علمی هنریکتابخانه

«دانشنامۀ نوروز» سه گفتار از نورورز در ایران و شصت کشور جهان

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

«دانشنامۀ نوروز» را آرمین حیدریان از پژوهشگران فرهنگ نوروز، آیین، رسوم و سنت‌های کهن آن در جغرافیای کشورمان و پهنه وسیع‌تر برپایی و پاسداشت جشن نوروز که از آن به عنوان «ایران فرهنگی» نیز نام برده می‌شود به همراه نیوشا دقیقی‌ماسوله تدوین کرده است. این کتاب ذیل عنوان فرعی سه گفتار از نوروز در ایران و شصت کشور جهان است که انتشارات دهسرا در 306 صفحه آن را منتشر کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است: «بررسی ردپای جشن باستانی نوروز، در میان مردم ۶۰ کشور جهان در کنار مرور پیشینه و مباحث مربوط به نوروز و مطالعه دقیق و جامع آیین‌های نوروز در کشورهای برگزارکننده این جشن، محورهای اصلی کتاب «دانشنامه نوروز» ذیل عنوان فرعی سه گفتار از نوروز در ایران و جهان را شکل می‌دهد.

کتاب در برگیرنده مقالات و آثار پیشتر چاپ شده در حوزه دانشنامه نویسی و مطالعات پژوهشی آرمین حیدریان و نیوشا دقیقی‌ماسوله به عنوان نگارندگان کتاب حاضر و چهره‌های ماندگار آسمان مطالعات ایرانی، زبان و ادبیات فارسی همچون استاد ژاله آموزگار، استاد ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق و دیگر بزرگانی است که ابعاد گوناگون جشن باستانی نوروز مانند جهان‌بینی فرهنگی، اسطوره شناسی، گاه‌شماری، مردم شناسی، زبان شناسی، ادبیات شفاهی، مباحث تاریخی، اسطوره شناسی و غیره را در مختصات جغرافیای کنونی کشور ایران و شصت کشور جهان، مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.»

شما می توانید «دانشنامۀ نوروز» را از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا