چیست؟چیستان

رتبه بندی معلمان چیست؟

رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود.

مدرسه آنلاین- طرح رتبه بندی معلمان در شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و وزارت آموزش و پرورش برای معلمان واجد شرایط ، این طرح را اجرا می کند. طبق شیوه نامه نظام رتبه بندی معلمان ، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند ، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امتیازاتی که کسب می کنند ، در 5 رتبه قرار می گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه ، از حق و حقوق شغلی بهره مند هستند.

صلاحیت های لازم برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان 
صلاحیت های عمومی لازم برای شرکت در آزمون رتبه بندی معلمان شامل شخصیت افراد ، صلاحیت های تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و صلاحیت های حرفه ای نیز شامل مجموعه ای از شایستگی ها ، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلمان در چندین سال کار به دست آورنده اند و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.
حداقل سابقه کاری لازم برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان ، 2 سال است و متقاضیان رتبه یک نظام رتبه بندی باید 2 سال سابقه کار در مراکز آموزشی داشته باشند.
پس از اینکه معلمان در آزمون رتبه بندی شرکت کردند ، صلاحیت های عمومی ، حرفه ای و تخصصی آنها و همچنین نمره ای که در آزمون دو مرحله ای کسب کرده اند ، بررسی می شود و در صورت دارا بودن تمام صلاحیت ها ، گواهینامه برای آنها صادر می گردد.

مشمولان طرح رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش با بیان این موضوع که حداقل سابقه کاری لازم برای حضور در طرح رتبه بندی ، 2 سال است ، مشمولان این طرح را نیز اعلام کرد :
مدیران
معاونان دوره ابتدایی
معاونان دوره متوسطه اول
معاونان دوره متوسطه دوم
هنرآموزان
مربی تربیتی
معاون پرورشی
مشاوران تربیت بدنی و بهداشت

ساختار اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان
نظام رتبه‌بندی معلمان دارای ارکان ذیل است:

هیئت ممیزه مرکزی: برای تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان و نظارت بر انجام آن در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

هیئت ممیزه استانی: برای طراحی و تصویب برنامه عملیاتی و اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان در سطح ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل می‌شود.

کارگروه شهرستان‌ها، منطقه، ناحیه: برای احراز و تأیید رتبه‌ها و ارتقای معلمان به مراتب بالاتر و اجرای نظام سنجش صلاحیت در شهرستان، منطقه و ناحیه تشکیل می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا