کلاس درسمتوسطه دوم

آینده شغلی رشته داروسازی چگونه است؟

رشته داروسازی که یکی از رشته‌های شاخص و پرطرفدار در بین داوطلبان کنکور سراسری علوم تجربی است، که به شناخت داروها، ساخت داروها، سم شناسی عوارض داروها و غیره می پردازد.

مدرسه آنلاین- رشته داروسازی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که به ارائه خدمات دارویی و بهداشتی به جامعه می‌پردازد. این خدمات از تأمین مواد اولیه دارویی تا پس از طی مراحل ساخت، توزیع و حتی تجویز دارو و در نهایت تحویل آن به مردم در داروخانه‌ها را شامل می‌شود. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

دانشگاه‌هایی که رشته داروسازی دارند

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، پذیرش در رشته داروسازی در دانشگاه‌های دولتی روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان صورت می‌گیرد. البته رشته داروسازی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز پذیرش دانشجو به دو صورت آزاد و پردیس خودگردان نیز دارد. و نکته مهم آن است که رشته داروسازی، در هیچ یک از دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و نوبت دوم ارائه نمی‌شود.

دروس رشته داروسازی در دانشگاه

برای تحصیل در رشته داروسازی باید واحد های درسی متعددی را بگذرانید. واحد های درسی رشته داروسازی به دونوع است.

الف) دروس پایه رشته داروسازی

بیولوژی نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر.

ب) دروس‌ تخصصی رشته داروسازی

گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌ روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌، یوفارماسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت‌زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌.

طرح اجباری رشته داروسازی

طرح اجباری به این شکل است که در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و همچنین داروسازی دانشجو پس از گذراندن دوره 5 الی 6 ساله در این رشته وارد مقطع دکتری عمومی می شود. پس از ورود به این مقطع باید در دوره های طرح اجباری در مناطق محروم شرکت کند.

بازار کار رشته داروسازی

دانشجویانی که در رشته داروسازی تحصیل می‌کنند، این امکان را خواهند داشت که پس از گذراندن ۴ سال از دوران تحصیل خود که در حدود ۱۴۰ واحد درسی است و به شرط داشتن معدل بالا ۱۴، کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت کنند. بنابراین، در صورت دریافت کارت و شماره انجمن داروسازان می‌توانند در جایگاه قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند.

همچنین دانشجویان رشته داروسازی پس از پایان دوره کارشناسی می‌توانند در داروخانه‌ها، بیمارستان‌‌ها، درمانگاه‌ها یا حتی در کلیه مراکز درمانی خصوصی و دولتی به فعالیت بپردازند. البته فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی پس از گذراندن دوره دکتری عمومی خود می‌توانند داروخانه خصوصی خود را نیز تأسیس کنند.

یکی دیگر از مراکزی که فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند مشغول به کار شوند و تخصص خود را به کار بگیرند، بخش کیفی کارخانه‌های داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا