ابتداییپیش دبستانیمتوسطهمدرسه

مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از دغدغه های اکثر والدین انتخاب مدرسه خوب است. مدرسه ای که علاوه بر محیط سرگرمی و ورزشی و تفریحی، محیط آموزشی مناسب نیز داشته باشد.

مدرسه آنلاین- همانطور که محیط خانه باید دارای ویژگی هایی باشد تا تربیت فرزندان به بهترین شکل ممکن باشد، محیط مدرسه نیز باید دارای ویژگی هایی باشد. در این بخش از مدرسه آنلاین به برخی از این ویژگی ها پرداخته ایم.

اهمیت مدرسه

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد.حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” . این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند . مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .

انتخاب مدرسه در دوران تحصيل از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و… با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند .

بیشتر بخوانید:

موارد زیر را می توان بخشی از معیارهای مهم برای انتخاب مدرسه خوب دانست:

مدیر خوب

مدرسه ای که مدیر خوب و مجرب ندارد، معمولا بازدهی ندارد و دانش آموزانش، موفقیت تحصیلی ندارند. در انتخاب، اول به ظرفیت های کادر مدیریتی توجه کنید.

معلم خوب

حتی اگر محیط مدرسه و ابزارهای تعلیم و تربیت، معمولی و سنتی و غیر فناورانه باشد، اما کادر آموزشی مجرب و کارآزموده در مدرسه مشغول به کار باشند، احتمالا یکی از ویژگی های مهم یک مدرسه خوب را در این مکان آموزشی پیدا کرده اید. اگر مدرسه مورد نظر شما، کارد آموزشی حرفه ای دارد، حتما به فهرست انتخاب های شما اضافه شود.

آن چه باعث موفقیت اصلی فرزند شما می شود، معلم خوب است. معلم خوب، فقط فردی با مدرک دکتری در فلان رشته نیست. معلمی، یک حرفه و یک هنر است و نیاز به تجربه و آموزش دارد. معلم خوب، معلمی است که معلم خوب داشته و آموزش خوب دیده است. معلم خوب در یک مدرسه خوب، ضامن موفقیت خواهد بود.

فضای آموزشی

از دیگر ویژگی های بهترین مدرسه داشتن فضای آموزشی مناسب با رده های سنی است.مثلا برای مقطع ابتدایی فضای کلاس ها و مدرسه باید به گونه ای باشد که با روحیات کودکان هم خوانی داشته باشد.به آن ها انگیزه بدهد که بتوانند از زمانی که در محیط مدرسه سپری می کنند لذت ببرند.

امکانات رفاهی

محیط یک مدرسه خوب باید دارای امکانات رفاهی مناسب باشد.از سرویس های بهداشتی با کیفیت گرفته تا سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه مناسب,استفاده از تخته های هوشمند و سیستم هوشمند تدریس,وجود میز و نیمکت های راحت و مناسب با جثه دانش آموزان مقاطع مختلف و … این موارد تنها موارد کلی امکانات رفاهی در انتخاب بهترین می باشد.

تجهیزات آموزشی

یکی از مهمترین ویژگی های مدرسه خوب مجهز بودن به تجهیزات آموزشی است. یک مدرسه خوب حتما مجهز به آزمایشگاه است. برای یادگیری عمیق‌تر مباحثی چون فیزیک، شیمی، زیست‌ و غیره نیاز به آزمایشگاه است.‌

به همین جهت توصیه می شود مدارس نسبت به تکمیل امکانات آزمایشگاه های خود اقدام ورزند زیرا داشتن آزمایشگاه به معلم کمک می کند تا بهتر منظور خود را رسانده و به دانش آموزان کمک می کند تا مطالب را عمیق تر فرا گیرند.

مشاوره

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک مدرسه خوب، توجه کردن به ابعاد روحی و روانی دانش‌آموزان است. مدارسی که برای این مسئله اهمیت زیادی قائلند، دارای کادر مشاوره و روانشناسی متخصص هستند و به صورت منظم این وجوه از شخصیت دانش‌آموزان خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. دانش‌آموزان در یک مدرسه‌ی خوب برای مشکلات و چالش‌های روحی و روانی خود پاسخ مناسبی می‌یابند. حتما هنگام انتخاب مدرسه، با مشاوران فعال در مدرسه مشورت کنید تا درباره‌ی نوع و میزان فعالیت‌های آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

اردوهای علمی

یکی از ویژگی های مدرسه خوب برگزاری اردوهای علمی است. در اردوهای علمی دانش‌آموزان مطالب درسی را بهتر فرا گرفته و به یاد می سپارند.

به عنوان مثال می‌توان برای مباحث علوم دانش آموزان را به موزه های تاریخ طبیعی برد؛ مثلاً برای مبحث جانورشناسی دانش آموزان را به موزه جانورشناسی برد و در آنجا مباحث مربوطه را تدریس کرد.

یا برای تدریس مباحث مربوط به گیاه شناسی می توان اردوی علمی ترتیب داد و دانش آموزان را به باغ های گیاه شناسی برد مثلاً معلمان تهرانی می توانند دانش آموزان را به باغ گیاه شناسی تهران ببرند؛ در باغ گیاه شناسی تهران علاوه بر درس علوم می‌توان مباحث مربوط به درس جغرافی را نیز به خوبی تدریس نمود.

تمرکز بر توانمندی دانش آموزان

مدارسی که به جای تشویق دانش آموزان به یادگیری، اهمیت دادن به پیشرفت های آنها یا توجه به استعدادهای هر دانش آموز، صرفا بر روی نمرات بهتر، تمرکز می کنند، نمی توانند رسالت آموزشی خود را به درستی انجام دهند. این مدارس باعث ایجاد احساس رقابت شدید یا حتی حسادت میان دنش آموزان می شوند و به طور ضمنی این نکته را در ذهن آنها ایجاد می کنند که صرفا در صورت گرفتن نمره کامل یا به اصطلاح، بودن ارزشمند هستند. بهتر است کودک خود را در مدارسی ثبت نام کنید که برای توانایی ها و پیشرفت های وی اهمیت بیشتری قائل باشند.

موقعیت مکانی

از دیگر مواردی که در انتخاب بهترین مدرسه از طرف خانواده ها مورد توجه قرار می گیرد,موقعیت مکانی است.اصولا بیشتر خانواده ها نزدیک ترین مدرسه به محل زندگی خود را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب می کنند.اما لزوما نزدیک ترین مدرسه بهترین مدرسه نیست.یکی دیگر از ویژگی های بهترین مدرسه دسترسی آسان به آن از تمامی نقاط شهر است که مسیر رفت و آمد دانش آموزان در همه فصول مناسب و راحت باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا