خبر ویژه

معاون وزیر آموزش و پرورش: باید نیازهای نسل آینده را بشناسیم

معاون وزیر آموزش و پرورش در نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» ضمن اشاره به تغییر نسلی و تفاوت های ایجاد شده در نسل جدید به واسطه مجازی شدن کلاس ها و پشت سر گذاشتن ایام کرونا تأکید کرد: باید نیازهای نسل آینده را بشناسیم.

مدرسه آنلاین– به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس حمیدرضا خان محمدی در مراسم اختتامیه همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی»، برگزاری این همایش و ارایه طرح های محققان و مدعوین و  نظرات دبیر علمی همایش و  اساتید را گامی مهم در بهبود طراحی و معماری مدارس برشمرد.

وی ضمن تبریک نیمه شعبان و میلاد یگانه منجی عالم بشریت بیان داشت: طیق مطالعات انجام شده به نظر می رسد درونگرا بودن و توجه به هویت داخلی به عنوان یک امر مهم در پدید آوردن آثار بزرگ و کارهای فاخر مورد تاکید است و به‌عنوان گوهری گمشده مطرح شد که باید در فرهنگ خودمان آنرا جستجو کنیم و این همایش به دنبال آن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: هدف همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» صرفاً برگزاری و داوری آثار نیست بلکه هدف این است که دستاوردها را بررسی کنیم و مسیر تحولی را در این باب آغاز نماییم.

خان محمدی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در بحث معماری فضاهای آموزشی مغفول مانده توجه به عمق مدرسه است، افزود: باید به  موضوع جذابیت‌های درون کلاس بیشتر و دقیق تر بپردازیم تا امر نما و منظر بیرونی مدرسه که اکنون نمود بیشتری دارد اما اهمیت معماری داخلی بیشتر است.

وی افزود: محیط جذاب در یادگیری و ارتقای فرآیند آموزش بسیار موثر است و موضوع نما و منظر کمترین توجه را برای دانش آموزان به ویژه در مقاطع پایین تردارد.

خان محمدی اظهار داشت:  تاکنون ۱۴ طرح برتر دوره های قبل به مرحله اجرا رسیده که باید پژوهش‌ها و برونداد را بررسی کنیم تا اثربخشی طرح بر آنچه هدف گذاری شده روشن شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید نیاز های نسل آینده را بشناسیم تصریح کرد: نسل تغییر کرده و دو سال فعالیت مجازی نظام آموزشی در دوران همه گیری کرونا و دیجیتالی شدن فرآیندهای مختلف در کنار معضلات مختلف که می بینیم، مسئولیت ما را سنگین‌تر می کند و با توجه به تفاوت ها، توجه به مدیریت سبز ، توجه به فضاهای پنهان، عمق مدرسه و دسترسی های ویژه و محوریت دانش آموزان باید در تمام برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و پرورش بیشتر به نیاز دانش آموزان و مباحث مدنظر در نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: تلقی مدرسه به عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله نکته محوری ماست که محتوای زیادی دارد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درحال بررسی است لذا در طراحی ها و هدف‌گذاری ها باید به آن پرداخته شود و برای این موضوع برنامه داریم.

وی تاکید کرد: معماری به عنوان معلم سوم در خدمت یادگیری مباحث آموزشی و مهارت های زندگی است و هر آنچه در تربیت دیده می شود قبلش باید در کالبد انجام شده باشد. جایگاه محوری و مهم معلم در این کالبد را ببینیم، ارتباط با محیط بیرونی را بیشتر کنیم و تحرک مشاغل و فضاهای جانبی او از  مسجد تا محیط ورزشی را در فعالیت های آموزشی پررنگ تر ببینیم .

خان محمدی تصریح کرد: با وجود تلاش های انجام شده و برگزاری ۹ دوره همایش  و ارائه طرح های بسیار خوب همچنان در قالب های قدیمی مانده ایم و آنطور که باید و شاید پوست اندازی نکرده ایم اما در دوره جدید همایش این رویکرد تحولی و  پیگیرانه را داریم و طرح ها حتماً بررسی و اجرایی می شود تا بتوانیم با ارائه الگوها و قالب های جدید یادگیری را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: معضلات دیرینه فضاهای آموزشی ما را بیشتر درگیر کمیت کرده بود البته موفقیت های خوبی هم حاصل شده است به طوری که از سرانه، ۱.۵  مترمربع در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به عدد ۵.۲۲ مترمربع رسیده ایم.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند بازسازی و مقاوم سازی دارد و در کنار تغییرات ترکیب جمعیتی و مهاجرت ها که برنامه ها و اولویت ها را متاثر میکند اما بحث هویت بخشی و کیفیت بخشی هم در دستور کار جدی است.

خان محمدی در پایان از زحمات دست اندرکاران برگزاری همایش، اساتید و صاحب نظران، علاقه مندان و شرکت کنندگان قدردانی و ابراز امیدواری کرد در دوره آتی شاهد ارائه دستاوردهای مثبت، ملموس و عینی این همایش باشیم.

گفتنی است، پیش از صحبت های رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، معظمی دبیر علمی همایش به ارایه گزارشی از آثار و داوری طرح ها پرداخت و محمد بهشتی از اساتید و پیشکسوتان معماری نیز در سخنانی به اهمیت معماری و توجه به فرهنگ در طراحی فضاهای آموزشی اشاره کرد.

گفتنی است، دهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی، معماری ایرانی یکشنبه ۱۴ اسفند در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا