کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته تکنولوژی پرتوشناسی چه می دانید؟

رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی از رشته های زیرگروه علوم تجربی است که داوطلبان با توجه به علاقه و رتبۀ کسب کرده در کنکور می توانند آن را انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین_ رشتۀ رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی با کمک انواع فن آوری‌های تصویربرداری از قسمت‌های مختلف بدن مطابق با دستور پزشک معالج تصویربرداری می‌کند تا علت و یا علل انواع دردها، شکستگی‌ها و .. را با کمک تصویر نشان دهد. در اینجا به معرفی، دروس و بازار کار این رشته می پردازیم.

رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی

در دفترچه انتخاب رشته کنکور، رشته رادیولوژی را با نام تکنولوژی پرتوشناسی می‌شناسیم؛ چرا که یک تخصص رادیولوژی نیز وجود دارد که مختصص رشته پزشکی است و از تخصص‌های آن به شمار می‌آید. علم رادیولوژی به پزشکان امکان این را می دهد درون بدن انسان را بازبینی کرده وبیماری ها را تشخیص دهند. این رشته جزء رشته تجربی و از زیر شاخه های پیراپزشکی است.
رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی با استفاده از پرتو ایکس و دیگر امواج و پرتوها به تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی انسان می پردازد که بدون چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست. هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند ضمن آشنایی با دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مانند سیستم‌های دیجیتال، سی تی اسکن، ام آر آی، انجام تصویر برداری‌های اختصاصی از سیستم گوارشی، سیستم قلبی و عروق، مجاری ادراری و تناسلی و … را بر عهده بگیرند و در زمینه تشخیص پزشکی همکاری داشته باشند. روش‌های تصویر برداری در رادیولوژی به سه روش 1. پرتوی یونیزان مانند: رادیوگرافی و ماموگرافی، 2. روش پرتوی غیر یونیزان مانند: ام آر آی و سونوگرافی و 3. روش‌های پزشکی هسته‌ای انجام پذیر است.

دانشجویان رشته رادیولوژی اول از همه باید دروس پایه مانند فیزیک آناتومی و فیزیولوژی را بخواند و بعد از آن دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را بیاموزند. همچنین باید با دستگاههای تصویربرداری و نحوه کار با آنها آشنا شوند.

رادیولوژی در دورۀ کارشناسی گرایش ندارد. این رشته مانند رشته پزشکی فقط در دانشگاه‌های روزانه و پردیس خودگردان علوم پزشکی ارائه می‌شود.

وظایف کارشناس رادیولوژی

برخی از وظایف کارشناس رادیولوژی عبارت است از:

• نظارت بر نحوه نگهداری و کاربرد دستگاه‌ها وچشمه‌های مولد پرتوهای یونساز و همکاری با سازمان‌ها وم راکز ذی‌ربط کنترل و پیش‌گیری از نشت پرتوها

• نظارت برنحوه کار کاردان‌های رادیولوژی و تکنسین‌ها و کمک به تکنسین‌ها و مدیران امور دفتری

• تحویل گرفتن نسخه درخواستی، کاغذ زیر نویس و مشخصات اسمی از بیمار و از متصدی پذیرش واحد مربوطه

• فراخوانی و هدایت بیمار به اتاق رادیوگرافی

• احراز هویت بیمار با مشخصات اسمی مورد انتظار

• انتخاب وضعیت صحیح برای بیمار به نحوی که مشاهده عضو بیمار برای عکس‌برداری امکان پذیر باشد

دروس رشته رادیولوژی

دروس تخصصی رشته کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی شامل: فیزیک عمومی، ریاضیات عمومی، زبان تخصصی، آناتومی 1 و 2 و 3، فیزیولوژی، ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی، کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی، مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی، تضمین و کنترل کیفی روش های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پرتوشناسی تشخیصی، روش های پرتو نگاری 1 و 2 و 3، بیماری شناسی، زیست شناسی سلولی، روش های پرتونگاری اختصاصی، آسیب شناسی عمومی، حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان در بخش های پرتو شناسی تشخیصی ، دوزیمتری پرتوهای یونیزان، اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری، اصول فیزیکی سیستم های تصویربرداری MRI، رادیوبیولوژی، تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاه های رادیولوژی و … می شود.

بازار کار و آینده شغلی

رشته تکنولوژی پرتوشناسی به دلیل نیاز بیمارستان های دولتی و خصوصی دارای فرصت های شغلی خوبی در اکثر نقاط کشور است. حتی دانشجویان این رشته بعد از دریافت مدرک کاردانی می توانند جذب بیمارستان ها و یا کلینیک هایی شوند که دارای مرکز تصویر برداری هستند. هر چه سطح تحصیلات فرد بالاتر باشد سمت شغلی و نوع امور تصویر برداری که انجام می دهد تخصصی تر می شود.

فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پرتوشناسی می توانند در مراکز تصویربرداری مانند ایزوتوپ، رادیولوژی، MRI، سی تی اسکن مشغول به کار شوند. عده ای از رادیولوژیست های می توانند به عنوان بازرسین کار با اشعه ایکس در دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های انرژی اتمی به فعالیت بپردازند. از دیگر فعالیت های یک رادیولوژیست می توان به انجام رادیوگرافی براساس تکنیک‌های مربوط، رعایت کلیه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بیمار و متصدی رادیوگرافی، انجام رادیوگرافی با ماده حاجب زیر نظر متخصص رادیولوژی، بایگانی و حفاظت عکس های رادیولوژی بر طبق استانداردها، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی، کنترل حسن انجام رادیوگرافی انجام شده اشاره کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آینده این رشته به این صورت هست که
    میتونید نهایت یک یا دو دکمه از دستگاه خارجی تصویری برداری x-ray را بزنید و از بیمار عکس بگیرید
    البته طرز استفاده از پرینتر هم یاد میگیرید که خیلی کاربردی
    البته اگر جای استخدام بشید
    جدی میگم نخندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا