آشپزیزندگی امروز

طرز تهیه ۴ کیک خانگی خوشمزه و دلچسب

در دورهمی‌های خانوادگی هیچ چیز به اندازۀ چای نمی‌چسبد. ما ایرانی‌ها معمولا عادت داریم چای را با یک چیز شیرین از قند و شکرپنیر تا شکلات و کیک و… بخوریم. چای و کیک یک میان‌وعدۀ خوب برای صبح یا یک عصرانۀ خوشمزه است که تقریباً برای همۀ ما دلچسب است و از آن استقبال می‌کنیم.

مدرسه آنلاین– چه بهتر که خودمان بتوانیم در خانه کیک‌های متنوع، سالم، ارزان و بدون مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی درست کنیم و در کنار هم نوش‌جان کنیم.

امروز چهار کیک راحت و خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم.

1- کیک چایی

مواد لازم:

4 عدد تخم‌مرغ
یک و نیم پیمانه آرد
۱ پیمانه شکر
نصف پیمانه روغن مایع
نصف پیمانه چای سیاه دم‌کرده
۱ قاشق غذاخوری بکینگ‌پودر
یک چهارم قاشق غذاخوری وانیل

طرز تهیه:

ابتدا آرد را با بکینگ پودر مخلوط می‌کنیم و از الک می‌گذرانیم. سپس تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل مخلوط کرده و با همزن دستی یک دست می‌کنیم. حالا شکر و وانیل اضافه می‌کنیم و با همزن دستی به خوبی موادمان را مخلوط می‌کنیم تا کاملاً یکدست شود.

الان موقع این رسیده که روغن مایع و چای دم کرده را به موادمان اضافه کنیم و با همزن دستی مخلوط کنیم و سپس در چند مرحله مخلوط آرد و بکینگ‌پودر را به ظرف موادمان اضافه کرده و با لیسک همۀ مواد را به آرامی مخلوط می‌کنیم. مواد کیک ما آماده است.

یک قالب کیک مناسب را انتخاب کنید و قالب را به خوبی چرب کرده و مقداری آرد پاشی کنید و سپس مواد کیک را درون قالب می‌ریزیم و ظرف کیک را درون فری که قبلا با دمای۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده‌ایم به مدت ۴۵ دقیقه قرار می‌دهیم. پس از اینکه کیک به طور کامل پخت، چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی کیک طلایی شود.
کیک ما آماده است و می‌توانیم بعد از سرد شدن بنا به سلیقۀ خودمان آن را تزیین کنیم.

2- کیک یزدی

مواد لازم:

3 عدد تخم‌مرغ
دو و نیم پیمانه آرد
۱ پیمانه شکر
1 پیمانه سر خالی روغن مایع
1 پیمانه سر خالی ماست
۱ قاشق غذاخوری بکینگ‌پودر
1 قاشق غذاخوری پودر هل
3 قاشق غذاخوری گلاب 3
1 قاشق غذاخوری عسل
یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین
به میزان دلخواه کنجد

طرز تهیه:

ابتدا تخم مرغ ها را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب می‌ریزیم، سپس با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می‌زنیم تا مواد کشدار و رنگش کرم شود. سپس روغن مایع را به کاسه اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا روغن با دیگر مواد یکدست شود.
در ادامه جوش شیرین را به صورت جداگانه با ماست ترکیب می کنیم. حالا ترکیب ماست و جوش شیرین را به مواد درون کاسه اضافه می‌کنیم و با همزن ۱ دقیقه مخلوط می‌زنیم تا مواد مواد یکدست شود. حالا پودر هل را به همراه گلاب و عسل اضافه کرده و آنها را نیز ۱ دقیقه مخلوط می‌کنیم.

در این مرحله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می‌ کنیم تا به خوبی گرم شود، سپس آرد را با بکینگ پودر ترکیب می‌کنیم و الک می کنیم.

حالا آرد و بکینگ پودر را آرام آرام به موادمان اضافه می‌کنیم و با لیسک مواد را از یک سمت به آرامی مخلوط می کنیم تا مایه کیک کاملا یکدست شود.

حالا کپسول های مخصوص کیک یزدی را درون قالب مافین قرار می‌ دهیم و مایۀ کیک را درون کپسول‌ها می‌ریزیم. توجه داشته باشید که چون پف کیک یزدی زیاد است باید قالب‌ها را تا نیمه پر کنیم.

در این مرحله قالب مافین را در طبقه وسط فری قرار می‌دهیم که قبلاً با درجۀ 200 درجۀ سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزد. پس از اینکه کیک به طور کامل پخت، چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی کیک طلایی شود.
کیکمان آماده است و پس از خنک شدن آنها را در ظرف می‌چینیم.

کیک یزدی

3- کیک سیب و دارچین

مواد لازم:

3 عدد تخم‌مرغ
2 پیمانه آرد
۱ پیمانه شکر
نصف پیمانه روغن مایع
3 عدد سیب
۱ قاشق مرباخوری بکینگ‌پودر
نوک قاشق غذاخوری وانیل
نصف پیمانه شیر
2 قاشق مرباخوری دارچین
نصف پیمانه (دلبخواهی است.) گردوی خرد شده

طرز تهیه:

ابتدا دو تا از سیب ها را پوست می‌کنیم، سپس با رندۀ ریز رنده می‌کنیم. در ادامه سیب باقیمانده را پوست می‌گیریم و به صورت ورقه‌ای نازک خرد می‌کنیم. در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری از شکر را به همراه مقداری دارچین روی سیب‌های ورقه ‌ی می‌پاشیم و آنها را کنار می‌گذاریم.

الان وقت روشن کردن فر با دمای ۱۷۵ درجه سانیتگراد است.

حالا قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی می‌پوشانیم و کنار می گذاریم. در ادامه آرد را به همراه پودر دارچین و بکینگ پودر داخل یک کاسۀ مناسب با هم ترکیب کرده، سپس الک می‌کنیم.

سپس تخم مرغ‌های هم‌دمای محیط را به همراه شکر و وانیل داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و با دور تند همزن به مدت ۷ تا ۸ دقیقه مخلوط می‌کنیم تا بافت مواد حجیم و رنگش روشن شود.

حالا شیر را به همراه روغن به ترتیب به مواد اضافه کرده و هر کدام را ۳۰ ثانیه با دور کند همزن مخلوط می‌کنیم تا مواد یکدست شود. در ادامه سیب‌های رنده شده را اضافه کرده و با لیسک به آرامی مخلوط می‌کنیم.

در این مرحله ترکیب آرد را در سه مرحله به مواد درون کاسه اضافه کرده و با لیسک از یک سمت مواد را مخلوط می کنیم تا مایۀ کیک یکدست شود.

مایۀ کیک آماده است. آن را درون قالب می ریزیم، سپس سیب‌های ورقه‌ای را روی مایه کیک می‌چینیم و قالب را در طبقۀ وسط فر قرار می ‌هیم و اجازه می دهیم کیک به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بپزد. پس از اینکه کیک به طور کامل پخت، چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی کیک طلایی شود.

کیک سیب و دارچین آماده است.

کیک سیب و دارچین

4 کیک کدو حلوایی

مواد لازم:

3 عدد تخم‌مرغ
2 پیمانه سرخالی آرد
۱ پیمانه شکر
1 پیمانه روغن مایع
1 پیمانه سر خالی پورۀ کدو حلوایی
۱ قاشق مرباخوری بکینگ‌پودر
یک دوم قاشق چایخوری وانیل
نوک قاشق چایخوری نمک
1 قاشق غذاخوری رندۀ پوست لیمو
یک قاشق غذاخوری آب لیموترش
نصف پیمانه (اختیاری است.) گردوی خرد شده

طرز تهیه:

ابتدا تخم‌مرغ را به همراه شکر، وانیل و نمک داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و با دور تند همزن به مدت ۴ تا ۶ دقیقه مخلوط می کنیم تا مواد کرم رنگ شود. سپس رندۀ پوست لیمو ترش، آب لیمو ترش و روغن مایع ار به کاسه اضافه می‌کنیم و در حدی که مواد یکدست شود هم می‌زنیم. در ادامه پورۀ کدو حلوایی را به کاسه اضافه می‌کنیم و به مدت یک دقیقۀ دیگر مخلوط می‌کنیم.
حالا آرد را به همراه بکینگ پودر با هم ترکیب کرده و الک می‌کنیم و سپس به آرامی به مواد درون کاسه اضافه می‌کنیم و در همین حین با لیسک مخلوط می‌کنیم.

پس از اینکه مایۀ کیک کاملاً یکدست شد، گردوی خرد شده را به مایه اضافه کرده و به آرامی هم می‌زنیم تا مواد یکدست شود. سپس آنرا درون قالبی که آن را چرب کرده‌ایم می‌ریزیم.

حالا قالب را در طبقۀ وسط فری که قبلاً با دمای 180 درجۀ سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار داده و می‌گذاریم کیک به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. پس از اینکه کیک به طور کامل پخت، گریل را یکی دو دقیقه می‌زنیم تا روی آن طلایی شود.

کیک کدو آماده است. آن را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن از قالب خارج می‌کنیم و بنا به سلیقۀ و ذائقۀ خود آن را تزیین می‌کنیم.

نوش جانتان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا