تغذیهمامان بابا

چطوری یک شوربای تبریزی خوشمزه طبخ کنیم؟

 ایران، جزو کشور‌هایی است که تنوع غذایی بالایی دارد. از آنجایی که هر جای ایران، فرهنگ غذایی و آداب‌و‌رسوم خاص خود را دارد، می‌توانیم لذت خوردن غذاهای خاص و متنوع و البته با ارزش غذایی بالا را در  کشور تجربه کنیم.

مدرسه آنلاین– از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران، غذاهای محلی بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است هنوز برای ما ناشناخته باشد. آشنایی با غذاهای محلی به ما کمک می‌کند غذاهای خوشمزه و مفیدی را به فهرست غذایی خود اضافه کنیم.

امروز می‌خواهیم به تبریز زیبا سفر کنیم و با هم طرز تهیۀ شوربای تبریزی یا تره شورباسه را یاد بگیریم. با ما همراه شوید.

شوربا به آش ساده و نمک داری می گویند که با برنج و سبزی پخته می شود. تبریز از جمله شهرهایی است که انواع مختلفی از غذاها، آش‌ها و غیره را دارد. شوربای تبریزی از شورباهای معروف تبریز است که خیلی طرفدار دارد.  اگر به تبریز سفر کردید حتماً از این غذا نوش جان کنید. اما حالا که ما در سفر نیستیم و در شهر و روستای خود هستیم به راحتی می‌توانیم این غذای لذیذ را در آشپزخانۀ خود درست کنیم و کنار خانواده میل کنیم و لذّت ببریم.

مواد لازم

سبزی تره یا تره کوهی:  ۲۰۰ گرم

پیاز: یک عدد بزرگ

لیمو عمانی:  سه عدد

لپه: ‎ ۱۰۰ گرم

برنج (حتماً برنج ایرانی ترجیحاً معطر): برای هر نفر یک مشت برنج

سیب‌زمینی: دو عدد متوسط (دلبخواه است.)

گوشت :300 گرم

تخم مرغ: به ازای هر نفر یک عدد یا به ازای هر دو نفر یک عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحلۀ اول

ظرف مناسبی انتخاب کنید و کمی از دنبۀ گوسفند را در آن آب کرده و پیازها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و در آن نیمه سرخ کنید.

مرحلۀ دوم

گوشت را به مواد اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس تره را با مقداری روغن کمی تفت دهید. حالا لپۀ شسته‌شده و آبکش‌شده و برنج را به مواد اضافه کرده و کمی تفت دهید. 

مرحلۀ سوم

حالا نوبت اضافه کردن ادویه‌ها و زردچوبه است. یک تفت که خورد آب را اضافه کنید. کاسه‌ای را در نظر بگیرید که می‌خواهید به آن اندازه ترید داشته باشید. میزان آبی که می‌افزائید بیشتر از آن باشد، زیرا حین پخت تبخیر خواهد شد.

مرحلۀ چهارم

پس از پخته شدن گوشت و لپه، لیمو عمانی و نمک را به آبگوشت تره شورباسی اضافه کنید و اجازه دهید غذا کاملاً جا بیفتد.

می‌توانید در تره شورباسی از سیب زمینی هم استفاده کنید به این ترتیب که آن را شسته و خرد کنید و با اضافه کردن ادویه به غذا بیفزایید.

تره شورباسی معولاً گوشت کوبیده ندارد و مواد آن به همراه آب خورده می شود. اما می‌توانید آن را شبیه آبگوشت ساده هم نوش جان کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا