کلاس درسمتوسطه دوم

میر نوروزی کیست؟

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز از اسطوره‌ها و آیین‌های نوروزی به میر نوروزی در تاریخ ایران می‌پردازیم.

«در آغاز نوروز رسم چنین بود که مردی نیک‌نام، خوش‌یمن، خجسته، گشاده‌روی و شیواگفتار به حضور شاه می‌آمد و اجازۀ ورود می‌خواست. شاه می‌پرسید: کیستی؟ از کجا می‌آیی؟ به کجا می‌روی؟ با تو چه کسی همراه است؟ و با خود چه آورده‌ای؟

وی پاسخ می داد:

«من از سوی دو مبارک‌پی می‌آیم

به دو نیک‌بخت می‌روم

با من پیروزمند همراه است

نام من خجسته است

با خود سال نو می‌آورم

برای شاه خبر خوش و درود و پیام می‌آورم.»

شاه به وی بار می‌داد و او خوان سیمین نوروزی را که در کنار آن نان‌های کوچک پخته از گندم، جو، ارزن، ذرت، نخود، عدس، برنج، کنجد، باقلا و لوبیا قرار داست در پیش روی شاه می‌گذاشت و برای شاه خوشبختی و نیک‌روزی و زندگانی دراز آرزو می‌کرد.

در این اسطوره دو نیک‌بخت عبارتند از دو امشاسپند خرداد و اَمُرداد. زیرا شاهان در روز ششم فروردین در نوروز بزرگ‌ در خرداد روز به بار نوروزی می‌نشستند و امشاسپندان دوگانه خرداد و اَمُرداد که یکی به معنی تندرستی است و بر آب‌ها فرمانروایی دارد و دیگری به معنی نامیرایی و زندگی جاویدان است و بر گیاهان فرمانرواست، فرشته‌های موکل بر روزهای ششم و هفتم ماه هستند و میر نوروزی از سوی آنان‌تندرستی و زندگی جاویدان به حضور شاه می‌برد.‌ اما دو نیک‌بخت دیگر شاه و شهبانو بودند که می‌بایستی در سال نو برکت و فراوانی و خوشبختی به مردم ارزانی دارند.»

منبع:
جهان فروری، دکتر بهرام فره‌وشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا