خبر ویژه

امثال قلمچی نان کم کاری آموزش و پرورش را می‌خورند

بیش از دو دهه است که درس و کنکور به عنوان بخش مهمی از زندگی در بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است، چنانکه بابت تحصیل و درس فرزندان خود قید بسیاری از تفریحات را می زنند و برنامه هایشان را مطابق درس و کنکور فرزندان تنظیم می کنند. حتی برای رشد تحصیلی فرزندان حاضرند از سایر هزینه های زندگی کم کنند و برای مدرسه، کلاس های کنکور و کتاب های آموزشی و کمک آموزشی و … صرف کنند.

مدرسه آنلاین– مؤسسات و کتاب های آموزشی و ناشران کنکور این روزها تبشان بسیار بالاست اما برخی شهرت بیشتری دارند و خانواده ها مطابق بودجه و درآمد خود و با توجه به شنیده ها و تبلیغات، یک و یا چند ناشر و مؤسسۀ آموزشی را برای فرزندانشان انتخاب می کنند.

در میان همه موسسات کمک آموزشی شاید نام قلمچی و کانون فرهنگی آموزش در صدر قرار داشته باشد؛ مجموعه ای که به عنوان پدر و پیشگام این مؤسسات و ناشران از شهرت بالایی برخوردار است و پس از گذشت بیش از سه دهه همچنان در صدر قرار دارد.

قلمچی از بزرگ ترین مؤسسه های غیردولتی است که در زمینۀ نشر آموزش کتب درسی و برگزاری آزمون های آزمایشی فعالیت می کند. کاظم قلمچی در سال 1370 کانون فرهنگی آموزش یا همان مؤسسۀ قلمچی را بنیان گذاری کرد. دو سال بعد یعنی در سال 1372 آقای قلمچی به فکر برگزاری آزمون های آزمایشی منظم افتاد و در پاسداران آزمون هایی را به صورت دو هفته یکبار برگزار کرد. ایشان در مصاحبه با مسیر ایرانی گفت: «بعد از 5-6 سال که اين کار مورد اقبال گستردۀ دانش آمزوان و اوليا قرار گرفت تازه مؤسسات خصوصي و دولتي به فکر افتادند که کاري شبيه به کار ما بکنند. که اين هم اسنادش موجود است.» وی افزود: قلمچی باعث شد که عدالت آموزشی در کشور برقرار شود، امکانات آموزشی در کشور توزیع شود و افراد بااستعداد از اقصی نقاط ایران بتوانند وارد دانشگاه شوند و درس بخوانند.

آزمون های قلمچی
اولین سالی که آزمون های قلمچی برگزار شد، حدود 60 در آن شرکت داشتند، اما رفته رفته با موفقیت دانش آموزان قلمچی در کنکور، سایرین نیز تشویق شدند که در این آزمون ها شرکت کنند. هم اکنون قلمچی بسیار فراگیرشده و تقریبا 400 مرکز در سراسر ایران، خدمات کمک درسی و برگزاری آزمون های منظم را به دانش آموزان ارائه می دهند. این آزمون ها هر دو هفته یکبار برگزار می شود و هر 50 دانش آموز یک پشتیبان دارند که آنها را راهنمایی می کند.
گاج مارکت نوشت قلمچی هم اکنون: «توانسته بالاترین جامعه‌ آماری را در این آزمون‌ها به خود اختصاص دهد و در جدول مؤسسات و نهادهای آموزشی که آزمون‌های سراسری برگزار می‌کنند، در ردیف نخست خوش بنشیند و با تلاش بی‌وقفه خود در این زمینه توانسته طی این سه دهه مقام مذکور را برای خود حفظ نماید.»

خدمات
از نقاط مثبت قلمچی این است که بنیاد آن وقف عام است و درآمد حاصل از آن صرف ساخت مدارس و کتابخانه در نقاط مختلف کشور و نیز دانش آموزان ممتاز و بی بضاعت می شود. آقای قلمچی دانش آموزان کم برخوردار را که تحت سرپرستی مادر قرار دارند بورسیه می کند. اين دانش آموزان يک حساب بانکي دارند که ماهانه کمک هزينه تحصيلي برايشان واريز مي شود.

آزمون های آزمایشی قلم چی از نظر دوره و پوشش مناسب همه درس ها و پایه ها برنامه تقریبا کامل و خوبی دارد و طبق جامعۀ آماری صدرنشین است. گرچه قلمچی را بیشتر با آزمون های آزمایشی و کتاب های تست کنکوری آن می شناسند اما قلمچی در زمینۀ مشاورۀ تحصیلی، برنامه ریزی درسی، آموزش و نشر کتاب های کمک درسی در تمام مقاطع و تمام دروس فعالیت می کند.

کتاب های آبی قلمچی، کتاب های برگزیدۀ قلمچی، کتاب های سبز قلمچی، کتاب های سه سطحی قلمچی، کتاب های پر تکرار قلمچی، کتاب کار قلمچی، کتاب های جامع قلمچی، کتاب های جمع بندی قلمچی و …. از جمله کتاب های انتشارات قلمچی است که به صورت حضوری، آنلاین و حتی تلفنی به فروش می رسد.

در سال 1392 در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران، ویژند قلم چی در میان 100 ویژند برتر ایران قرار گرفت.

گردش مالی
بنیاد قلمچی برای تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه و برای تمامی دروس کتاب کمک درسی منتشر می کند. گرچه بنیاد قلمچی وقف عام است اما انتشارات آن وقف نیست و با توجه به پوشش همۀ مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه و تنوع کتاب های آموزشی و تیراژ بالای کتاب ها، این بنیاد باید درآمد خوبی داشته باشد. 

به گفتۀ پایگاه سیمرغ در سال 89: «این کتاب ها سال به سال در رنگ ها و فرم های مختلف تکثیر می‌شوند تا جایی که سال گذشته به هزار و 362 عنوان کتاب در تیراژ کلی 5 میلیون و 229 هزار و 500 عدد رسید. حالا دیگر قلمچی پنج سالی می‌شود که میان ناشران کمک آموزشی از لحاظ تیراژ و عنوان، کتاب اول است.»

دربارۀ گردش مالی و درآمد قلمچی اطلاعاتی دردست نیست، اما یک حساب سرانگشتی از فروش حتی نیمی از این کتاب ها با متوسط قیمت هفتاد هزار تومان، درآمد قابل تأملی به دست می آید. از این رو حذف کنکور نیز لطمه ای به کار بنیاد قلمچی وارد نمی کند زیرا کتاب ها سرجایشان می مانند.

در رابطه با راز و رمز موفقیت گروه های آموزشی نظیر قلمچی در همه سال های گذشته یکی از کارشناسان این حوزه به مدرسه آنلاین گفت: به نظر بنده امثال قلمچی در چند دهه گذشته نان کم کاری آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی و مسئول کشور را خورده اند.

وی افزود: اگر نظام آموزشی کشور روی ریل اصلی خود قرار داشته باشد و همه چیز اعم از دروس، معلم ها،  کلاس های مدرسه ای و نیز کتاب ها کافی و استاندارد باشند، دیگر اساساً نیازی به کتاب های کمک آموزشی و کلاس های آنچنانی و نیز آزمون های چند میلیونی برای دانش آموزان وجود ندارد.

این کارشناس با طرح پرسش هایی مثل سؤال اینجاست که آیا نیاز به کتاب های کمک درسی و آموزشی به دلیل ضعف کتاب های درسی و کم کاری های آموزش و پروش است؟ آیا دروس به گونه ای است که دانش آموز در مدرسه و با معلم نمی تواند درس ها را یاد بگیرد و نیاز به کتاب هایی غیر از کتاب های مدرسه دارد، ادامه داد: آیا دروس به حدی دشوار است که دانش آموز حتما باید برای درک آنها و یادگیری بهتر به کتاب های دیگری متوسل شود؟ و یا این مشکلات و نیاز به کتاب های آموزشی و کمک آموزشی به دلیل کم کاری معلم ها و عدم تسلط آنها بر دروس، ناتوانی از تدریس درست و تفهیم مطالب به دانش آموزان است؟

وی در بخش پایانی سخنانش اینگونه نتیجه گرفت که با توجه به اهمیت دادن والدین به تحصیلات فرزندان، این موسسات به نام کمک به دانش آموزان به تألیف این کتاب ها و آزمون ها ادامه می دهند تا هم بر سرمایه های خود بیفزایند و هم دانش آموزان را مدام مشغول خواندن و تست زدن کنند تا هم کارشان بگردد و هم دانش آموزان بیشتر درس بخوانند و دروس را تکرار و تکرار کنند و تست بزنند؛ روندی که باید برای آن فکری اساسی و عاجل شود تا در مقیاس کلان به بی عدالتی آموزشی و خسارت های مشابه بیش از پیش دامن نزند. 


نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

    1. نه اتفاقاقلم چیخیلی خوبه وقف عام الان که کلا بورسیه میکنن بدون هزینه… بعدم هزینه ای هم که میگیرن برای ساخت مدارس و….

    2. گل گفتی آزموناش بدرد نمیخوره استاندارد نیس فقط تیغم زدم، صد رحمت بهمون سوالایه کنکور

    3. اینا همشون ب فکر خوشوننن…
      الان اینا(قلم چی و امثالش) دارن خودشون‌رو ب آب و آتیش میزنن که دروس عمومی حذف نشه…چون کلی ضرر میکنن😏
      متاسفانه ما ها هر چی می شنویم رو زود باور میکنیم…باور کنید نصف این چیزایی ک گفتن در مورد این مصوبه کنکور غلطه و اینا میخوان نون خودشون اجر نشه…
      التماس تفکر

    1. باورتون میشە همش واسه پوله ؟!/

      من یه دوازدهمی امسال پنج ملیون ازم میگیرن

      واسه ۱۸ تا ازمون انلاین 😂

  1. دستشون درد نکنه. حداقل اینطوری میشه کم کاری یا بیسوادی برخی معلمها و آموزش و پرورش را جبران کرد.

    1. درس نخواندن خودتان و بچه هایتان را با بیسوادی معلمان توحیه نکنید همون وزیراتونم اگر معلما نبودن الان وزیر نبودن

    2. خیلی راحت معلمان را بیسواد می کنید همین خود شما اگر معلمی نبود همین چند خط را هم نمی توانستی بنویسی …..

  2. کم کاری اموزش و پرورش نیست. کل نظام اموزشی و نحوه گرفتن کنکور باید تغییز کند.
    برنامه رادیو تلویزیون را نگاه کنید، در جهت تبلیغ اموزشگاه خصوصی کار می کند. پول می دهند و تبلیغ می گیرند.
    مشکل فساد اقتصادی است

    1. خدایا شر قلم چی رو از سر دانش آموزان ایرانی کم کن به حق امام رضا
      خدایا دعای ما را مستجاب کن همان طوری که پوزروحانی و جهانگیری و نوبخت به خاک مالیده شد پوز قلم چی هم به خاک بمال

  3. تیتر در ظاهر بر علیه قلمچی بود ولی در واقع برای ایشان داشتید تبلیغ می کردید. قلمچی شما را هم خریده است.
    به نظرم در آموزش پرورش اصلا نمی خواهند این کتابها منتشر شود تا نان عده ای در روغن باشد. کم کاری آموزش و پرورش تعمدی است.
    بطور کلی در کشورهای جهان سوم اموزش و پرورش نباید درست انجام ود.
    قلم چی هم علم نمی آموزد بلکه نحوه تست زدن و رتبه بدست آوردن را می آموزد. این همه وقت دانش اموزان را برای مهارت در تست زدن تلف می کنند و ساعتهای عمرشان را در کسب علم و معذفت و خواندن کتابهای غیر آموزشی و مفید از دست می دهند و در یک مسابقه الکی بین همدیگر از دست می رود و همه متضرر می شوند و فقط قلم چی ها برنده هستند. برنده از حیث سرکیسه کردن ملت. ملتی که فقط فکر رتبه در کنکور است نه چیز دیگر. بارها دیده ام که ارفاد دارای رتبه برتر بی سواد بوده اند. چرا مثلا در درس شیمی بجای یاد دادن مفهوم درس، عبارتهای چرتی را باید حفظ کنند که اول حروف برخی کلمات است تا جواب را حل کنند. روشها و نکته های کنکوری به اصطلاح. این می شود ابزار موفقیت یک عده که درس را هم نمی فهمند بلکه طوطی وار یک چیزی را حفظ کرده اند و این می شود باعث تحریک دیگران برای اینکه از قافله عقب نیفتند و بروند این چیزها را حفظ کنند و همه در صف قلمچی و صف خرید این کتابها باشند. در نمایشگاه بین المللی کتاب که گفته شد 200 میلیارد تومان کتاب خریداری شد، ببینید و آمار بگیرید که چند درصد کتاب مفید خریداری شد و چند درصد کتابهای به اصطلاح کمک اموزشی خریداری شد.
    الان برای دبستان هم کتابهای تست و کنکور درست کرده اند. به لطف امتحاناتی که در مدارس برای ثبت نام برگزار می شود. بچه های ما از همان اول بجای فهم درس تست زدن باید یاد بگیرند و نکات کنکوری. کاش بجای اینها کتابهایی یا فیلم هایی تهیه می کردند که بچه ها مفهمو درسها را براحتی متوجه شوند. این کار در کشورهای دیگر مثل فرانسه و غیره انجام می شود. آموزش از روی یک نوشته و یک عکس انجام نمی شود.

    1. اره موافقم نمی‌گم کنکور بده یا حتی کتاب های آموزشی ولی مطالبی که نه تو مدرسه برامون به کار میاد نه تو زندگی رو چرا باید بخونیم من خودم دانش آموزم تا وقتی کلاس نهم بودم فکر میکردم اینکه شاگرد اول کلاس و مدرسه یا بهترین نمره گرفتن خیلی خوبه ولی بعضی مطالبی که من از ابتدایی و متوسطه اول و حالا که متوسطه دوم هستم میفهمم هیچ جای زندگیم بدرد نمیخوره و یه مطلب که مهم نیست و باید صد تا تست ازش تو کتابهای تست بزنیم تا مثلاً اسم فهمیدم یا فهمیدن و روش بذاریم

    1. سلام وقتتون بخیر.
      به نظر من کتابهای درسی نیاز به بازبینی اساسی دارند. انچه که دانش آموز از کتابهای درسی یادمیگیرد محدود به چند سوال است که مباحث موردنظر آموزشی راکامل پوشش نمیدهند و نیاز دانش آموز برای تفهیم بهتر مطالب برطرف نمیشود.برای جبران این نقص اولیا و یا دانش آموزان مجبورند از کتابهای کمک آموزشی مثل کتابهای قلمچی استفاده کنند. ای کاش محتوای کتابهای آموزشی بازبینی اساسی شوند تاهم خرج اضافی بر خانواده تحمیل نشود هم دانش آموزان باهمان کتابهای درسی نیازآموزشیشان برطرف شود.

  4. مشکل بی عرضگی و ناتوانی مسئولین آموزش و پرورش هست که در امر ساخت و ساز مدارس دولتی ناتوان هستند. تازه آنچه که هم هست اکثرش از لطف خیرین هست وگرنه مملکتی که به جای افزایش مدارس دولتی بنگاه های ملکی و بانکهای سرمایه داری و کاسب و مدارس غیردولتی و انتفاعی و غیرانتفاعی و امثال قلم چی سبز می شه بدرد مسئولینش بدرد لای جرز می خوره.

  5. قلمچی و گاج عامل اصلی بی عدالتی در کنکور هستن و نون رویا فروشی را میخورن…اگر نفوذ قلمچی و گاج نبود و سوالات کنکور همش از خود کتاب های درسی می آمد مثل دهه ی شصت و هفتاد چه لزومی بود که مردم برن پولشونو بکنن تو حلقوم قلمچی و گاج؟

  6. حالا دولت چشم دوخته به موسسات تا غارتشون کنه. از غارت وارد کننده ها وتاجرا کم بهشون رسیده حالا می خوان از موسسه ها مالیات بگیرن.

  7. سلام
    مگه چقدر به دبیرستان ها میدن که کلاس کنکور بذارند.مردک اول خوب فکر کن بعد دبگران را متهم کن.متاسفانه حرفاتون از معده هست تا ذهن

  8. قلم چی ی مافیاس که من کنکوری و امثال من باید آزمون های مرخرفشو تحمل کنیم منم بورسیه هستم ولی هیچ مبلغی دریافت نمیکنم چرا چرت پرت میگین ی پشتیبان آلزایمری دارم که حتی اسم منم یادش نمی مونه

  9. اتفاقاً خیلی هم موسسه خوبیه،کلا من نمی دونم آقایان مسئول چه اصراری دارن که نظام آموزشی رو فلج کنن،یه نگاه به کتابای درسی بندازید،به نظر کدوم احمقی این محتوای ضعیف واسه یادگیری کافیه؟اگه همین موسسات و کتابای کمک آموزشی نبودن که الان دکترای ما فقط بلد بودن نهایتا یه زخم رو بخیه بزنن،همین
    انصاف داشته باشید ،موسسات دارن کاری رو که وظیفه مدرسه بود تکمیل می کنن،این وسط اگه پولی هم میگیرن حقشونه،پنیر مجانی فقط توی تله موش پیدا میشه

  10. این نتیجه تعارض منافع آقازاده ها و رانت خواری و رانت خواهی کسانی هست هست که بر مسند نشستند و چوب حراج بر آموزش و پرورش زدند تا زمینه ظهور امثال قلمچی را فراهم آورند و خودشان هم موسسات لاکچری تاسیس کنند تا مبادا گزینه ای برای سودجویی از قلمشان افتاده باشد!

  11. سلام
    به نظر دانش آموزان لایق نیستن اگه واقعا همشون کوشا و علم دوست بودن اون موقع ما نصف عمرمون رو توی مدرسه تلف نمیکردیم وقتی توی یک‌چهارم زمان ،خودمون یاد می‌گرفتیم .

  12. باسلام
    وقتی درجامعه که اقتصاد و آ.پ بیمار باشه هرموسسه ای برای خودش جولان میده این نه آن یکی …
    هرچند موسسین و بنیانگذاران هرموسساتی از مسئولین و مدیران خود وزارت آ.پ هستن وموسسات شده پارکینگ مدیران وزارت آ.پ
    وهمه نون به هم قرض میدن

  13. قلم چی هیچ نقطه مثبتی نداره اون از آزمون های غیر استانداردش و این هم از کلاس های بی کیفیتش پول مردم را میگیره که بی کیفیت ترین خدمات ممکن را ارائه بده بعد بره مدرسه بسازه قلم چی به امثال من که بهشون اعتماد کردند و براشون وقت گذاشتن و هزینه کردند خیلی بدهکاره و هیچ جوره نمیتونه جبران کنه حالا بره برای کمتر کردن عذاب وجدانش مدرسه بسازه😏

  14. خدا خیر بده به آقای قلم چی و همکارانشون
    همه چی عالیه من ۳ تا فرزندم قلم چی شرکت کردن خیلی راضی هستیم

  15. کاش جای این حرف ، میگفتن معلما چطور با اون حقوق کم زندگی می‌کنند…
    کاش ضعف بیمه درمانی معلمان رو میگفتن…
    کاش ضعف خدمات و تخفیف فروشگاه فرهنگیان رو برای فرهنگیان میگفتن ….
    و هزاران ای کاش دیگر 🎯

    معلم ، قشر دلسوز ، بی ادعا

  16. وقتی درگزینش معلمان بجای مهارت های معلمی ریا وظاهر سازی و وصل بودن به جناح حاکمه ملاکه معلومه که کسانی قبول میشن که به هیچ وجه شایستگی تصدی این شغل رو ندارن
    وقتی معلم ها برای گذران حداقل زندگی در تنگنا ممکنه بعضیا شون سر کلاس کم بذارن
    وقتی کلاس بجای ۲۰ نفر ۴۰ به بالا معلومه که معلم اگر هم بخواد نمی تونه کار درست انجام بده
    والبته متصف باشیم واقعا بعضی خانواده ها در تربیت فرزندانشون کم گذاشتن بچه های بعضا بی ادب گستاخ
    که هیچ مهارت زندکی یاد نگرفتن در احترام به بزرگتر در حفظ اموال عمومی من جمله مدرسه پاکیزگی محیط نظم تعامل با یکدیگر
    چه انتظار بیجایی از مدرسه هست ؟
    نظام آموزش هزاران ایراد داره مدارس کم کلاس های شلوغ
    کتب متعدد و بعضا بدون فایده
    مطالب سخت بعضی کتاب ها
    هزینه هایی که به خانواده ها تحمیل میشه
    خیلی مدارس بودجه دریافت نمی کنن حتی برای هزینه آب وبرق وگاز دیگه مخارج آموزشی به کنار دررخیلی جاهه کمک های مردمی صفر هست و……
    وووو
    بهتره اول یه سوزن به خودمون بزنیم ویه جولدوز به دیگری

    1. نظراتتون درستا ول گزینش دبیر ربطی به گرایشات سیاسی نداره متاسفانه هر کی در آزمون قبول نمیشه بهانه های الکی میاره که خودش را توجیه کنه

  17. موسسات آموزشی و در راس آنها قلمچی یه دکان باز کردن و باهزار کلک خانواده ها را تیغ میزنن دخترم را برای آزمونهای قلم چی ثبت نام کرده بودم هر روز به عنوانی تماس میگرفتن که در فلان کلاس شرکت کن البته من اصلا به تبلیغاتشون توجه نکردم ولی بعضی خانواده ها همه جوره اختیار خودشون را دست قلمچی سپردن که متاسفانه خیلی هاشون با هزینه های زیاد در نهایت موفق هم نشدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا