چیست؟چیستان

تومور مغزی چیست؟

به تجمع غیرعادی سلول در مغز تومور مغزی گفته می شود. جمجمه، که مغز را احاطه کرده، بسیار محکم است. هرگونه رشد در چنین فضای محدودی منجر به بروز مشکل می شود. ممکن است تومور سرطانی یا غیر سرطانی باشد. با رشد تومور خوش خیم یا بدخیم، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد. در این صورت، به مغز آسیب وارد می شود که مرگبار است.

مدرسه آنلاین- تومور مغزی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. منشا تومور اولیه در مغز است. بسیاری از تومورهای اولیه مغز خوش خیم هستند. تومور ثانویه مغزی، که با نام تومور مغزی متاستاز هم شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی یک اندام دیگر، مانند ریه یا پستان، به مغز سرایت کند.

علائم تومور مغزی
علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه تومور مغز، محل و سرعت رشد بستگی دارد. علائم عمومی ناشی از تومورهای مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-سردرد با شروع جدید
-سردرد که به تدریج بیشتر و شدیدتر می شود.
-حالت تهوع یا استفراغ با دلایل ناشناخته
-اختلالات بینایی، مانند بینایی مبهم، دید دوگانه یا از دست دادن دید محیطی
-از دست دادن تدریجی احساس یا حرکت در یک دست یا پا
-مشکل در حفظ تعادل بدن
-مشکلات گفتاری
-سردرگمی در امور روزمره
-تغییر شخصیت یا رفتار
-تشنج، به ویژه در افرادی که سابقه تشنج ندارند
-مشکلات شنوایی

علل ایجاد تومور های مغزی
1. تومورهای مغزی اولیه در خود مغز یا در بافت های نزدیک به آن، از قبیل غشاهای پوشش دهنده مغز (مننژ)، اعصاب جمجمه، غده هیپوفیز یا غده پینه آل ایجاد می شوند.
2. تومورهای مغزی اولیه زمانی شروع می شوند که سلول های طبیعی به اشتباهات (جهش های) در DNA خود دست یابند. این جهش ها به سلول ها اجازه رشد و تقسیم شدن را می دهد و در صورت رشد سلول های سالم زندگی می کنند. درنتیجه توده ای از سلول های غیر طبیعی که تومور را تشکیل می دهد در مغز رشد می کند.
3. تومورهای مغزی اولیه بسیار کمتر از تومورهای ثانویه مغزی هستند که در جاهای دیگر آغاز می شود و به مغز می رسد.

روشهای درمان تومور مغزی
درمان تومور مغزی به محل، اندازه و نوع تومور بستگی دارد. پزشکان عموما از درمان های ترکیبی برای درمان تومور استفاده می کنند. گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:
1. جراحی
در صورت امکان، جراحان تومور را برمی دارند. آنها با دقت عمل می کنند؛ گاهی اوقات به منظور به حداقل رساندن آسیب به مناطق عملکردی مغز، حین بیدار بودن بیمار جراحی را انجام می دهند.
پرتو درمانی
دوزهای بالای اشعه ایکس سلول های تومور مغزی را از بین می برد و یا تومور را کوچک می کند. برخی از افراد قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور مغزی اشعه می گیرند تا جراح بتواند بافت کمتری را خارج کند.
2. شیمی درمانی
داروهای ضد سرطان سلول های سرطانی را در مغز و سراسر بدن از بین می برند. ممکن است بیمار از طریق تزریق داخل وریدی یا در قالب قرص شیمی درمانی دریافت کند. در برخی موارد پزشکان پیش از جراحی از شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور استفاده می کنند. پزشک ممکن است شیمی درمانی را پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده یا جلوگیری از رشد سلول های باقی مانده تومور توصیه کند.
3. درمان تومور مغزی با ایمونوتراپی
ایمونوتراپی که درمان بیولوژیکی نیز نامیده می شود، نوعی درمان است که از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. این درمان عمدتاً شامل تحریک سیستم ایمنی بدن برای کمک به آن در انجام مؤثرتر عملکرد خود است.
4. درمان هدفمند
داروها بدون آسیب رساندن به سلول های سالم، خصوصیات خاصی را در سلول های سرطانی هدف قرار می دهند. در صورت وجود مشکلاتی در زمینه تحمل عوارض جانبی شیمی درمانی مانند خستگی و حالت تهوع، پزشک ممکن است درمان هدفمند را توصیه کند.
5. فرسایش حرارتی با لیزر
در این درمان از لیزر برای گرم کردن و از بین بردن سلول های تومور استفاده می شود.
6. ویزیت توسط پزشک
پزشک با معاینه منظم تومور را از نظر علائم رشد تحت نظر دارد، اما هیچ اقدام دیگری انجام نمی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا