چیستان

در مورد خواص‌ درمانی‌ دمنوش بابونه چه می‌دانید؟

آشنایی با گیاه و طعم ملایم دمنوش بابونه، آرامش اعصاب و بدن با خوردن بابونه، خواص درمانی چای بابونه، درمان خانگی گلودرد با خوردن بابونه، شناخت هفت خاصیت دمنوش بابونه و مضرات بابونه برای کبد و زنان باردار را بخوانید.

مدرسه آنلاین- به نقل از ایمنا– چای بابونه که از گیاهی به شکل گل آفتاب‌گردان و به رنگ سفید تهیه می‌شود معمولاً به عنوان یک گیاه دارویی برای اهداف مختلف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. گل بابونه که به راحتی توسط گلبرگ‌های سفیدش و عطر تندی که دارد، قابل تشخیص است شامل خواص دارویی پرشمار مانند ترکیبات ضد التهابی و ضد اضطراب برای درمان استرس و بی‌خوابی است.

دمنوش بابونه یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در میان دمنوش‌ها به حساب می‌آید، علت آن هم مشخص است زیرا دارای طعم بسیار ملایمی است و تحقیقات گسترده صورت گرفته نشان می‌دهد این نوشیدنی دارای مزایای سلامتی متنوعی است که از بهبود سیستم ایمنی بدن گرفته تا کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی را شامل می‌شود.

دمنوش بابونه بسیار در آرامش اعصاب و بدن نقش دارد و در طب سنتی برای آرامش بخشیدن به بیماران و خواب آسوده تجویز می‌شود و همچنین این چای خوش عطر و بو برای پوست نیز بسیار مفید است، یک فنجان پر چای بابونه معطر می‌تواند برای مبارزه با بیماری‌های جسمانی و روانی زیادی بسیار مفید باشد.

نوشته های مشابه

چای بابونه می‌تواند بیماران مبتلا به اضطراب و بی‌خوابی را درمان کند، به راحتی با درد و گرفتگی معده مبارزه کند و در عین حال عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بدهد، چای بابونه می‌تواند یک راه‌حل ایده‌آل برای تمام مشکلات پوستی باشد.

خواص درمانی چای بابونه (دم کرده گل بابونه) عبارتند از:

– برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد.

– برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و نیز گرفتگی‌های قاعدگی در زنان مفید است.

– درد شکم را تسکین می‌دهد و برای درمان کمردرد مفید است.

– به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند.

– برای درمان روماتیسم به کار می‌رود.

– چای بابونه مسکنی فوق‌العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است.

– اختلالات یائسگی را برطرف می‌کند.

خواص چای بابونه برای پوست و زیبایی

۱. کاهش آکنه با دمنوش بابونه

چایی بابونه در خود دارای فنول و آنتی اکسیدان های متفاوتی است، این مواد نقش به سزایی برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش و آکنه ایفا می‌کنند، این دو ماده به خصوص فنول را یک مبارز با عفونت و باکتری می‌شناسند.

۲. اسکراب صورت با چای بابونه

اسکراب‌های صورت بدون شک باید دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی باشند؛ چرا که با برداشتن لایه‌ی سطحی پوست، باز این امکان وجود دارد باکتری و مواد خارجی مضر به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کنند؛ در نتیجه‌ی این اتفاق باعث خواهد شد پوست دچار بیماری‌های مختلف شود.

چای بابونه یکی از بهترین ضد عفونی کننده‌ها هنگام اسکراب پوست صورت و بدن به حساب می‌آید؛ از آنجا که در خود دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشد. تنها لازم است در آن مقداری شکر قهوه‌ای یا پودر شیر خشک اضافه کرده و پوست را با آن به آهستگی اسکراب کنید. بعد از استفاده از این ماسک مشاهده خواهید کرد به طرز شگفت انگیزی پوست روشن شده است.

این ماسک به سلول‌های مرده پوست می‌چسبد و با نفوذ به لایه‌های زیر پوست باعث خواهد شد، سلول‌های مرده دچار ریزش شوند و سلول‌های تازه نفس و زنده جایگزین آن شوند.

هفت خاصیت درمانی دمنوش بابونه

از این ماده گیاهی امروز در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود که از جمله محصولات مراقبت از پوست تا لوازم آرایشی و یا رایحه درمانی را شامل می‌شود، بابونه که بیشتر از دمنوش آن استفاده می‌کنند، به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش پس از یک روز طولانی شناخته می‌شود و می‌تواند برای حفظ سلامت بدن و یا ذهن مؤثر باشد، هفت خاصیت دمنوش بابونه عبارتند از:

۱ – کاهش استرس

دمنوش تهیه شده از بابونه مصری یک نوشیدنی عالی برای آرامش و کاهش استرس به حساب می‌آید. دمنوش بابونه به دلیل طبیعت گرم خود می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، برای به دست آوردن بهترین نتیجه درمانی از این گیاه، یک یا دو فنجان دمنوش بابونه را روزانه و به هنگامی که احساس استرس دارید، بنوشید.

محققان تاکید دارند دمنوش بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می‌شود که هردوی آنها، دو هورمونی هستند که برای کاهش استرس به کار می‌روند. با افزایش این هورمون‌ها می‌توانید راحت‌تر استراحت کنید و بگذارید استرس روز از بین برود.

بابونه می‌تواند سبب کاهش (تنش همراه با میگرن و سردرد) شود، همچنین ترکیبات شیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش بابونه باعث باز شدن رگ‌های خونی و کاهش التهاب می‌شود، کاهش التهاب نیز خود می‌تواند به تسکین دردهایی مانند اسپاسم عضلات و گرفتگی‌های قاعدگی کمک کند.

۲ – کمک به خواب بهتر

همان طور که ترکیبات آرامش بخش دمنوش بابونه در کاهش استرس و اضطراب مؤثر است، این نوشیدنی می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بخوابید و آرامش بیشتری داشته باشید. چای بابونه برای افرادی که از اختلالات خواب مانند «آپنه خواب» و بی خوابی رنج می‌برند، به مانند ماده‌ای خواب آور است.

۳ – کمک به سلامت پوست

نوشیدن دمنوش بابونه اگرچه می‌تواند مزایای فراوانی برای ذهن و بدن داشته باشد؛ اما از آن می‌توان برای درمان مشکلات پوستی و بهبود جراحات نیز استفاده کرد، از دمنوش بابونه همچنین می‌توان به شکل مستقیم بر روی پوست استفاده کرد و از فواید آن برخوردار شد.

دمنوش بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند مشکلات پوستی مانند اگزما و روزاسه (آکنه بزرگسالی) را برطرف کند. پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در دمنوش بابونه می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع کرده و چین و چروک‌ها و جوش‌ها را به حداقل برساند.

۴ – کمک به هضم غذا

دمنوش بابونه می‌تواند به حل مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر همراه با ناراحتی معده و شکم کمک کند. همچنین باید گفته شود بابونه که به شکل سنتی در درمان قولنج در کودکان به کار می‌رود، در رفع گاز معده و جلوگیری از زخم معده نیز موثر است.

۵ – تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از فواید سلامتی دمنوش بابونه، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی و مبارزه با آنفلوانزا است، رایحه معطر بابونه به پاکسازی سینوس‌های گرفته، کمک می‌کند. خواص تسکین دهنده بابونه نیز می‌تواند به تسکین علائم گلو درد کمک کند.

۶ – بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از عامل‌های مهم مرگ و میر در آمریکا به شمار می‌رود، خوشبختانه دمنوش بابونه می‌تواند به سالم نگه داشتن قلب شما کمک کند. برخی پژوهش‌ها نشان داده است بابونه می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) کمک کرده و سطح فشار خون شما را در حد متوسط نگه دارد.

۷ – تقویت موهای سالم

یکی دیگر از کاربردهای موضعی دمنوش بابونه، تقویت سلامت و درخشانی موهای افراد است، ترکیبات ضد التهابی این نوشیدنی می‌تواند خارش و خشکی پوست سر را که ممکن است به شوره منجر شود، کاهش دهد، بابونه همچنین یک روشن کننده طبیعی مو است، بنابراین می‌توانید با استفاده از آن روی پوست سر خود به موهای روشن‌تری برسید، برای این کار، تنها کافی است موهای خود را با دمنوش سرد بابونه زیر دوش آبکشی کنید.

درمان خانگی گلودرد با خوردن بابونه

با فرا رسیدن فصل سرما، شیوع سرماخوردگی، زکام، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی افزایش می‌یابد، اگر شدت این علائم زیاد باشد ناگزیر به پزشک مراجعه خواهید کرد، اما می‌توان با روش‌های خانگی هم بسیاری از این علائم را تسکین داد.

درمان‌های خانگی و طبیعی به سرعت داروهای شیمیایی اثر نمی‌گذارند، اما ماندگاری بیشتری دارند و بی‌خطرتر و مطمئن‌تر هستند، دمنوش بابونه به عنوان درمان طبیعی برای گلودرد شناخته شده است. زیرا یک سرکوب کننده طبیعی درد می‌باشد. مواد موجود در آن باکتری‌ها را می کشند و اثرات ضد اسپاسم دارد.

همچنین به ماهیچه‌ها در زمینه ریلکس شدن کمک می‌کند. درنتیجه باعث آرامش در شما می‌شود. دمنوش بابونه تسکین‌دهنده است و مصرف آن برای افرادی که سرماخوردگی سختی می‌گیرند و دیر بهبود پیدا می‌کنند، ضروری است، هنگامی که سرفه می‌کنید، گلو درد دارید، خوردن دمنوش بابونه را جدی بگیرید.

عوارض احتمالی جانبی

دمنوش بابونه برای اکثر مردم یک نوشیدنی تقریباً بی ضرر محسوب می‌شود، با این حال، چند نکته وجود دارد که باید آن را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

۱- اگر به گل‌های خانواده کاسنیان حساسیت دارید، باید در مصرف دمنوش بابونه احتیاط کنید.

۲- بابونه دارای مقادیر کمی ماده کومارین است که می‌تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند؛ بنابراین دو هفته پیش از عمل جراحی باید از نوشیدن چای بابونه به علت اجتناب از تداخل دارویی اجتناب کنید.

۳ – با وجود آنکه تحقیقات در خصوص تأثیرات بابونه بر زنان باردار هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما با این وجود معمولاً توصیه می‌شود در زمان بارداری از بابونه اجتناب صورت گیرد. در صورت بارداری و یا در صورتی که از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنید، پیش از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش بابونه جزو نوشیدنی‌های محبوب در شرق آسیا می‌باشد. امروزه برای نوشیدنی‌های گرم، سعی می‌شود بیشتر به سمت مصرف دمنوش ها و چای‌های گیاهی رفت.

مضرات بابونه برای کبد

چای بابونه برای کبد و قلب شما مفید است ولی اگر بیش از اندازه و در مدت طولانی مورد مصرف قرار گیرد می‌تواند باعث مشکلاتی برای کبد و قلب شود. همچنین لازم است توجه کنید که اگر با تجویز پزشک آسپرین یا داروهای انعقادی مانند وارفارین مصرف می‌کنید نباید به سمت بابونه بروید.

ممنوعیت مصرف بابونه در بارداری

خانم‌های باردار بهتر است تا جای ممکن از این دمنوش در ماه‌های اول بارداری خود میل نکنند، چرا که با درصد بسیار پایین این امکان وجود دارد که دچار سقط جنین شوند؛ اما در ماه‌های دیگر مصرف متعادل از این دمنوش می‌توانند ایمنی بدن خود و جنین را به اندازه چشمگیری بالا ببرند.
همچنین خانم‌های باردار با استفاده از چای بابونه خود را در برابر عفونت‌های واژنی این دوران نیز محافظت می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشند این دوران بدن دچار فعل و انفعالات متفاوتی نسبت به خوراکی‌ها دارد که بهتر است برای مصرف مواد غذایی با پزشک حتماً مشورت کنند.

بابونه طبع بسیار گرم و خشک دارد، بهتر است افرادی که دارای مزاج گرم هستند آن را همراه با خوراکی‌هایی که دارای طبع خنثی یا سرد هستند مصرف کنند؛ چرا که گرمی زیاد بدون شک باعث خواهد شد بدن این افراد واکنش‌هایی شبیه به آلرژیک از خود نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا