زنگ تفریحشعر و داستان

ریشۀ ضرب المثل «شستش خبردار شد»

ضرب المثل ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی از ضرب المثل ها کمتر استفاده می شود. ضرب المثل ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ بر آن هستیم که ضرب المثل ها و داستان و ریشۀ آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

امروز ریشۀ ضرب المثل «شستش خبردار شد» را با هم می خوانیم.

قلابی را که ماهی گیران با آن ماهی می گیرند شست می گویند. به کاربردن واژه شست دربارۀ قلاب ماهی گیری احتمالاً به این دلیل است که شست یعنی انگشت ماهی گیر در داخل یک سر قلاب ماهی گیری قرار می گیرد. به همین مناسبت زه گیر کمان را نیز شست می گویند. هنگامی که قلاب ماهی گیری در دریا یا رودخانه در حلقوم ماهی فرو رفت ماهی به تکاپو می افتد تا شاید خلاصی پیدا کند؛ در این موقع ماهی گیر قبل از هر چیزی «شستش خبردار می شود» و می فهمد که ماهی در دام افتاده است، پس بلافاصله قلاب را بالا می کشد و ماهی صید شده را از قلاب جدا می کند و در سبد می اندازد.

شستش خبر دار شد کنایه از این است که به او الهام شد یا پیش بینی کرد و به موضوع پی برد. ضرب المثل شستش خبردار شد را وقتی به کار می بریم که از حادثه ای قبل از وقوع آن مطلع شویم، یعنی به گونه ای قرائن و شواهد نشان می دهد که واقعه ای در راه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا