خبر ویژه

مخالفت مجلس با عدم تعطیلی مدارس در هوای آلوده

در شرایطی که یوسف نوری- وزیر آموزش و پرورش خبر داده است که اجازه تکرار تعطیلی مدارس بابت آلودگی هوا را نخواهد داد، اما رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مخالف این نظر و تصمیم است.

مدرسه آنلاین- به نقل از فردای اقتصاد، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در واکنش به سخنان وزیرآموزش‌وپرورش درباره تعطیل‌نشدن مدارس در صورت تداوم آلودگی‌هوا اظهارکرده که بهتراست آقایان در حوزه تخصصی خود اظهارنظر کنند. تشخیص تاثیر آلودگی‌هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه بر عهده وزارت‌بهداشت است و هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط آلودگی‌هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا برابر قانون اعلام و اجرا شود.

در این میان سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس خواستار دورکاری کارمندان تهران و کلان‌شهرهای آلوده درصورت تداوم آلودگی هوا شده است. او به سخنان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم واکنش نشان داده و گفته است که بهتر است آقایان در حوزه تخصصی خود اظهارنظر کنند. تشخیص تاثیر آلودگی هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه بر عهده وزارت بهداشت است و هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط آلودگی هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا برابر قانون اعلام و اجرا شود.

به گفته رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس قطعا آموزش و پرورش تنها مجری تصمیمات تخصصی است و وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند در خصوص عدم تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا تصمیمی بگیرد چه برسد به پیش‌بینی برای هفته‌های بعدی.

سمیه رفیعی با استناد به آمار وزارت بهداشت مبنی بر این که در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار است گفته که اگر آلودگی هوا ادامه پیدا کند برای تمامی گروه‌های جامعه کمیته‌های اضطرار آلودگی هوای کلانشهرها باید دورکاری کارمندان را اجرایی کنند.

وی با اشاره به این که در روزهای گذشته در تعدادی از کلان‌شهرها از جمله تهران پایداری وضعیت ناسالم جوی برای کلیه گروه‌های سنی اعلام و از شهروندان درخواست شده از تردد غیرضرور خودداری کنند هم گفت: جای سوال است که شاخص و مبنای تفکیک تعطیل نشدن ادارات دولتی و سایر مراکز آموزشی و علمی چیست؟ آیا حد و مرز و شاخص خاصی در زمان تشدید پدیده آلودگی هوا برای اثرگذاری بر سلامت جسمی شهروندان مشخص شده که بر مبنای آن والدین و کارمندان شاغل در معرض این آسیب نبوده و صرفاً این پدیده باعث بروز آسیب بر قشر خاصی خواهد شد!؟

این نماینده مجلس افزود: از سوی دیگر عدم حضور والدین در منزل در زمان غیرحضوری شدن فعالیت واحدهای آموزشی، منجر به بروز مشکلات عدیده در بین خانواده‌ها از جمله مراقبت و نگهداری از فرزندان، اجبار به بردن فرزندان به محل کار و سایر موارد عدیده خواهد شد. به گفته وی باید در زمان اوج آلایندگی کلانشهرها یا موضوع تعطیلی ادارات نیز در دستورکار قرار گیرد و یا آنکه موضوع دورکاری کارمندان ادارات نیز در دستور کار قرار گیرد تا ضمن کاهش میزان ترددهای درون‌شهری و در معرض آلودگی قرار گرفتن شهروندان، از میزان مصرف گاز در ادارات نیز کاسته شود که هر دو آنها موجب کاهش آلاینده‌های هوا خصوصا در زمان وارونگی هوا می‌شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: در کنار این امر کاهش ساعت کاری ادارات نیز علاوه بر توزیع بار ترافیکی، در کاهش مصرف انرژی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نقش موثری دارد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. وزیر آموزش و پرورش اصلا به فکر بچه های مردم نیست و خودش را در همه‌ی موارد متخصص می داند

  2. در شرایطی که یوسف نوری- وزیر آموزش و پرورش خبر داده است که اجازه تکرار تعطیلی مدارس بابت آلودگی هوا را نخواهد داد، اما رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مخالف این نظر و تصمیم است.
    براي اينكه راهكار ديگري براي مقابله با تعطيلي مدارس نداره و نميتواند جلوي ضعيف شدن آموزش بچه ها را بگيره و همچين نظري ميده.
    وزير آموزش اصلا از وضع بيمارستانها خبر داره-هزينه درمان-معطل شدن در بيمارستان اگر خبر نداره آرزو ميكنيم دچارش بشه تا ديگه از اين نظرهاي آبكي نده.

  3. وزیر آموزش و پرورش مگر پزشک هست ؟؟؟؟؟
    جان و سلامتی فرزندان بیش از کسب دانش اهمیت دارد .
    آقای نوری بجای دخالت در موضوع سلامت به تقویت أموزش مجازی و حضوری بپردازد و سیستم أمورشی را مطابق استاندارد جهانی کند.
    چه عجب مجلس به نفع مردم و در جهت حفظ سلامت مردم گام برداشت.

  4. وزیر آموزش پرورش میگه مدارس که تعطیله بچه بازهم میرن بیرون بازی میکنن بابا بخدا ما هوا آلوده نباشه همش تو خونه ایم دیگه چه برسه تو این وضع هوا خودش جیبش پر پول خیالش راحت تو منطقه خوش آب و هوا زندگی میکنه دیگه به فکر ما یی که تو منطقه ۱۹ آلوده ترین منطقه تهران هستیم اصلا فکر نمیکنه

  5. هرگز نباید برای کسی آرزوی ناخوشایند کرد ، اما بخاطر بیماری مزمن پسرکم و خستگی و سردرد همیشگی دخترم بخاطر آلودگی هوا، از صمیم قلب امیدوارم تمام مسئولین ذی ربط به شدت و سختی گرفتار عواقب بی لیاقتی ، بی سوادی و ناکارآمدی خود شوند.
    … و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین…

  6. این در حالی است که مدارس پردیس در روز شنبه، بخاطر بارش سنگین برف و سرمای هوا تعطیل (مجازی) شد.
    یوسف نوری! ، بچه‌ها رو از هوای تمیز و شوق برف بازی محروم می‌کنی، بعد توی هوای آلوده با شاخص ۱۵۰ خانواده ها رو مجبور می‌کنی بچه‌ها رو در آلوده‌ترین مناطق به مدرسه بفرستند ؟!

  7. دم بانوی باسواد مجلس گرم،وزیر آموزش و پرورش بویی ازحوزه سلامت در اقشارمختلف نبرده وفقط فکر اموزش هست تاسلامتی نباشد اموزش تعطیل وکارایی برای جامعه ندارد،اگرخودش و عزیزانش ونسلش راهی بیمارستان شه دیگه ازاین نظرات یکطرفه نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا