بهداشت و درمانمامان بابا

این ویتامین ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

ویتامین دی علاوه بر اینکه در سلامت استخوان‌ و مفصل‌ها مؤثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند در کاهش ابتلا به سرطان سینه نیز نقش مؤثری دارد.

مدرسه آنلاین – محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به سرطان سینه در زمان تشخیص، سطح ویتامین D کافی نداشتند. در میان زنان در مراحل اولیۀ بیماری، آنهایی که ویتامین D کمتری دریافت می‌کردند، نسبت به زنانی که سطوح طبیعی داشتند، دیرتر به سرطان مبتلا می‌شدند. زنان کم ویتامین D نیز خطر بیشتری برای مرگ در اثر این بیماری داشتند.

ویتامین دی و کاهش سرطان سینه

احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان با سطوح سالم ویتامین دی  63 درصد کمتر از زنانی است که به اندازۀ کافی ویتامین D نداشتند.

این پژوهش‌هایی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته، تأکید می‌کند: زنانی که ویتامین «دی» مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی از ابتلا به سرطان سینه در امان هستند.

مطالعات نشان می‏‌دهند که شکل فعال ویتامین «دی» چون تمایز سلولی را افزایش می‌دهد و پرولیفراسیون را مهار می‏‌کند، می‌تواند در تغییر خطر سرطان نقش داشته باشد. نتایج مطالعات حاکی از اثر محافظتی دریافت رژیمی و مکمل ویتامین «دی» و مواجهه با اشعه‌ فرابنفش خورشید در برابر بروز سرطان پستان به ویژه در زنان غیر یائسه است.

پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند افزایش سن بارداری و عدم شیردهی دو عامل مهم در بروز سرطان پستان است، از همین رو بارداری و شیردهی احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهد.

ویتامین D با کاهش رشد سلول‌های پستان و تولید استروژن در بدن می‌تواند از بروز سرطان پستان جلوگیری کند. اگرچه ویتامین D در بسیاری از عملکردهای بدن نقش مهمی دارد، اما بیشتر افراد به اندازۀ کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند. ویتامین D تنها یکی از چندین ویتامینی است که باید روزانه مصرف کنید. این ماده به بهبود ایمنی، حفظ عملکرد سیستم عصبی، بهبود سلامت استخوان‌ها و تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون کمک می‌کند. اما متأسفانه کمبود ویتامین D در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مرتبط است، از جمله: اختلال در خواب، قند خون، فشار خون بالا، ضعف عضلانی، پوکی استخوان و … .




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا