جدیدترین اخبار

سال آینده غربالگری اسکلتی دانش‌آموزان عملیاتی می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: همراهی خوبی از طرف ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفت تا بتوانیم برای سال آینده موضوع غربالگری اسکلتی و حرکتی همه دانش‌آموزان کشور را عملیاتی کنیم.

مدرسه آنلاین- صادق ستاری‌ فرد در آیین افتتاح همزمان اجرای ۷۰ طرح پویا در مدارس خراسان رضوی و بهره‌بردای از ۹۵ اتاق بهداشت در مدارس که روز، ۱۲ اسفند ماه، در مجتمع آموزشی فرهنگی اندیشه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی در اهداف سند تحول و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین پیشران است. امیدوارم این فعالیت‌ها و برنامه‌ها الگویی برای سایر استان‌ها شود. داشتن مدرسه و محیط تربیتی مناسب از الزامات تربیت تمام‌ساحتی است. یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین خانواده‌محور شدن تعلیم و تربیت است. برای رسیدن به این مهم و تحقق تربیت تمام‌ساحتی باید زیرساخت و فضای مناسب را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: پویاسازی، شاداب‌سازی و سالم‌سازی محیط مدرسه از الزامات تربیت تمام‌ساحتی است؛ لذا یکی از اهداف معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش این است که در کنار توجه به سایر ساحت‌های تعلیم و تربیت و تحقق ساحت‌های شش‌گانه، سیاست پویاسازی، شاداب‌سازی و سالم‌سازی محیط‌های آموزشی با تاکید بر مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله پیش گرفته شود. در این راستا نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

معاون تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده و باید هم با قوت ادامه پیدا کرده و هم عمومیت پیدا کند؛ یعنی این فعالیت‌ها مختص چند مدرسه، محله و منطقه نباید باشد. مبتنی بر همین موضوع پیش‌بینی مدرسه الگو و منطقه آموزش و پرورش الگو یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش است. مدرسه الگو و منطقه آموزش و پرورش الگو یعنی در کنار تحقق همه اهداف شش‌گانه تعلیم و تربیت بتوان سه موضوع مهم را پیش‌بینی و عملیاتی کرد؛ ارتقای مهارت‌های شغلی، زندگی و جسمی‌ حرکتی. برای عملیاتی کردن این حوزه باید وزارت آموزش و پرورش و در عین حال عوامل سهیم و موثر عمومی و غیردولتی یعنی خانواده، رسانه و نهادها کمک کنند.

ستاری‌ فرد تصریح کرد: آموزش و پرورش بیش از پیش نیازمند همراهی همه ارکان سهیم و موثر عمومی و غیردولتی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است. اگر در خراسان رضوی اقدامات موثری برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین انجام می‌شود، رسانه باید روایت‌گری مناسبی از این فعالیت‌ها داشته باشد تا هم به جهاد تبیین کمک کند و هم الگوی سایر مناطق آموزشی و پرورشی باشد. اگر تبیین‌گری و روایت‌گری خوبی از فعالیت‌ها انجام شود و در عین حال ارتباطات درون‌دستگاهی بین آموزش و پرورش تقویت شود، می‌شود ادعا کرد موضوع عدالت تربیتی را عملیاتی کرده‌ایم. هم عدالت تربیتی و هم تربیت تمام‌ساحتی از اهداف و سیاست‌های امروز آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من و به عنوان یک معلم ساحت تربیت زیستی و بدنی پیشران تحقق سایر ساحت‌های تعلیم و تربیت است، بیان کرد: اگر دانش‌آموز ما از نظر جسمی و فکری سالم باشد، طبیعتا انتقال و تحقق سایر ساحت‌ها و نهادینه کردن سایر ارزش‌ها بهتر پیش خواهد رفت؛ لذا موضوع ورزش و تربیت بدنی صرفا یک امر تفریحی نیست. ورزش و محیط ورزش مهمترین ابزار تربیتی و محیط تربیتی است. بر همین اساس در سند تحول بنیادین موضوع طراحی فضای ورزشی در محیط تربیتی و در محیط‌های تعلیم و تربیت مورد توجه خاص قرار گرفته است. مبتنی بر همین موضوع ما ایجاد و طراحی فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خودمان تعریف کرده‌ایم و در این راستا هم منابع مالی خود و هم منابعی که می‌توان از طریق خیرین جذب کرد را به سمت متناسب‌سازی، استانداردسازی و بهینه‌سازی فضاهای ورزشی سوق داده‌ایم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین پیش‌بینی شده تا اواخر سال آینده بتوانیم ۱۳۵۷ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای ایجاد کنیم. استان هرچه پیشروتر باشد، وزارتخانه نیز به دنبال آن حرکت می‌کند. روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری باید به دانش‌آموز منتقل شود. در مجموع و در بسیاری از طرح‌ها به دلیل اینکه خراسان رضوی استانی پیشرو، پیشگام و پیش‌قدم بوده، می‌شود از تجربه و دانش آن استفاده کرد.

ستاری‌ فرد افزود: بر همین اساس امیدواریم برای اجرای مسابقات ملی حتما از ظرفیت خراسان رضوی با زیرساخت‌های ورزشی و معنوی‌ که دارد، استفاده شود. مشهد میزبان مسابقات کشتی در سال ۱۴۰۱ برای بعد از ماه رمضان خواهد بود که هم دانش‌آموزان در این مسابقات ملی ‌می‌توانند حضور داشته باشند و هم از ظرفیت معنوی حضرت امام رضا(ع) بهره کامل را می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه روز درخت‌کاری هستیم و یکی از اهداف ساحت زیستی و بدنی، محیط زیست سالم است. امیدواریم استان خراسان رضوی در این حوزه همچنان که در اهداف حوزه سلامت و اهداف حوزه تربیت‌ بدنی پیشگام و پیش‌قدم است، برای اجرای طرح همیاران محیط زیست نیز برای داشتن یک محیط زیست سالم برنامه خوبی را پیش‌بینی کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ما نهضت ملی ایجاد فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای را شروع کرده و با حمایت خیرین و همراهی خانواده‌ها برای سال آینده در کنار ۱۳۵۷ فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای، ۷۰۰ مدرسه پویا را برای سراسر کشور پیش‌بینی می‌کنیم تا بتوانیم محیط سالمی را برای همه دانش‌آموزان‌مان رقم بزنیم. برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی اعتبار کرده‌ایم که هیچ مراقب بهداشتی بدون اتاق بهداشت و بدون تجهیزات بهداشتی نباشد. علاوه بر این پیش‌بینی ایجاد ۵۰۰۰ اتاق بهداشت و تامین تجهیزات اقلام بهداشتی را برای همه مراقبین بهداشت و ۵۰۰۰ مدرسه انجام داده‌ایم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا