زنگ تفریحکاردستی و نقاشی

کاردستی؛ ایده های خلاقانه برای تخم مرغ رنگی های عید

از جمله نیازهای روزمره کودکان و نوجوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان که نباید نسبت به آن غافل شد، موضوع بسیار مهم داشتن بازی ها و تفریحات سالم است.

مدرسه آنلاین– بازی های فراوانی وجود دارد که در رشد توانمندی های کودک نقش به‌سزایی دارد و والدین می توانند بدین وسیله هم فرزندان خود را سرگرم کنند و هم زمینۀ ظهور استعدادهای کودک را فراهم کنند.

یکی از این سرگرمی‌ها درست کردن کاردستی است. کاردستی ذوق هنری بچه‌ها را تقویت می‌کند و باعث نشاط و شادی آنان است. بچه‌ها وقتی می‌بینند اثری ایجاد کرده‌اند، تشویق می‌شوند و اعتماد به‌نفس و خلاقیتشان بالا می‌رود. ساخت کاردستی را می‌توان راحت گرفت و با وسایل ارزان و یا وسایلی که دیگر به آنها احتیاجی نداریم و یا وسایلی دورریز مثل چوب بستنی، قوطی خوراکی‌ها، پلاستیک مواد شوینده و … انجام داد. می‌توان وسایل را در اختیار کودک و نوجوان قرار داد و از آنها خواست خودشان با خلاقیتی که دارند، چیزی بسازند. ساخت یک اثر حس و حال خوبی در کودکان ایجاد می‌کند، گذشته از اینکه در تقویت هوش و خلاقیت آنان نیز مؤثر است.

یکی از شادی‌های کودکان رنگ کردن تخم‌مرغ برای سفرۀ هفت‌سین است. برای رنگ آمیزی تخم‌مرغ رنگی عید ایده‌های خلاقانه بسیاری وجود دارد. مثلاً می‌توان از مواد طبیعی مانند لبو، پوست انار، زردچوبه، پوست پیاز قرمز، برگ اسفناج، قهوه، چای و … و یا رنگ‌های شیمیایی مثل آبرنگ، گواش، رنگ روغن، مداد رنگی، پاستل و … یا کاغذ رنگی، دستمال‌کاغذی و … استفاده کرد.

امروز باهم چند طرح خلاقانه برای رنگ کردن تخم‌مرغ عید را یاد می‌گیریم.

تخم‌مرغ رنگی با چسب برق

برای این کار به تخم‌مرغ آ‌پز سفت، چسب برق، قیچی، رنگ غذا (زرد، سبز و آبی)، سرکه وآب احتیاج داریم.

ابتدا چسب برق را با قیچی به نوارهای باریک به قطر شش میلی‌متر برش دهید. سپس آنها را فرم دلخواه روی تخم‌مرغ بچسبانید. می‌توانید از حروف الفبا هم استفاده کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری سرکه سفید و ۵ تا ۲۰ قطره رنگ غذای زرد را به یک پیمانه آب گرم اضافه کنید. آنها را خوب هم بزنید تا رنگ کاملاً در آب حل شود. تخم‌مرغ را در این محلول فرو ببرید و اجازه بدهید به پررنگی دلخواهتان برسد. سپس آن را روی دستمال کاغذی قرا دهید تا خشک شود.

حالا چسب‌ها را از روی تخم‌مرغ جدا کنید. دوباره چسب‌هایی به همان قطر را در حالتی دیگر روی تخم‌مرغ   بچسبانید.بعد  تخم‌مرغ را در حمام رنگ آبی فرو کنید. دوباره تخم‌مرغ را در آب رنگی نگه دارید تا به طیف دلخواه برسد. سپس چسب را از روی تخم‌مرغ بردارید. اگر دوست داشته باشید می توانید با ماژیک یا راپید روی آن نام افراد را بنویسید یا نوشتۀ دلخواهتان را حک کنید.

با این روش می‌توانید یک تخم‌مرغ رنگی دو رنگ یا چند رنگ درست کنید. بهتر است برای رنگ کردن تخم‌مرغ با رنگ خوراکی از رنگ‌هایی که هماهنگی بیشتری با هم دارند، استفاده کنید.

نکته:

*برای رنگ کردن تخم‌مرغ رنگی عید با رنگ خوراکی هر چقدر تخم‌مرغ را برای مدت زمان بیشتری در رنگ قرار دهید، پر رنگ‌تر خواهد شد.

*بعد از رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها با رنگ خوراکی می‌توانید مقداری روغن مایع یا روغن زیتون روی سطح تخم‌مرغ‌ها بزنید تا ظاهر براق‌تری پیدا کنند.

تزیین تخم مرغ با لاک ناخن

برای این ایده، مقدار کمی از چند رنگ لاک را داخل ظرف آب ریخته و با استفاده از چوب کبریت مخلوط کنید و سپس تخم‌مرغ‌ها را داخل آب فرو ببرید تا لاک‌ها به صورت نامنظم به تخم مرغ بچسبند. سپس تخم مرغ را در محل مناسبی قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

لاک

رنگ آمیزی تخم مرغ با ماژیک

در این روش از یک طرح دلخواه که آن را روی مقوا پیاده کرده‌اید استفاده کنید. البته در صورت تمایل می‌توان از برچسب‌های مختلف نیز استفاده کرد. آن را روی تخم مرغ بچسبایند و سپس اطراف آن را با ماژیک‌های رنگی نقطه بگذارید تا طرح دلخواه ایجاد شود.

روش دیگر این است که شما طرح دلخواه را با مداد بر روی تخم‌مرغ کشیده و سپس فضاهای مورد نیاز را با استفاده از ماژیک و یا گواش رنگ‌آمیزی می‌کنید. از این روش می‌توان برای انواع طرح‌های ساده و پیشرفته استفاده کرد.

نکته:

*اگر دوست دارید تخم‌مرغ رنگی شما طرح دار شود، می‌توانید با استفاده از مداد شمعی طرح مورد نظرتان را روی تخم‌مرغ‌های پخته‌شده بکشید. سپس آن‌ها را با رنگ خوراکی یا طبیعی رنگ کنید. با این روش بخش‌هایی که با مداد شمعی طرح کشیدید، رنگ نمی‌شوند.

*بعد از رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها می‌توانید نمد یا فوم‌های رنگی را به شکل گل و طرح‌هایی که دوست دارید برش بزنید و روی تخم‌مرغ‌ها بچسبانید.

نقاشی روی تخم‌مرغ‌

برای نقاشی و رنگ‌آمیزی روی تخم‌مرغ‌های هفت‌سین می‌توانید از انواع رنگ‌ها، از جمله گواش، رنگ روغن، اکرلیک و… استفاده کنید و با استفاده از قلم مو طرح دلخواه را روی تخم مرغ پیاده کنید.

رنگ کردن تخم‌مرغ عید با چغندر

لبو یا چغندر قرمز یکی از خوشرنگ‌ترین سبزیجاتی است که شما می‌توانید از آن برای درست کردن تخم‌مرغ رنگی عید استفاده کنید. برای این کار باید لبو را خرد کنید و ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار از آن را همراه با مقداری آب داخل قابلمه بریزید. سپس تخم‌مرغ‌ها را داخل آب لبو بیندازید.

می‌توانید صبر کنید تا لبو کمی رنگ بیندازید و آب آن صورتی شود و بعد تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود. اگر رنگ تخم‌ مرغ شما متمایل به قهوه‌ای شد، نگران نباشید، زیرا بعد از خشک شدن سایه‌های صورتی روی تخم مرغ رنگی ظاهر خواهد شد.

 رنگ‌ آمیزی تخم‌ مرغ با بلوبری و زغال اخته

برای این کار باید چهار لیوان آب را با مقداری بلوبری و زغال اخته یخ‌زده ترکیب کنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را برای یک شب تا صبح داخل این مخلوط قرار دهید. در این روش نیازی به جوشاندن تخم‌مرغ نیست و تخم‌ مرغ‌های شما بعد از چند ساعت رنگی خواهند شد.

رنگ کردن تخم مرغ با گل و برگ طبیعی

برای این کار باید چند برگ و گل طبیعی به شکل‌های مختلف تهیه کنید. سپس گل و برگ‌ها را به شکل دلخواه روی تخم مرغ قرار دهید. در نهایت یک جوراب یا پارچه توری دور تخم مرغ بپیچید و با نخ آن را محکم کنید تا تکان نخورد.

بعد از آماده شدن تخم مرغ‌ها باید آنها را در ظرف آب جوش بیندازید و برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید تا رنگ گل و برگ‌ها روی پوست تخم مرغ چاپ شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و بعد از خنک شدن تخم مرغ، توری و گل و برگ‌ها را از روی تخم مرغ جدا کنید.

نکته:

*شما می‌توانید برای رنگی کردن تخم‌مرغ از آب انگور قرمز، آب آلبالو، پوست لیمو، پوست گردو، قهوه دم کرده و آب جعفری نیز استفاده کنید.

*برای این که ظاهر تخم‌مرغ‌های شما جذاب‌تر شود، می‌توانید بعد از رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها با ماژیک روی آن‌ها طرح بکشید و روی تخم‌مرغ‌ها نگین بچسبانید تا زیباتر شوند.

تزیین تخم‌مرغ با دستمال کاغذی

برای اینکه تخم‌مرغ در کنار رنگ، بافت هم داشته باشد، دستمال کاغذی را با سرکه خیس کنید. سپس آن را دور تخم‌مرغ بگیرید. لایه دستمال کاغذی نباید ضخیم باشد. حالا خیلی آرام رنگ غذا را روی دستمال کاغذی بزنید. فقط توجه داشته باشید در هر بار بیش از سه رنگ استفاده نکنید. سپس تخم‌مرغ ها را چند دقیقه کنار بگذارید تا خشک شوند. سپس از خشک شدن رنگ، دستمال کاغذی را از دور آن بردارید.

تخم مرغ رنگی با کاغذکشی

از کاغذکشی رنگی چند نوار با پهنای متفاوت ببرید و در چند لایه روی تخم‌مرغ بچسبانید، جوری که قسمت‌هایی از نوارهای پایینی از زیر لبه‌های بالایی با رنگ‌های متفاوت معلوم باشد.

تزیین تخم‌مرغ با تکه‌های کاغذ رنگی

اگر مجله یا بروشور باطله با عکس‌های رنگی دم دست دارید که روی کاغذ براق چاپ شده (ترجیحاً کاغذ جوری باشد که وقتی پاره می‌شود، لبه‌های پاره شدۀ کاغذ سفید باشد.) عکس‌ها را به تکه‌های کوچک اندازۀ ناخن شست پاره کنید و لایه لایه روی تخم‌مرغ بچسبانید تا سطحش کاملاً پوشیده شود. بعد از خشک شدن چسب روی تخم‌مرغ اسپری لاک مو بپاشید.

تزیین تخم‌مرغ با استفاده از پارچۀ توری برای رنگ کردن تخم مرغ

اگر رومیزی گلدار توری کهنه و به‌دردنخور دارید آن را دورنندازید. گل‌های آن را را با قیچی به دقت جدا کنید و روی تخم‌ مرغ رنگی بچسبانید.

تزیین تخم‌مرغ با خرده پوست تخم‌مرغ

یک تخم‌ مرغ را یکدست رنگ کنید و بعد پوستش را خرد کنید. تخم‌مرغ دوم را با رنگ متفاوتی رنگ کنید و وقتی خشک شد، خرده‌های پوست تخم‌مرغ اولی را به دلخواه روی آن بچسبانید. چسب که خشک شد، اسپری لاک مو روی تخم‌ مرغ رنگی بپاشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا