جدیدترین اخبار

حدود ۲ درصد دانش آموزان در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: عرف پذیرش دانش آموزان با استعداد درخشان در جهان بین ۱.۶۰ تا ۲ درصد است که ایران هم از همین قاعده پیروی می‌کند.

مدرسه آنلاین- مدارس سمپاد یا همان به اصطلاح عامیانه مدارس دانش آموزان تیزهوشان که نام خود را به اختصار از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گرفته، با هدف شناسایی دانش آموزان مستعد و پرورش آنها به منظور افزایش نیروی انسانی کارآمد در جامعه تاسیس شد.

این مدارس پس از برگزاری یک آزمون ورودی برای پایه‌های هفتم و دهم، پذیرای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در ۲ مقطع متوسطه اول و دوم است، بنابراین دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در آزمون ورودی می‌توانند در پایه‌های هفتم و دهم این مدرسه‌ها تحصیل کنند. ۲ سطح آزمون برای ورودی پایه هفتم و یک آزمون برای تکمیل ظرفیت پایه دهم برگزار می شود.

عده ای از والدین به دلیل آمار بالای قبولی سمپادی ها در کنکور و پذیرش در دانشگاه‌های برتر، فرزندانشان را برای ورود به مدارس سمپاد تشویق می‌کنند. بنابراین هرچند که هرساله به دلیل افزایش متقاضیان تحصیل در مدارس سمپاد، دانش آموزان خواستار ورود بدون آزمون به این مدارس هستند اما این سازمان موظف است که پس از سنجش استعداد تحلیلی و تحصیلی دانش‌آموزان نسبت به ثبت نام آنها اقدام کند.

اکنون الهام یاوری رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به منظور پاسخگویی به برخی از دغدغه های دانش آموزان و خانواده ها درباره برگزاری آزمون ورودی دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد اظهارداشت: آزمون ورودی دانش آموزان مدارس سمپاد امسال پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان مدارس سمپاد در هر شهر کشور براساس آمار رسمی بررسی می‌شود تا دانش آموزان براساس نرم ۲ درصد جمعیت دانش‌آموزی پذیرش شوند. براین اساس درباره جمعیت دانش‌آموزی از مسوولان آموزش و پرورش استان تاییدیه گرفته می‌شود. موضوعات مرتبط با برگزاری آزمون و شرایط ثبت نام در سایت پذیرش به اطلاع دانش آموزان می رسد، همچنین ظرفیت پذیرش دانش آموزان در هر شهر نیز بطور کامل بیان می‌شود.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان۱۴ اسفندماه اعلام کرد: ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز سه‌شنبه ۱۶ تا روز پنجشنبه ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش مقرر شده که آزمون‌ ورودی پایه هفتم، راس ساعت ۹ روز پنجشنبه مورخ سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم نیز راس ساعت ۹ روز جمعه مورخ ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

براساس اعلام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ‌در صورت بروز مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا این تاریخ به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل تغییر خواهد کرد.

به همین منظور لازم است، داوطلبان به اطلاعیه‌های صادره از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که از طریق همین سایت (sampad.medu.ir) منتشر می شود، توجه کنند.

بهره مندی دانش‌آموزان مدارس عادی از تولیدات سمپاد در دوران کرونا
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین درباره آموزش دانش آموزان مدارس سمپاد در دوران کرونا اظهار داشت: روند آموزش با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس تغییراتی داشت، مدارس سمپاد هم در این دوران به نرم افزارهای خاص مجهز شده و همچنین درجهت توانمندسازی معلمان نیز اقداماتی انجام شده است.

یاوری با بیان اینکه مدارس سمپاد در دوران شیوع کرونا تعطیلی یا افت کیفی جبران نشدنی نداشتند، افزود: بازرسی‌ها نشان می دهد که ارائه آموزش با نظم خوبی انجام می شود.

وی عنوان کرد: همچنین در دوران کرونا محتوای الکترونیکی تولید شده در مدارس سمپاد، در اختیار دانش‌آموزان دیگر هم قرار گرفت که می‌توان از این موضوع به عنوان مسوولیت اجتماعی این سازمان یاد کرد که کمک می کند تا دانش آموزان دیگر هم بتوانند به این واسطه از آموزش با کیفیت برخوردار شوند.

یاوری با بیان اینکه یادگیری یک پدیده اجتماعی است، یادآورشد: یادگیری دانش آموزان تنها از سوی معلم شکل نمی گیرد، بلکه یادگیری دانش آموزان با حضور در گروه های یادگیرنده و ارتباط با دیگران کامل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اندازه گیری‌های انجام شده در دوران آموزش مجازی افت یادگیری وجود داشته اما این افت درحال جبران است و پس از محدودیت‌های کرونایی این عقب ماندگی تحصیلی و تربیتی با یک تلاش مضاعف جبران می‌شود.

برگزاری کارسوق‌ در رشته‌های علوم انسانی
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین اهمیت به رشته‌های علوم انسانی را در اولویت‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: در هر مکانی که داوطلب متناسب و امکانات کافی وجود دارد، گسترش کلاس‌های علوم انسانی در سمپاد مورد توجه است.

یاوری با بیان اینکه رشته های علوم انسانی برای ما مهم است، ادامه داد: یکی از روش‌های گسترش علوم انسانی، آشنایی بهتر دانش آموزان با این رشته است. بنابراین برگزاری‌ کارگاه و کارسوق‌هایی در حوزه علوم انسانی یکی از اقدامات موثر برای تحقق این هدف است.

وی افزود: درحال حاضر جشنواره های هنری و کارسوق های زبان انگلیسی، زبان فارسی و روابط بین الملل در مراحل طراحی و برگزاری هستند.

نزدیک ۱۲۰ هزار نفر دانش آموزان در مدارس سمپاد تحصیل می کنند که شامل دختران و پسران در مقاطع متوسطه اول و دوم می‌شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حدود نیمی از دانش آموزان پذیرفته شده افراد هستند که خانواده های آنها هزینه های گزافی را برای فرزندان خود متحمل می شوند و اکثرا جزء ثروتمندان شهر خود هستند.
    حدود 20 الی 30 درصد دانش آموزان یک کلاس بچه های درس خوان (نه تیزهوش) هستند که به مدارس سمپاد راه می یابند
    و حدود 5 درصد دانش آموزان واقعا تیز هوش هستند
    افراد با استعداد متوسط با تلاش و پشتکار می توانند به ا جایگاه افراد باهوش برسند
    مزیت مدارس سمپاد جمع آوری دانش آموزانی هستند که دغدغه اصلی آنها درس است و بس.
    و عیب بزرگ دانش آموزان سمپاد این است که فقط بلد هستند که درس بخوانند و کار دیگری بلد نیستند (مثلا برخی از آنها بلد نیستند که بروند صف نانوایی و نان بخرند)
    سپماد روزمه قوی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج و مهاجرت است
    و بسیاری از سمپادی ها از کشور مهاجرت می کنند
    در کل ضرر مدارس سمپاد برای کشور بیش از نفع آن است! (حقیقت تلخ است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا