تغذیهمامان بابا

طرز خشك كردن ليمو ترش عمانی

لیمو ترش عمانی یکی از چاشنی های خوشمره ایرانی هاست که برای تهیه انواع خورش، دمنوش ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مدرسه آنلاین- یکی از چاشنی هایی که ایرانی ها بسیار از آن استفاده می کنند، لیمو عمانی است. طبیعت لیمو عمانی سرد و خشک می باشد و سرشار از ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. درست کردن این لیموها در منزل کار بسیار ساده ای است. در این مطلب از مدرسه آنلاین سعی کرده ایم این روش خشک کردن لیمو عمانی در منزل را آموزش دهیم.

درست کردن لیمو عمانی در منزل

برای خشک کردن لیمو ترش عمانی, ابتدا یک کیلوگرم لیمو ترش را خوب بشویید و بر روی آن ها مقداری نمک بریزید. بگذارید 1 روز بماند و سپس آن ها را با آب سرد خوب بشویید.

سپس درون یک قابلمه مقداری آب بریزید، یک فنجان سرکه به آن اضافه کرده و بگذارید به جوش بیاید. حالا لیمو ترش ها را به مخلوط آب و سرکه اضافه کنید و بگذارید 10 ثانیه بجوشند، سپس با آب سرد خوب آبکشی کنید.

مجددا لیمو ترش های آبکشی شده را درون مخلوط آب جوش و سرکه بریزید و این بار اجازه دهید به مدت 1 دقیقه بجوشند، سپس درون آبکش بریزید اما آن ها را آبکشی نکنید.

پس از خنک شدن لیمو‌ ترش ها با خلال دندان سوراخ ریزی روی هر کدام ایجاد کنید، آن ها را بر روی یک پارچه ی نخی تیره بریزید و به مدت 10 روز زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شوند.

لیمو های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و بگذارید چند روز هم در سایه بمانند تا کاملا خشک شوند.لیمو عمانی شما آماده است. در صورت دلخواه می توانید آن ها را آسیاب کنید.

لیمو عمانی ورقه ای

لیمو ترش خشک ورقه ای

پرک لیمو یا لیمو خشک ورقه ای یکی از روش های خشک کردن لیمو ترش است. با این روش شما می توانید لیموی ترش تازه را خودتان به شکل ورقه ای برش زده و خشک کنید و از آن برای طعم دار کردن انواع غذاها و یا انواع دمنوش ها و چای استفاده کنید.

برای درست کردن لیمو ترش خشک ورقه ای در منزل، ابتدا لیمو ترش های تازه را با آب سرد شسته و در آبکش می ریزیم تا آب آنها به خوبی خشک شود.سپس با یک چاقوی تیز سر و ته لیموها را خیلی کم برش می دهیم.

بعد هم لیموها را به شکل ورقه های نازک و حلقه ای برش می زنیم و همه هسته های لیموها را با کمک چاقو درمی آوریم. این کار برای آن است که لیموخشک ها پس از خشک شدن تبخ نشوند.

حالا برش های لیمو را به صورت یک لایه روی سینی یا در سبد آبکش کنار هم می چینیم و به مدت 2 روز زیر آفتاب قرار می دهیم و روزی دو سه بار لیموها را پشت و رو می کنیم تا دو طرف آنها خشک شود.

بعد از اینکه لیموها دو روز در آفتاب ماند، آنها را دو سه روز هم در منزل و درمحیط خشک و خنک قرارمی دهیم تا کامل خشک و چیپسی شود. فقط حتما روزی چند بار لیموها را پشت و رو کنید تا همه لیموها به یک اندازه خشک شود.

پرک لیموی آماده است، آنها را داخل ظرف های شیشه ای درب دار می ریزیم و برای استفاده در انواع خورش ها و یا همراه با چای و دمنوش مصرف می کنیم.

چند نکته در خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه ای

1. اگر می خواهید رنگ لیمو خشک های شما رنگشان تیره تر باشد، باید بیشتر جلوی آفتاب بماند و اگر می خواهید رنگشان روشن و طلایی باشد، دور روز در آفتاب بماند و چند روز دیگر در داخل خانه خشک شود.

2. توجه داشته باشید موقع جمع کردن لیموها، همه آنها کاملا خشک شده باشد. چون اگر کامل خشک نباشند، بعد از چند وقت کپک می زنند.

3. برای خشک کردن داخل منزل هم می توانید جلوی پنکه یا کولر بگذارید تا سریع تر خشک شوند.

بیشتر بخوانید

خواص درمانی لیمو عمانی

– کاهش فشار خون
– تقویت عضلات قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
– افزاینده اشتها
– رفع ناراحتی معده
– بهبود حرکات روده
– پیشگیری و درمان یبوست و اسهال
– سم زدایی و پاک سازی روده‌ها
– منبع ویتامین C و D
– خاصیت ضد میکروبی طبیعی
– کاهش خطر ابتلا به سرطان
– تقویت سیستم ایمنی بدن
– کاهش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی
– تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان
– تقویت عضلات و دندان‌ها
– کاهش خستگی و کمبود انرژی
– موثر در بهبود سرماخوردگی و سرفه و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا