بهداشت و درمانمامان بابا

تاثیر عرق نعنا در بهبود دل درد کودکان

يك متخصص كودكان، با اشاره به اين كه برخي دل دردها هيچ علامت باليني از خود نشان نمي‌دهند و عوامل ايجاد كننده آنها هنوز ناشناخته است، گفت: آموزش به خانواده‌ها در اين خصوص ضروري است و اين كه خانواده‌ها آرامش خود را حفظ كرده و بدانند كه اين عارضه به مرور برطرف مي‌شود و كودكشان به هيچ وجه تمارض نمي‌كند، بسيار حائز اهميت است.

مدرسه آنلاین- دكتر پرويز سياري درباره دل درد در كودكان توضيح داد: دل درد در كودكان به دو دسته حاد و مزمن تقسيم مي‌شود. دل درد حاد به صورت ناگهاني آغاز مي‌شود و اگر كودك خواب باشد وي را از خواب بيدار مي‌كند. دل درد حاد معمولا تا 2 هفته يا كمتر به طول مي‌انجامد.

سياري با بيان اينكه دل دردها يا نياز به مداخله طبي دارويي و يا نياز به جراحي دارند، اظهار كرد: دل دردهاي محتاج به جراحي، معمولا سير پيش رونده دارند. به اين معنا كه درد از لحظه آغاز به مرور افزايش مي يابد. همچنين ممكن است دل درد با استفراغ يا استفراغ خوني، اتصاع شكم، عدم دفع گاز و مدفوع همراه باشد و بيمار با لمس شكم احساس درد كند.

اين متخصص كودكان، با اشاره به اين كه منشا بروز اين دل دردها مي‌تواند انسداد روده، فتق، آپانديسيت، پيچش روده يا پيچش بيضه باشد، عنوان كرد: اين موارد طي معاينات و مشاوره جراحي مشخص مي‌شوند.

سياري در ادامه با بيان اينكه شايع‌ترين دل دردهايي كه با اسهال و استفراغ همراه هستند و منشاء ويروسي دارند، از گروه دوم (دل دردهاي مزمن) بوده و احتياجي به جراحي ندارند، گفت: ممكن است بيمارعلائم تنفسي ويروسي نظير سرفه، آبريزش و تب داشته باشد.

وي اضافه كرد:‌ دل درد مزمن، دل دردي است كه بيش از 2 ماه به طول انجاميده است. اين درد دل مي‌تواند با علت و يا بي‌علت بروز يافته باشد.

سياري با بيان اينكه دل درد معمولا با بروز اختلال در يك عضو شكم همراه است، گفت: هنوزعاملي براي دل درد بدون منشا، شناخته نشده است.

اين متخصص كودكان ادامه داد: اين دل دردها به 4 نوع تقسيم مي‌شوند. برخي از اين دل دردها در ناحيه بالاي ناف ايجاد مي‌شود و معمولا صبح‌ها اتفاق مي‌افتد و ممكن است با غذا خوردن، عود كند. اين عارضه مربوط به معده است. گروه دوم دل دردها در پايين ناف احساس مي‌شود و همراه با دفع بدتر مي‌شود. اين افراد گاهي يبوست و گاهي اسهال دارند و در برخي موارد نيز مبتلا به نفخ مي‌شوند. اين‌ها روده تحريك پذير دارند.

وي افزود: گروه سوم دل دردها با سردرد همراه هستند كه به آنها دل دردهاي ميگرني نيز مي گويند و ممكن است يك بار در ماه اتفاق بيفتد و هر مرتبه چندين ساعت هم طول بكشد. گروه چهارم دل دردها تيز در اطراف ناف، ايجاد مي‌شود. اين دل دردها علائم خطر را ندارند و به جايي تير نمي‌كشند و معمولا در معاينه هم علامتي به نفع بيماري مشاهده نمي‌شود. به اين دل دردها، ‌دل دردهاي فانكشنال با علت نامشخص مي‌گويند.

سياري درباره كودكاني كه دچار دل درد خفيف مي‌شوند، گفت: اين كودكان معمولا استرس دارند و علائم آن به دنبال اضطراب و بويژه در ايام امتحانات يا درگيري با خانواده و يا به دنبال يك عفونت ويروسي ظاهر مي‌شود. آموزش به خانواده‌ها در اين خصوص ضروري است. اين كه خانواده‌ها آرامش خود را حفظ كنند و بدانند كه اين عارضه به مروربرطرف مي‌شود و كودكشان به هيچ وجه تمارض نمي‌كند، بسيار حائز اهميت است.

سياري همچنين با بيان اينكه برخي داروها نيز در بهبود عارضه دل درد نقش دارند،عنوان كرد: برخي داروهاي گياهي چون عرق نعنا نيز مي‌تواند در اين خصوص موثر واقع شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    تیترتون رو فقط از پنج کلمه آخر مطلب انتخاب کردید. هیچ توضیحی راجع به عملکرد نعنا و ترکیباتش بر بدن کودکان ندادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا