جدیدترین اخبارخبر ویژه

حذف ادبیات فارسی از کنکور

در حالی که ادبيات به عنوان درس مادر بايد در صدر توجه نظام آموزشی قرار گيرد، به تازگی شاهد حذف آن در کنکور هستیم.

مدرسه آنلاین- ادبیات همیشه نقش مهمی در زندگی و فرهنگ ملت ها داشته است. مردم از دیرزمان تا کنون با ادبیات می زیسته اند. نگاهی به فرهنگ مکتوب ملتها، شعرها و سرودها ،دیوانهای اشعار ، امثال و حکم و ضرب المثلها ، داستانها وافسانه ها ، نقاشی ها ، خوشنویسی ها ، خطاطی ها و هنرهای گوناگونی که به کلام و سخن و نوشته مربوط می شود، گستردگی دامنه ادبیات را نشان می دهد . جاذبه آن نیز نزد اقوام مختلف بشری مشهور است. با این حال قرار بر آن شده تا این درس از کنکور حذف شود!

به گزارش تسنیم، طبق گفته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد.

ابراهیم دمشناس، معلم ادبیات و داستان‌نویس در پاسخ مکتوب به پرسش‌های ایسنا درباره تصمیم حذف درس‌های عمومی از کنکور ۱۴۰۲ نوشته است، زمینه عمومی یک رشته درسی را حذف کردن خلاف اصول علمی و آموزشی است وقتی که زبان آموزشی مدارس فارسی است، آیا می‌شود که زبان فارسی را از از دروس عمومی حذف کرد؟

وی تاکید می کند، اعمال همه جانبه این تصمیم بیش از فوایدش دربردارنده آسیب‌هایی‌ست که متوجه دانش و دروس تخصصی دانش‌آموزان و داوطلبان است. یک نظرسنجی از کادر آموزشی، و استفاده از تجربه دبیران و معلمان می‌تواند در این زمینه روشنگر باشد و زمینه‌های تحقق آن را مهیا کند. صرف تصمیم و برخورداری از پشتوانه ابلاغی نمی‌تواند تصمیماتی از این قبیل را عقلانی و عملی جلوه دهد. در این سالیان بسیار طرح و ایده و تصمیم ابلاغ شده که راه به جایی نبرده اند و در عین حال اسباب گمراهی و آسیب ذهنی برای دانش‌آموزان و داوطلبان شده‌اند. ضروری است در مواردی از این قبیل با معلمان و دبیران مشورت شود تا عیار تصمیم سنجیده شود.

حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و مدیر سابق گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز، در گفتگو با تسنیم با اشاره به حذف فارسی عمومی از کنکور تأکید کرد که این امر با در نظر نگرفتن یک‌سری از موارد، می‌تواند تالی فاسد داشته باشد.

او که سال‌هاست در دانشگاه تدریس می‌کند، می‌گوید «بسیاری از دانشجویان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد، از پس نوشتن یک نامه اداری یا انجام مقاله و پایان‌نامه خود نیز برنمی‌آیند؛ چرا که بر همه مهارت‌های زبانی تسلط کافی ندارند.
ذوالفقاری تاکید می کند ما در هیچ کشوری نداریم که در آزمون کنکور، زبان و ادبیات نداشته باشند؛ چون برای ورود به دانشگاه، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های ادبی لازم است، حتی در آزمون‌های استخدامی و دیگر بخش‌ها، هرجا که تعدادی دانشجو بخواهند جذب شوند، باید از نظر مهارت‌های زبانی سنجیده شوند.»

مضاف بر این که هجوم کتاب های ترجمه ای و کم کاری رسانه ها باعث هجوم واژه های بیگانه، از یاد رفتن بسیاری از واژه های فارسی و ضرب المثل ها شده است، این تصمیم می تواند به ضعف بیشتر زبان ادبیات فارسی منجر شود. یعنی گذشته از این که بسیاری از افراد از نوشتن یک متن ساده بی غلط عاجز هستند، گفتار روزانه نیز دچار اختلالاتی شده است، حال در چنین وضعیتی آیا حذف این درس مهم از کنکور، تصمیم درستی است؟

به نظر می رسد به جای آن که دانش ادبیات را به مهارت برای دانش آموزان تبدیل کنند، تصمیم گرفتند تا آن را به کل حذف کنند.

به طور کلی می توان این پرسش را مطرح کرد، با وجود آن که که کنکور، دانش‌آموزان را از متن وعمق ادبیات به‌سمت تست‌زنی سوق می‌دهد و کتاب‌ها عمیق مطالعه نمی‌شود، اما آیا حذف این درس مهم تاثیر نامطلوبی در نظام آموزشی و فرهنگی دانش آموزان ایجاد نمی کند؟

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. اقدام درستی است.دروس عمومی هم در کنکور و هم در دانشگاه باید حذف شوند.

  2. نمیدانم چرا یک عده رجز حذف دروس عمومی رو میخورن .از کنکور حذف میشه نه اینکه از ۱۲ سال تحصیلی ،تازه نهایی برگزار میشه و تاثیر گذار در کنکور ….
    شمارو خدا کمی ب فکر این نوجونا واسترسشون وعدم شادبودنشون باشید وایقد آیه یاس نخوانید .خداوندخیردهد کسانی که حذف دروس عمومی روزدند وباعث شدن کمی از استرس بچها رو بکاهند…بهترین لطف درحق فرزندان این مرزوبوم حذف دروس عمومی ….

  3. برام جای سواله
    چرا عربی و دینی را حذف نمی کنند؟؟
    من به عنوان دانش آموز پایه دوازدهم که کنکور دارم با حذف ادبیات مخالف هستم
    باید درس های بی کاربردی مثل عربی و دینی حذف بشن ، نه ادبیاتی که باعث یادآوری فرهنگ و تمدن و شاعر های برجسته کشور است

  4. خود این آقا میگه خیلی از دانشجویان نمی تونن نامه اداری بنویسم
    تا الان که ادبیات فارسی در کنکور بوده، پس چرا دانشجویان نمی تونن نامه بنویسن؟

    شاید چون از ادبیات فقط تست کار کردن …

  5. این تصمیم به قصد نابودی زبان فارسی و بالطبع نابودی ایران گرفته شده و چیزی غیر ازین نیست!

  6. متاسفانه وجود ادبیات در کنکور به هیچ وجه در ارتقاءسواد ادبی دانش آموزان تاثیر ندارد که اگر داشت این حجم از کم سوادی ادبی و بی میلی به کتاب خوانی و شعر در نسل جدید مشهود نبود .در این سالها وجود ادبیات در کنکور فقط بار مالی گرفتن کلاس خصوصی ادبیات و کتاب های تست بر گرده ی والدین بوده و حفظ کردن انواع آرایه ها و …باری برای دانش آموزان و نفرت و انزجار از ادبیات واقعی .دوست داران ادبیات اگر این مهم را متوجه نشده باشند یا کاسبان کلاس کنکورند یا مافیای کتاب تست و جزوه و…

  7. مگر زمان سعدی و فردوسی و سهراب سپهری برای مهندس و پزشک شدن صنایع ادبی رو حفظ می کردند؟

    با مردم و خوتون رو راست باشید حذف کلاس کنکورهای میلیونی ادبیات و کتاب تست ها روی دست مانده تون داره آزارتون میده ؟
    یا چون اگر تست دینی بچه ها نزنند از این هم بی دین تر میشن
    نه با دینی خواندن کسی دیندار می شود و نه با تست ادبیات زدن ادبیات کشوری رونق می یابد رو راست باشید و منفعت طلبی رو کنار بگذارید

  8. ترویج ادبیات از طریق کنکور اتلاف منابع است و تالی فاسدش که همان مافیای کنکور باشد را همه حس می کنیم، در کنکور بودن ادبیات هیچ اثر ی روی کیفیت بیان و انشای دانشجو ها و فارغ التحصیلان ندارد. با حذف این درس از بسیاری هزینه اضافی تحمیلی به دانش آموزان و از تحمیل استرس به آنها جلوگیری می شود

  9. اکثرتحصیلکرده های ماواقعاتوان نوشتن یک درخواست ونامه ساده راندارندوحتی نمیدانندخودکلمه “درخواست”راچگونه بنویسند! بعدچندیست اصطلاح “ترک فعل” معمول شده،ایااصلامعنی این کلمه رامیدانندکه استفاده میکنند؟ زندگی سیاست بازی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا