه
این بیماری از شیوع چندانی برخوردار نیست، اما می‌تواند به موکوس درون ادرای بیانجامد. همچنین علائم دیگر سرطان مثانه عبارتند از درد به هنگام ادرار و همچنین وجود خون در ادرار.
کم آبی بدن
شاید نمی‌دانستید، اما کم آبی بدن نیز یکی از نشانه‌های وجود موکوس در ادرار باشد؛ از این رو نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز از اهمیت بالایی برخوردار است.
نشانه‌های وجود موکوس در ادرار

نشانه‌های بسیاری ناشی از وجود موکوس در ادرار وجود دارد. یکی از شایع‌ترین علائم آن، درد در ناحیه شکمی و همچنین به هنگام ادرار است. موکوس موجود در ادرار می‌تواند با بوی غیرمعمولی نیز همراه باشد که نباید آن را نادیده بگیرید. یکی دیگر از نشانه‌های موکوس در ادرار، تب است. ممکن است در حین نزدیکی با همسرتان با درد مواجه شوید. اگر یکی از این نشانه‌ها را داشتید، بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

هر کسی که با مقدار بیش از حد موکوس در ادرار یا افزایش کلی تولید موکوس مواجه شود، باید به پزشک مراجعه نماید. اگرچه مقدار مشخصی از موکوس در ادرار وجود دارد و عادی است، حد زیاد آن می‌تواند ناشی از مشکلاتی اساسی باشد و به درمان نیاز دارد.
منبع: iranianurology.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا