چیستانکیست؟

مولوی عبدالحمید کیست؟

عبدالحمید اسماعیل زهی ملقب به مولوی عبدالحمید، متولد سال ۱۳۲۶ در روستای مکسان شهرستان ایرانشهر متولد شده است.

مدرسه آنلاین- مولوی عبدالحمید عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام جمعه اهل سنت مقیم شهر زاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان، سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان است.

برخی مواضع

مولوی عبدالحمید به اجازه نداشتن برگزاری عید‌ها و نماز اهل سنت و داشتن مسجد جداگانه در شهر‌هایی مانند تهران اعتراض کرده‌است. او همچنین چندین بار تأکید کرده اعدام راه حل مناسبی برای مهار جرایم نیست و در ۹ بهمن ۱۳۸۸ یک روز بعد از اعدام محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی پور، از نحوه برخورد حاکمیت با اعتراض‌ها و انتقادها، افزایش اعدام‌ها انتقاد کرد.

مولوی عبدالحمید  در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به واقعه تخریب مقبره حجر بن عدی در سوریه موضع گرفت و آن را محکوم کرد.

همچنین وی از اقدامات گروه جندالله در منطقه انتقاد کرده و آن را فتنه‌گرانه خوانده‌است و خواستار بررسی و تحقیق مسئولان در مورد عوامل اصلی شکل‌گیری این گروه شده‌است.

برخی اقدامات

عبدالحمید اسماعیل زهی مدیریت دارالعلوم زاهدان را از سال ۱۳۵۶ به بعد و با دستور عبدالعزیز ملازاده بانی این مرکز و مدیر آن به دلیل بیماری قلبی و فعالیت‌های سیاسی وی به عهده دارد. عبدالحمید با مدیریت خود توانسته فعالیت بسیار زیادی برای پیشبرد اهداف دینی و سیاسی این مرکز نماید به گونه‌ای که اکنون تعداد طلاب این مدرسه بیش از هزار نفر است.

همایش بزرگ دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان با شرکت چند صد هزار نفری مردم یکی از فعالیت‌های بزرگ عبدالحمید اسماعیل زهی است که سالانه در پایان سال تحصیلی مدارس اهل سنت در زاهدان برگزار می‌شود.

جایزه حقوق بشر

کانون مدافعان حقوق بشر جایزه تلاشگر حقوق بشر سال ۱۳۹۳ خود را به خاطر تلاش «برای برقراری روابط آشتی‌جویانه بین اقوام و گرایش‌های مختلف مذهبی در استان سیستان و بلوچستان» به او اهدا کرد.

اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ که در ادامه منجر به اغتشاشات گسترده ای شد، مولوی عبدالحمید نیز واکنش های تندی را نسبت به حاکمیت اتخاذ کرد که با انتقادات فراوانی همراه شد.

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

    1. آتشی که زیر خاکستر بود و امروز خودش را نشان داده… در مورد شریح قاضی و ابو موسی اشعری هم همین را گفتند و همین دو نفر حکم قتل امام حسین و عزل امیرالمومنین را صادر کردند

      1. چرا به هر کسی که خلاف نظر شما سخن بگوید تهمت ناحق می زنید ایشان مطابق نظر اکثریت مردم سخن می گویند جانم فدایشان

  1. هر کس درجهت اتحاد واتفاق مردم سخنی بگوید یا قدمی بر دارد در مسیر فطرت انسانی وآموزه های قرآن است وکسانیکه که جز تفرقه واختلاف را ترویج میکنند در مسیر طاغوت وفرعونیت سیر میکنند

  2. معلوم هست که انسان کاملی هست تمام سخنانش به حق هست خداوند به ایشان سلامتی بدهد

  3. باسلام عرض آداب :بااحترام به عزیزان اهل سنت ایشون توخطبه های نمازجمعه موضع گیرهای تندی می گیره واین گونه موضع گیرهای باعث جو متشنج بشه ایشون باید جوری حرف بزن که باعث اتحاد اهل سنت وشیعه بشه کاریک رجول سیاسیی همین باعث وحدت بین برادارن اهل سنت واهل شیعه باش دشمنان این خآک این سرزمین همین می خوان تفرق بین ادیان ومذهب بندازن وازاین تفرق نفاق به سود خودشون استفاده بکن بنده احترام خاصی نسبت به ایشون دارم امیدواریم که باعث خوشحالی دشمنان اسلام ومسلمین نشوند به امید خداوند متعال اینگونه نباشد

    1. این عالم بزرگ آنچه به نفع مردم و مطابق با خواست امروز ملت است را بیان می فرمایند خداوند حامی و نگهدار ایشان باشد

    1. اره الان وهابی شدموقعی که به رییسی رای دادادم خوبی بود
      هرکس که نظرش باشمافرق کنه یه انگی بهش میزنید
      اینقدرنمک به حروم نباشید

    2. دوست عزیز چرا نفرین؟ چرا تهمت؟ مگر شما ایشونو از نزدیک میشناسی؟ بهتر نیست تحت تاثیر فقط شنیده های ناموثق قضاوت نکنیم؟

  4. خوب است حالا که مولوی عبدالحمید از حقوق زنان دفاع می کند اجازه ازدواج سوم و چهارم را حد اقل برای پیروانش ممنوع کند و به این تحقیر شایع در آن سرزمین خاتمه دهد

    1. اگر خانم هایی بخواهند ازدواج کنند و مردی توان مالی و عدالت داشته باشد از طرفی اسلام مجاز دانسته ایشان چگونه منع کنند ؟

  5. سیستان مشکل اشتغال دارند. توسعه نیافته و آباد نشده. لذا به این موضوع توجه شود بقیه مسایل حل می شود

  6. این آقا آدم ترور کرده و اعتراف هم کرده،حالا میگه اعدام کار درستی نیست…..
    خدا لعنتش کنه

  7. جالبه بعضی از آهل سنت میگن مولوی عبدالحمید مهره حکومت ایرانه، هرچه به نفع حکومت باشه رو دنبال می کنه، بعد بعضی از اینطرف میگن دستسپرده سعودی هاست.
    تاجایی که من به سخنرانی هاش رو گوش دادم، واقعا در راستای منافع حاکمیت بوده، در حالی که من یک سخنرانی از ایشون در مدح سعودی ها ندیدم.
    ضمن اینکه هیچ جایی ندیدم سعودی ها از مواضع ایشون حمایت کنند.
    ضمناً یک سخنرانی از ایشون پیدا نکردم که به مسائل تفرقه انگیز بین شعیه و سنی بپردازه، واقعا تمام سخنرانی هاش در مورد نزدیک کردن شعیه و سنی بود

    بنظر خودم ایشون یک انسان آزاده ای هست که اگر چیزی رو خلاف مصالح عموم تشخیص بده، هر چقدر هم تحت فشار باشه حرفش رو میزنه
    شما رو خدا قبل اینکه بخواهید کسی رو قضاوت کنید اول خوب در موردش تحقیق کنید
    شما برید از سال 80 تا کنون سخنرانی هاش رو ببینید اگر یک مورد دیدید که بحث تفرقه انگیز میکنه شما جایزه دارید(البته سخنرانی های قبل 80 رو هم میتونید ببینید، حداقل من قبل سال 80 رو ندیدم). یک نکته جالب‌تر توی سخنرانی هاش این بود که از چندین رئیس‌جمهور سنی مذهب کشورهای دیگه هم شدیداً انتقاد کرده بود اونم در موضوع سرکوب مخالفان حکومتشون.
    بنظرم شیعیه و سنی جان هم هستند و واقعا همدیگر رو دوست دارند. بجز مسائل سیاسی که تا حدودی بینشون جدایی درست میکنه.

    یک نکته جالب‌تر

  8. در ایران با کمال ازادی حرفهاشو میزنه.اگه جراتشو داره. و صداقت داره به عربستان وهابی هم چند بار تو خطبه هاش اعتراض یا نقدشون کنه.تا بودجه شو قطع کنه.بس ناشکری نکنه.اینجا اگه عربستان میشد زودتر از اینا گردنشو میزدن.

  9. سلام من خودم شیعه هستم آدم خوبیه دوسش دارم اما خدایی تواین موقعیت نباید جو کشورو متشنج کنه دشمن دنبال همین میگرده بلوچ عشق منن خیلی رفیق دارم توسیستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا