تربیتیمامان بابا

اوقات فراغت دانش آموزان

اوقات فراغت دانش آموزان همیشه مساله مهمی برای والدین بوده است. با تمام شدن امتحانات و شروع فصل تابستان، دانش آموزان می توانند به کارهایی که علاقه دارند بپردازند و مهارت های خوبی به دست آورند. 

مدرسه آنلاین- وقتی درس و مشق بچه ها تمام می شود، والدین با خود فکر می کنند که حالا باید چه کار کرد؟ بهتر است چه تفریحات، کلاس ها و … را باید برای فرزندان خود مهیا کنند؟ اوقات فراغت آن ها را چگونه پر کنند؟ در این مطلب به اوقات فراغت دانش آموزان و چگونگی پرکردن این اوقات در ایام تابستان پرداخته ایم.

اوقات فراغت مناسب ترین بستر برای رشد وشکوفایی استعدادهای گوناگون وابعاد مختلف وجود نوجوانان به شمار می آید. این ایام را می توان با برنامه ریزی مناسب و با ارائه برنامه های مختلف فرهنگی، ورزشی، مهارتی، اردویی، هنری، بهداشتی و غیره پربار نمود.

اوقات فراغت و خلاقیت ذهن

مطالعات نشان می دهد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها و نوآوری هاست. چون ذهن انسان به فعالیت موظفی مشغول نیست، لذا می تواند فارغ از قالب های از پیش طراحی شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد. انسان در اوقات فراغت آزادانه می اندیشد و در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرحند از تفکر خلاق بهره می گیرد و همین خمیرمایه نوآوری ها و اختراعات بشری است.

کلاس های آموزشی

به گفته مبتکران کلاس های آموزش زبان و یا کلاس های تقویتی درسی در ایام فراغت دانش آموزان طرفداران خاص خودش را دارد ولی هیچ گاه نباید آن ها را مجبور به انجام کاری کرد. مثلا اگر می خواهیم دانش آموز ما به کلاس زبان برود برایش یک دلیل منطقی بیاوریم که چرا کلاس زبان خوب است وچرا ازاو می خواهیم که به این کلاس برود. چون اگردانش آموز به اجبار خانواده به کلاس برود نه تنها سعی نمی کندچیزی یاد بگیردبلکه به مرورازآن درس متنفرهم می شود.کلا اجبارکردن دانش آموزان به انجام کاری اشتباه است بارها شده که والدین این پاسخ رابه دانش آموزمی دهند که این برای تو خوب است . صرفا به همین بسنده می کنند در حالی که تا دانش آموز قانع نشود و دلیلش را نداند آن کار را انجام نخواهد داد.

اشکالی که امروزه در جامعه خیلی زیاد شده است این است که بعضی از والدین بدون اینکه خودشان علمی بر آن کلاسی که دانش آموز می رود داشته باشند صرفا به علت اینکه فرزند خواهر یا همکارشان به آن کلاس می رود و می خواهند که به اصطلاح فرزند خودشان از بقیه عقب نماند ولی اینکه از چه چیزی عقب نماند و یا اینکه اصلا آن کلاس برای فرزندشان مفید است یا نه را مورد بررسی قرار نمی دهند.

کلاس های تابستانی
کلاس های تابستانی

بهترین کاری که می شود انجام داد این است که قبل از اینکه دانش آموزمان را به کلاسی بفرستیم از خود او سوال کنیم که به چه موضوعاتی علاقه مند است و اگر او خودش هنوز دیدگاهی از علاقه مندی اش ندارد و نمی داند چه باید بکند خودمان با پرس و جو و شناختی که از فرزندمان داریم اوقات فراغتش را پر کنیم.

به این نکته توجه کنید قرار نیست دانش آموز شما با گذراندن یک دوره ی سه ماهه تمامی فنون و یا اطلاعات را کسب کند. بعد از پایان دوره از دانش آموزمان انتظار این را نداشته باشیم که به خواهد در آن زمینه استاد شده باشد . این جمله که این همه کلاس رفتی چی یاد گرفتی یک آفت بزرگ است و انگیزه را از دانش آموز می گیرد. سعی کنیم همواره دانش آموزمان را تشویق کنیم حتی اگر نتیجه ی خوبی نگرفت باز هم او را تشویق کنیم. تشویق کردن به دانش آموز انگیزه می دهد و کمک می کند تلاشش را در آن زمینه زیاد کند.

سعی کنیم با فکر و تحقیق اوقات فراغت فرزندانمان را پر کنیم و به علایق و تصمیماتشان جهت دهیم.

تحرک و ورزش

فعالیت بدنی به عنوان یک امر ضروری در غنی سازی اوقات فراغت بچه ها تأثیرات فراوانی دارد. استخوان ها و عضلات و مفاصل سالم، وزن بدن شان تنظیم، چربی ها کاهش و در فعالیت قلب و ریه ها مؤثر است، از همه مهم تر اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. بازی ها و ورزش ها به بچه ها خودباوری و اتکای به نفس می دهد و موجب موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعی به وجود می آورد و خطرات ناشی از زندگی پر استرس و بی تحرک امروزی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که جوانان در طول دوران بلوغ هر چه بیشتر تحرک جسمی و حرکتی داشته باشند، کمتر به سیگار روی می آورند، همچنین موجب دوری از مواد مخدر و رفتارهای خشونت بار می شود، همچنین نتایج تحصیلات آنان بهتر خواهد بود.

ورزش
ورزش

فعالیت های سالم ورزشی نه فقط در تعادل بخشیدن به جسم و جان تأثیر دارند، بلکه همراه خود، صفاتی از قبیل جوانمردی، آزادگی و پاکی را می آورند. معمولاً در بین ورزشکاران نوجوان کمتر اختلالات رفتاری گزارش شده است، زیرا ورزش، نیرو و انرژی های متراکم و سرگردان را در مسیر سالم و جامعه پسندی جاری می سازد. تأثیر دیگر ورزش را در پایمردی و استقلال و استقامت بچه ها در برابر مشکلات باید جستجو کرد. ورزش می تواند در قالب تفریح های گوناگون به همراه گروه همسالان صورت گیرد، مانند دوچرخه سواری، ورزش و بازی ها و مسابقات رقابتی مانند فوتبال، بدمینتون، تنیس، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال و … .

نقش تکنولوژی در اوقات فراغت 

بنا بر نوشته سایت رامو، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اپلیکیشن های موبایل در واقع اوقات فراغت از بیرون به درون منزل و از جمع خانواده به اتاق های تک نفری فرزندان کشیده شده است. این اتفاق متاسفانه موجب شده اوقات فراغت صحیح معنا نشود. همچنین تعلیم های ناسالم در رسانه ها موجب شده کودکان و نوجوانان نسبت به مطالعه بی انگیزه شوند. رسانه ها اطلاعات تصویری همراه با آهنگ های سرگرم کننده دارند اما خطوط کتاب از این ویژگی ها بی بهره هستند. در این میان نقش والدین، این است که کتاب خواندن را برای فرزندان خود جالب کنند و مشوقی برای آنها باشند. والدین می توانند با دادن پاداش های کوچک به فرزندان در مقابل با کتاب خواندن، آنها را به این کار تشویق کرده و به آنها از این طریق انگیزه بدهند. پژوهش ها نشان داده اند افرادی که اوقات فراغت خود را سودمند و مطلوب سپری می کنند، از نظر اقتصادی بازده خوشایند تری دارند و از لحاظ روحی نسبت به دیگران شادترند. 

به طور کلی فعالیت های زیادی هستند که می توانند اوقات فراغت را پر کنند اما نکته قابل توجه آن است که باید در نظر داشت، کلاس یا فعالیت انتخابی چه مقدار می تواند برای فرزند  مفید باشد. بسیاری از والدین آگاه می دانند که می توانند در همین اوقات آینده کودک خود را شکل دهند. بنابراین بهتر است در کنار کلاس های تابستانی مهارت های شغلی نیز به فرزندان آموزش داده شود. 


نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درس محبت گر دهد معلمی به بچه ها :جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را ،وقتی معلم به بهانه واهی کلاس را تعطیل می کند دیگه از دانش آموز چه انتظاری می رود که معلم را احترام کند یا رئیس اداره را با بی احترامی از مدرسه بیرون نکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا