بهداشت و درمانمامان بابا

چه کار کنیم که موقع درس خواندن خواب آلوده نباشیم؟

خواب بهترین راه برای استراحت بدن است. اما برخی افراد نه برای استراحت بلکه در زمان درس خواندن دچار خواب آلودگی می شوند.

مدرسه آنلاین- بعضی افراد هنگام مطالعه دچار خواب آلودگی می شوند. عوامل زیادی ازجمله نوع غذا، محیط و سلامتی بدن می تواند در خواب آلودگی تاثیر بگذارد. در این بخش از مدرسه آنلاین به دلایل و راه های خواب آلودگی هنگام درس خواندن پرداخته ایم.

دلیل خواب آلودگی هنگام درس خواندن

خواب آلودگی هنگام درس خواندن می تواند به دلیل وضعیت و حالتی که ما هنگام خواندن داریم، خواندن در یک زمان نامناسب، نوع کتابی که ما می‌خوانیم، افت قند خون، چرخه خواب-بیداری و یا بیماری ها و شرایط خاص پزشکی باشد. اما دانشمندان به تازگی کشف کردند که در مغز سلول هایی وجود دارد به نام آستروسیت، سوختن آستروسیت در مغز باعث ترشح ماده ای به نام آدنوزین می‌شه. آدنوزین ماده ای در مغزه که باعث خواب آلودگی ما میشه. این ماده با کافئین سرکوب شده و از بین میره. ماده ی آدنوزین در تمام مدت بیداری ما در مغز تجمع پیدا کرده و باعث خواب آلودگی ما میشه.

راه هایی برای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

خواب کافی

اگر شب گذشته را خوب نخوابیده اید و احساس کم خوابی می کنید، خماری شما طبیعی است. توصیه می کنیم در این حالت، از خواب مفید شب بهره مند شوید. چرا که در این حالت مغز شما واکنشی در برابر یادگیری ندارد.

خواب کافی یعنی اینکه شما کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت نخوابید! بنابراین ۷ ساعت خواب مفید شبانگاهی ایده آل و مفید بنظر می رسد. ضمن اینکه نظم در ساعات خوابیدن و بیدار شدن نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوشیدن آب

آب بنوشید، نوشیدن آب باعث کمتر شدن احساس خواب آلودگی شما میشه مخصوصا زمانی که خودتون برای نوشیدن آب از جا بلند بشید، تحرک داشته باشید و سعی کنید هر یک و نیم یا دو ساعت استراحت کوتاهی داشته باشید و از یک جا نشستن ،حبس خودتون در اتاق و البته تنبلی دوری کنید.

 

استفاده از خوراکی ها

کافئین، پروتئین و جویدن آدامس به شما کمک می کند تا در هنگام مطالعه، با خواب آلودگی بجنگید. قهوه و کافئین با تحریک سلول های مغزی، عملکرد آن را بهبود می بخشد. اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

یکی از موثرترین راهکارها جهت رفع خواب آلودگی موقع درس خواندن ، بهره مندی کافی از پروتئین است. این مواد بطور موثری می توانند فعل و انفعالات مغز را بهبود دهند.

از معجزات آدامس هم که با خبرید! این خوراکی دوست داشتنی، با افزایش خون رسانی به مغز، حس خواب را از سرتان می پراند.

نفس کشیدن

تاجایی که می‌تونید نفس های آروم و عمیق بکشید. این کار باعث میشه اکسیژن رسانی به مغزتون بیشتر بشه و خواب آلودگی رو برطرف میکنه.

 

تغییر الگوهای رفتاری

اگر در طول ساعت های متوالی درس می خوانید، بدون شک مغزتان خسته می شود. از این رو برنامه ای برای استراحت های کوتاه در حین مطالعه بگنجانید. همچنین مطالعات گروهی، در کاهش حس خواب آلودگی موثرند. حتما تابحال این موضوع را تجربه کرده و از فواید آن بهره برده اید.

استفاده از میوه ها 

از میوه ها برای رفع خواب آلودگی استفاده کنید،خوردن میوه برای بیدار نگه داشتن‌تان فوق العاده است.

کنترل عوامل محیطی

آسایش محیطی به شما کمک می کند تا خسته نشوید. از این رو اکسیژن فضای مطالعه را افزایش دهید و دمای محیط را کاهش دهید.

فضا در دمای بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد، تبدیل به یک محیط گرم و نرم می شود و شما را به یک خواب خوش دعوت می کند.

تامین نور کافی در فضای مطالعه نیز بسیار موثر عمل می کند.

پرهیز از پرخوری

داشتن یک رژیم غذایی معتدل بسیار حائز اهمیت است. هرچه خوردن سالاد، آجیل، سیب زمینی، گوشت و حتی آب برای شما مفید است، خوردن فست فود، غذاهای چرب و شیرینی جاتی که از قند مصنوعی بهره برده اند، مضر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا