کلاس درسمتوسطه دوم

رشته فلسفه مادر بسیاری از رشته ها

رشته فلسفه یکی از رشته های علوم انسانی است کهبسیاری از دانش آموزان در دوران مدرسه به آن علاقه دارند و می خواهند برای دانشگاه آن را انتخاب کنند. داوطلبان پس از کسب رتبۀ قبولی می توانند این رشته را در دانشگاه ادامه دهند اما ابتدا باید اطلاعاتی دربارۀ این رشته به دست بیاورند.

مدرسه آنلاین_رشته فلسفه یکی از کهن ترین رشته ها در جهان است و مادر بسیاری از رشته های دیگر محسوب می شود. در اینجا به معرفی رشتۀ علوم قرآن و حدیث، دروس، آیندۀ شغلی و … می پردازیم..

رشته فلسفه

فلسفه از جمله رشته هایی هست که به مطالعه مسائل اساسی و جامع در مورد موضوعاتی که مربوط به هستی و آگاهی انسان است می پردازد. روش پرداختن فلسفه به مسائلی مانند عرفان، اسطوره و دین تکیه بر عوامل عقلانی و منطقی است. اساس رشته فلسفه بر این است که به عمیق ترین و بزرگ ترین سؤالات زندگی انسانی پاسخ بدهد. فلسفه همه امور را در عالم هستي مورد بررسي قرار داده و با تمام موجودات سر و كار دارد. مثلاً‌ در فلسفه از خدا گرفته تا انسان، از عالم طبيعت گرفته تا ماوراء طبيعت و از روح انسان و موجودات غيرمادی گرفته تا اجسام، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گيرد. تفاوت فلسفه با ساير علوم در اين است كه در فلسفه مسائلی عام و كلی كه درباره هرموجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقيق قرار می گيرد.

در مقطع کارشناسی در رشته فلسفه دانشجویان به شناخت کامل در مورد تاریخ فلسفه غرب دست پیدا می‌کنند. به این معنی که سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه یونان تا عهد حاضر بررسی می کنند و همچنین سیر تاریخی فلسفه اسلامی را نیز بررسی می کند و به مفاهیم اصلی فلسفه اسلامی و پاسخ های فلسفه اسلامی به پرسش های بنیادین فلسفه می پردازند و بقیه موارد مباحث فلسفه مانند فلسفه دین، فلسفه اخلاق، فلسفه علم و معرفت شناسی و باقی زمینه‌ها را مانند مطالعه می کنند. علاقه مندان باید دقت کنند که رشتۀ فلسفۀ اسلامی یکی از گرایش های الاهیات است و با رشتۀ فسلفه فرق دارد.

فردی که در رشتۀ فلسفه قصد ادامه تحصیل دارد باید دارای پایۀ ریاضی قوی باشد. همچنین فرد مورد نظر باید توانایی جسمی کافی داشته باشد و بتواند صاحب نظر باشد و از قدرت ذهنی، خلاقیت و قدرت تحلیل مناسب برخوردار باشد.
رشتۀ فلسفه در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می شود. بهترین دانشگاه‌هایی که در رشته فلسفه پذیرش دانشجو دارند عبارتند از: دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتیو دانشگاه علامه طباطبایی.

دروس رشته فلسفه

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی رشتۀ فلسفه شامل: منطق‌ قديم‌، منطق‌ جديد، منتخب‌ متون‌ كلامی‌ و فلسفی‌، تاريخ‌فلسفه‌اسلامی‌، علم‌ كلام‌، فلسفه‌ اسلامی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ در تفكر غربی‌، اخلاق‌ در تفكر اسلامي‌، عرفان‌ نظری‌، تاريخ‌ فلسفه‌ يونان‌، تاريخ‌ فلسفه‌ قرون‌ وسطی‌ تا رنسانس‌، تاريخ‌ فلسفه‌ از «بيكن» تا «هيوم»‌، تاريخ‌ فلسفه‌ از «كانت» تا نيمه‌ دوم‌ قرن‌ نوزدهم‌، تاريخ‌ فلسفه‌ جديد و معاصر، فلسفه‌ معاصر و مكاتب‌ جديد قرن‌ بيستم‌، متون‌ فلسفی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، متون‌ فلسفی‌ به‌ زبان‌ عربی‌ ، متافيزيك‌ در غرب‌، فلسفه‌ علوم‌ و … می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

در سال های اخیر بی توجهی و کم کاری مسئولین باعث شده این رشته بی فایده به نظر برسد و مورد ظلم واقع شود و غالباً فارغ التحصیلان رشته فلسفه با مشکل در بازار کار و درآمد حقوق مواجه هستند.

بازار کار برای افراد فارغ التحصیل مقطع کارشناسی این رشته حتی در آموزش پرورش هم چندان وجود ندارد. فارغ التحصیلان این رشته در هر مقطع دانشگاهی با مشکل پیدا کردن کار و درآمد و حقوق مواجه هستند. اکثر این افراد در کارهای نامرتبط به رشتۀ خود مشغول کار هستند.

معلم، پژوهشگر، نویسنده و سردبیراز مشاغلی هستند که فارغ التحصیلان فلسفه می توانند به عنوان شغل خود آن را انتخاب کنند. همچنین اشتغال در نهادها و سازمان هایی مانند صدا و سیما و مراکزی که پژوهش‌های حکمت و معرفت فلسفه اسلامی را انجام می‌دهند مانند دایرة المعارف بزرگ اسلامی، انجمن حکمت و فلسفه نیز می توانند مشغول به کار شود، البته به شرطی که این نهادها جذب داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا