شعر و داستانکتابخانه

زنبق وحشی، گزیده اشعار برندۀ نوبل

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «زنبق وحشی» اثر لوییز گلیک، در حوزۀ شعر منتشر شد. این کتاب را رزا جمالی ترجمه کرده و نشر ایهام در 70 صفحه منتشر کرده است.

در نوشتۀ پشت جلد کتاب آمده است: «داوران جایزه ی نوبل نوشته اند که شعر لوئیز گلوک را صدایی اشتباه نشدنی دانسته اند که به خاطر زیبایی بی پیرایه اش زندگی شخصی را جهانشمول میکند. او که از کودکی اولین شاعر مورد عالقه اش ویلیام بلیک بوده گویی که ترانه های معصومیت را با صدایی نوین بازآفرینی کرده است. زیبایی روح شاعرانه و شهودش او را فراتر از گستره و کانونهای ادبیات آمریکا ساخته است و این صدای ناب شاعرانه را جهانی کرده است.»

لوئیز گلوک، شاعلر و استاد دانشگاه و برندۀ جایزۀ نوبل است. وی سال‌هاست که معلم شعر در دانشگاه‌های آمریکاست. لوئیز برنده پولیتزر جایزه ملی کتاب آمریکا هم بوده و پیش ازاین به عنوان ملک‌الشعرای آمریکا انتخاب شده بود. شعر او در دنیایی وهم‌گون می‌گذرد که یادآورِ خاطرات، فقدان، فراق، جدایی و لحظات حسی زندگی‌ست. توصیفات بسیار ظریف و وسواس در انتخاب کلمات و لحن غنایی از مشخصات کار اوست.

 در نمونه شعری از این کتاب می‌خوانیم:

«تمامِ مدت دربارۀ تو می‌نویسم
بلند گفتم
هر زمان که می‌گویم من
اشاره‌ای‌ست به تو»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا