زنگ تفریحشعر و داستان

کاربرد ضرب‌المثل آدم، شیر خام خورده است و …

ضرب‌المثل‌ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان‌ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌المثل‌ها کمتر استفاده می شود. ضرب‌المثل‌ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

کاربرد و مشابه ضرب‌المثل «آدم، شیر خام خورده است.» و «آدم کوتاه‌قد، آن قدرش که روی زمین است، دو آن قدرش زیر زمین است» را امروز می‌خوانیم.

ضرب‌المثل آدم، شیر خام خورده است

کاربرد

1-این مثل هنگامی استفاده می‌شود که بخواهیم بگوییم فلان کس غیر قابل اعتماد است، ناسپاس است و ممکن است دست به هر کاری بزند. محبت‌ها را فراموش کند و برای رسیدن به نفع شخصی، به ضرر دیگران کار کند.

2-همچنین وقتی بخواهیم برای کار اشتباه کسی بهانه بیاوریم و از دیگران بخواهیم گناه او را ببخشند، می‌گوییم: «آدم، شیر خام خورده است.» 

3-کنایه از نادان و غافل بودن، زودباور بودن.

مثل آدم کوتاه‌قد، آن قدرش که روی زمین است، دو آن قدرش زیر زمین است

مشابه

فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه

منبع: فوت کوزه گری اثر مصطفی رحماندوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا