چیست؟چیستان

سبزی پلو ماهی شب عید نوروز چیست؟

سبزی پلو با ماهی، یک غذای مناسبتی و مهم است که خوردن آن در شب عید نوروز یک سنت مهم ایرانی به شمار می‌آید.

مدرسه آنلاین_ این سنت ریشه در باورهای قدیمی مردم دارد. می گویند ماهي داستان حضرت سليمان را روايت مي کند که حضرت سليمان انگشتر پادشاهی خود را در شکم ماهي پيدا کرد. این انگشتر را دیوان ربوده بودند و سرانجام در شکم ماهی پیدا شد. پس ما ماهي مي خوريم به اميد اينکه در آستانۀ رستاخیر طبیعت به حقيقت و اسم اعظم نائل شویم.

علاوه بر اين خوردن اين غذا در آستانۀ سال نو بهانه ای است تا اين سال را با انرژی و انگيزۀ بيشتری آغاز کنيم.به قول قدیمی ها در زمان سال تحويل بايد اجاق خانه روشن باشد و دود از دودکش بيرون بيايد. همچنین آنان ماهی را نماد زندگی، ثروت و فراوانی دانسته و بر اساس این باور در شب سال نو ماهی می خوردند تا سالی که در پیش رو دارند سراسر سلامتی، فراوانی و برکت و ثروت برای آنها باشد.

مضاف بر اینکه ایرانیان معتقد بودند در شب عید باید غذایی بخورند که در آن سبزی باشد زیرا باعث می شود تا آخر سال زندگی پربرکت و با نشاطی خواهند داشت.خوردن پلو در شب سال نو نیز به این علت بوده که آنان برنج را گیاه ارزشمندی و نشانه برکت و حاصلخیری می دانستند و بر اساس این باور در شب سال نو پلو می خوردند تا سال پیش رو در مزارعشان برکت و زایش و حاصلخیزی داشته باشند.

گذشته از همۀ اینها سبزی پلو ماهی از غذاهای دور همی است و همۀ اعضای خانواده را در شب هم گرد هم جمع می کند.

سالتان پرخیر و برکت و عمرتان به درازی روزگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا