تغذیهمامان بابا

تغذیۀ روزهای نزدیک به کنکور

 

کنکور برای بسیاری از دانش آموزان رقابتی مهم و سرنوشت ساز به شمار می رود. آنها که سال کنکور را خوب درس خوانده اند دغدغۀ روزهای حوالی کنکور و امتحان را دارند. هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم کنکوری ها دلواپسی هایشان بیشتر می شود و سعی می کنند در خورد و خوراک و حتی روابط اجتماعی خود محتاط تر باشند.اما در ابتدا باید بدانیم چه خوراکی و غذاهایی مناسب این ایام است.

مدرسه آنلاین_تغذیۀ سالم و اهمیت دادن به وعده های غذایی به خصوص صبحانه نه تنها بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد، بلکه حافظه را نیز تقویت می کند و باعث می شود شما در طول روز دچار فشار و قند خونتان افت پیدا نکند.

مصرف وعده های غذایی به خصوص صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانۀ حافظه ای را ارتقا می دهد. گروه های غذایی متنوع و متناسب مانند سبزیجات، حبوبات، غلات، خشکبار، لبنیات و … می تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند. مصرف به اندازه و کافی آب همیشه و به ویژه در این ایام توصیه می شود.

مصرف کربوهیدرات ها

غذاهای سرخ کرده و پر چرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربو هیدرات های پیچیده تدریجا وارد خون می شود، در نتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می شود.

سعی کنید از مصرف مواد غذایی حجیم و سنگین خودداری کنید. غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن می شود. مصرف میوه و سبزی آرام بخش است و مانع از یبوست و مشکلات گوارشی می شود.  سعی کنید در این دوران فست فودها و شیرینی ها را حذف کنید و به جایش خشکبار و شیرینی های طبیعی مانند عسل، شیره و خرما مصرف کنید.

مواد غذایی گیاهی

زنجبیل و نعناع  خون رسانی به مغز را افزایش می دهد  و به همین دلیل سبب تقویت یادگیری است. 

خوراکی هایی نظیر جوانه گندم، نان تهیه شده از گندم و حبوباتی مثل عدس، لوبیا، نخود، ماش و همچنین مواد حیوانی مانند ماهی تن، ساردین، زرده تخم مرغ، جگر و سبزیجات دارای برگ تیره و همچنین گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

تقویت مغز با میان وعده ها

با خوراکی هایی نظیر بادام درختی، انجیر و گردو، نخود‌چی کشمش، زرده تخم‌مرغ عسلی، شله زرد و فالودۀ سیب می توانید حافظه و ذهنتان را قوی کنید، علاوه بر اینکه اینها برای دستگاه گوارشی بار اضافی نیستند.

مواد غذایی آرامش دهنده

بسیاری از کنکوری ها نگران هستند و دلشورۀ کنکور و نتیجۀ آن را دارند. مصرف غذاهای آرامش دهنده می تواند تا حدی این نگرانی ها را کم کند. غذاهای آرام بخش همچون دوغ، شیر، ماست، سوپ جو، سوپ تره، سوپ قارچ در شب قبل از امتحان به کاهش دلشوره کمک می کند.

برای داشتن یک خواب کافی همراه با آرامش پیش از خواب یک لیوان شیر بنوشید زیرا نوشیدن شیر بر کارکرد های سلول عصبی نقش موثری دارد و تا حد قابل توجهی آرامش فرد را تامین خواهد کرد.

سر جلسۀ کنکور

سر جلسۀ کنکور مصرف آب فراموش نشود.  آبمیوه های طبیعی، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو نیز می تواند برای بهبود کارکرد مغز خوب باشد. آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم است.

خوردن سیب قرمز به صورت قاچ شده یا خرما به دلیل قند طبیعی سر جلسۀ کنکور برای تقویت حافظه مفید است.

شب قبل از کنکور زود بخوابید و با امید و توکل به خدا آرام باشید. 

با آرزوی موفقیت برای همۀ کنکوری های عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا