تربیتیجدیدترین اخبارمامان بابا

چگونه فرزندان را در کلاس های غیرحضوری مدیریت کنیم

این روزها به هر بهانه‌ای شاهد هستیم مدارس بچه‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ غیرحضوری می‌شود. حال از برف و باران و برودت هوا گرفته تا ویروس کرونا و الان هم آلودگی هوا. با این وضعیت چطور باید در منازل کنار بیاییم.

مدرسه آنلاین- از هفته گذشته که شاهد برف و باران گسترده در کشور بودیم و این نعمت الهی باعث خوشحالی همه در شهرهای بزرگ و کوچک شد اما همین امر باعث تعطیلی مدارس و خانه نشین شدن بچه مدرسه‌ای‌ها شد به طوری که کلاس‌ها لغو و غیرحضوری شد و امتحانات خیلی پایه‌ها به تعویق افتاد، حال و پس از این برف و باران نیز شهرهای بزرگ دچار آلودگی هوا شده‌اند. خلاصه اینکه باید هر روز آماده این باشیم که به یک دلیلی بچه‌ها در زمستان خانه نشین شوند حال یا ویروس کرونا یا سردی هوا و یا آلودگی و همه اینها نیاز به یک آمادگی ذهنی و روانی برای ماندن بچه‌ها در خانه دارد.

خانه نشینی بدون برنامه و اینکه هر روز برای روز آتی اعلام شود که مثلا بچه‌ها مدارسشان غیرحضوری است، باعث ایجاد آشفتگی‌هایی در فضای خانه و زندگی روزمره می‌شود هم برای دانش‌آموزان و هم برای والدینشان که حال چه باید بکنند و امروز هم شرایط به چه صورت است. همه اینها در دوره کرونا یک بار برایمان تجربه شد البته به طور بلند مدت تر ، منتها تجربه‌اش تا حدودی وجود دارد و والدین می‌توانند از آن برای مدیریت ذهنی و رفع آشفتگی ذهنی و برنامه‌ای فرزندانشان استفاده کنند.

از حفظ آرامش در خانه تا مدیریت درسی فرزندان

«محمد متفقی» روانشناس در این باره می‌گوید: «سلامت و آموزش همیشه باید در کنار هم باشد، اگر سلامتی نباشد، آموزش هم مفهومی ندارد حال که شرایط به این صورت شده که پس از پاندمی، در زمستان شاهد آلودگی هوا و تعطیلات مدرسه و همینطور برودت زیاد هوا امسال باشیم، باید بتوانیم کفه سلامت را نسبت به آموزش نیز بالا نگه داریم تا آموزش بچه‌ها به طور غیرحضوری دستخوش مشکلات نشود.

خیلی از دانش‌آموزان در این دوره ممکن است دچار مشکلات خلقی، استرس، اضطراب و بدون برنامه بشوند اما باید والدین دراین زمینه ورود کنند و با آموزش مهارت‌های مختلف زندگی مثل حل مسئله و برنامه ‌ریزی صحیح فضا را برایشان مدیریت کنند.

یکی از مهترین گام‌ها در این راستا این است که آرامش خودمان و فرزندانمان را در منزل حفظ کنیم. اگر بچه‌ها دچار اضطراب زیاد هستند با آنها درباره مشکلات فکری‌شان صحبت کنیم و آرامش را به فکرشان برگردانیم و در گام دوم برنامه ریزی صحیحی برایشان در منزل داشته باشیم.

اگر ما به عنوان والدین دراین ایام که بچه‌ها غیرحضوری هستند، مجبور به بیرون رفتن از خانه مثل محل کار و درس هستیم، با در ارتباط صحیح بودن با بچه‌ها بدون وارد کردن استرس می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم و شب هنگام برنامه‌های روز قبل و روز بعد آنها را مدیریت و برنامه ریزی کنیم.

نکته دیگر این است که بچه‌ها عموما با در منزل ماندن به فضای مجازی و ارتباط با لب‌تاب و گوشی‌های همراه کشیده می‌شوند این فضا را هم پدر و مادر باید بتوانند برایشان مدیریت کنند و تنها یک زمان‌های خاصی را اجازه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی برای تحصیلشان و کلاس‌های آنلاین و همینطور فرستادن تکالیفشان به آنها بدهند .»

فضای هیجان و بازی را در خانه‌ها فعال کنید

یکی از نکات مهمی که والدین باید در این ایام در نظر بگیرند با توجه به اینکه بچه‌ها عادت به مدرسه رفتن و ارتباط با دوستان و به استثنای تحصیل، باز ی هم داشته‌اند اما الان در فضای خانه حبس شده و به خاطر سردی هوا و آلودگی شاید بیرون هم نتوانند بروند. بنابرای طراحی بازی‌هایی که در منزل بتواند آنها را سرگرم کند در کنار درس خواندشان و همینطور ارتباط با دوستان و معاشرت می‌تواند حال و هوای ذهنی و جسمی آنها را تغییر دهد.

خیلی از بچه‌ها این روزها ممکن است دچار خمودگی، افسردگی موقت و کم تحرکی شوند بالاخص اینکه فصل زمستان هم مستعد افسردگی است، بهتر است بچه‌ها را با خواندن کتاب‌های جاذب جلب کنیم، برای آنها در منزل مسابقه ترتیب بدهیم و اگر شرایطش را داریم حتی یک بازی کامپیوتری مشارکتی هم با یکدیگر داشته باشیم که رقابتی در آن باشد.

روان شناسان معتقد هستند که تداوم خانه نشینی و دوری از مدارس، ممکن است آسیب روانی، جسمی، آموزشی و اجتماعی به بچه‌ها وارد کند اما نکته مهمش این است که این دوره موقت است و بچه‌ها ارتباطشان ضعیف نمی‌شود و به زودی می‌توانند در فضای مدرسه قرار بگیرند.

متفقی می‌گوید: «خشونت خانگی یکی از مسائلی است که ممکن است بچه‌ها در این ایام با آن روبه رو شوند حتی اگر یک پدر یا مادری به خاطر استرس زیادی که خود دارد، آن را به فرزندش هم منتقل کند مصداق خشونت خانگی محسوب می‌شود بنابراین نباید اجازه دهیم حالت‌های روانی نامناسب در ما به بچه‌ها منتقل شود.اگر در خانه فردی اضطراب زیاد تحمل می‌کند می‌توانیم با یک گفت‌وگوی مناسب و صمیمی نگرانی‌هایش را رفع کنیم و اگر شرایط حاد است او را نزدک یک روانشناس ببریم.

برخی از بچه‌ها ممکن است پس از گذر از این یکی دو هفته تمایلی به مدرسه رفتن نشان ندهند، درحالیکه والدین با یک مدیریت صحیح می‌توانند آنها را تشویق به ورود به فضای آموزشی کنند. حتی الان که اضطراب کرونا و شیوع ویروس جدید آن نیز ایجاد شده با آرامش کامل از پوشش مناسب و فاصله گذاری برای بچه‌ها توضیح دهید.»

در طول چند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ما مدل آموزش تلفیقی حضوری و مجازی را برای فرزندانمان تجربه کردیم که البته به ظاهر تجربه موفقی هم بود که البته آمارها در آینده باید دقیق آن را اعلام کند. حال که فعلا شرایط این است که خیلی از مدارس در شهرهای مختلف به صورت غیرحضوری به هر دلیلی هستند دانش آموزان هم باید افکار و احساساتشان مدیریت شود و مهارت‌های کافی دراین زمینه را کسب کنند و هم به لحاظ درسی و آموزشی عقب نمانند.


و در نهایت خانواده‌ها هوشیار باشند فرزندانشان به لحاظ عاطفی و جسمی نیاز به حمایت در این روزها دارند تا هم به دروسشان بتوانند با کاهش نیافتن آمادگی خود بپردازند و هم اینکه از امنیت کافی در منازل برخوردار باشند و روحیه‌شان نسبت به قبل حفظ شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا