خبر ویژه

تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا در دقیقه 90

صبح امروز یک شنبه مورخ 18 اردیبهشت، خانواده هایی که فرزندان خود را به مدارس شهر تهران فرستادند با اتفاق جالبی مواجه شدند و آن اینکه پس از ساعت 8 صبح مسئولان مربوطه از تعطیلی مدارس به علت آلودگی خبر دادند.

مدرسه آنلاین به نقل از تابناک، با ورود موج جدیدی از گرد و غبار به کشورمان در روز‌های اخیر، آلودگی هوا بار دیگر اوج گرفته و نفس شهروندان زیادی را به شماره انداخته است. وضعیتی که زندگی را در مناطقی از کشور مانند خوزستان به شدت دشوار کرده و در بسیاری استان‌های دیگر، عوارضی از جمله کاهش شدید کیفیت هوا را در پی داشته است.

شرایطی که تهران را هم تحت تاثیر قرار داده و موجب رشد سریع شاخص آلودگی هوا شده است تا جایی که صبح امروز خبر رسید «مدارس پیش‌دبستانی، استثنایی و ابتدایی استان تهران به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل شد»؛ خبری که به نقل از ملکی، معاون عمرانی استانداری، ساعت ۸ و ۱۶ دقیقه صبح روی پرتال استانداری تهران قرار گرفت و موجب تعجب همگان شد!
انتشار خبر تعطیلی مدارس، آن هم در ساعتی که مدارس دایر هستند و دانش آموزان در کلاس‌های درس نشسته اند، اتفاق دور از انتظاری بود که به سرعت به نگرانی بسیاری از والدین دانش آموزان منجر شد و ایشان را به تکاپو وادار کرد؛ چه والدینی که ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدرسه را عهده دار هستند، چه آن‌هایی که کارمند هستند و با تعطیل شدن مدارس می‌بایست مرخصی بگیرند و در منزل بمانند.
استانداری تهران موفق شد دانش آموزان و والدین‌شان را در تله آفساید گرفتار کند!
این در حالی است که می‌دانیم انتشار خبر در این ساعت از روز، فرایند کسب اطلاع شهروندان از آن را دچار اختلال می‌کند و حتی اولیای مدارس را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند که رفع و رجوع آن به زمانی زیاد نیاز دارد و چه بسا حل ناشدنی هم باشد، چراکه ممکن است خبر تعطیلی مدارس اصلا به گوش برخی والدین نرسد یا به دلایل متعدد از جمله مشغله‌های کاری و عدم امکان استفاده از مرخصی، نتوانند برای برگرداندن فرزندشان از مدرسه به منزل اقدام کنند.
وضعیت بغرنجی که نتیجه تصمیم گیری بی موقع استانداری تهران است که به دلایلی دیگر هم عجیب به نظر می‌رسد؛ از این رو که می‌دانیم این دست تصمیمات در کمیته اضطرار آلودگی هوا (که کارگروه کاهش آلودگی هوا هم نامیده می‌شود) اتخاذ می‌گردد و استانداری افزون بر نقش ریاست در این کمیته، موظف به تشکیل جلسه این کمیته در مقاطع مورد نیاز و ابلاغ تصمیمات آن به دستگاه‌ها هستند، اما خبری از تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نبوده است!
این در حالی است که بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۸ صبح امروز، ۱۵۳ بوده است که معنایش، شرایط «ناسالم» است. وضعیتی که اغلب اوقات حتی منجر به تشکیل جلسه کمیته یاد شده هم نمی‌شود، به ویژه اگر بدانیم شاخص تا محدوده عدد ۱۵۰، «شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است» و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰، «ناسالم» محسوب می‌شود.
البته بعد از اعلام خبر تعطیلی مدارس ابتدایی و مهد‌های کودک و در ساعت ۹، شرکت کنترل کیفیت هوا شاخص آلودگی هوای تهران را ۱۹۸ اعلام کرد تا مشخص شود که کیفیت هوا روند نزولی در پیش گرفته است، هرچند اگر بدانیم در این هوای آلوده تر، دانش آموز و اولیایشان در مسیر بازگشت به منازل قرار گرفته اند، بار دیگر از اقدام ناگهانی استانداری تهران شگفت زده خواهیم شد.
تصمیمی که شاید بهتر است برای توصیفش به سراغ فوتبال رفته و شرایط آفسایدگیری را مرور کنیم که ظاهرا استانداری تهران مهارت چشمگیری در اجرای آن دارد و این را پیشتر هم ثابت کرده است؛ با دایر بودن همه مدارس تهران در هفته‌های گذشته که بی سابقه‌ترین موج گرد و غبار به کشورمان رسیده بود و شاخص آلودگی هوا در تهران رکورد زد و به عدد ۵۰۰ هم رسید!
رکوردشکنی تاریخی آلودگی هوا در تهران که برخلاف باور عمومی به تعطیلی مدارس منجر نشد تا تعطیلی امروز مدارس به هیچ عنوان باور پذیر نباشد و از دید برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به شوخی کنترل نشده، تلاشی برای اذیت کردن شهروندان و یا موفقیت استانداری تهران در قرار دادن مردم در تله آفساید، تعبیر شود و این سوال را به دنبال داشته باشد که آیا از این به بعد، عبور شاخص از عدد ۱۵۱ یعنی تعطیلی مدارس یا امروز استثنا بود؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا