آشپزیزندگی امروز

طرز تهیه مربای بالنگ خانگی خوش عطر و خوش طعم

عطر نان تازه صبح‌ها وقتی با چای تازه‌دم همراه می‌شود، هوش از سر آدم می‌برد و می‌فهمی که بساط صبحانه جور است. صبحانه از وعده‌های مهم غذایی است که ما ایرانی‌ها عادت داریم آن را مفصل برگزار کنیم.

مدرسه آنلاین_ مربا از همراهان سفرۀ صبحانه است که در کنار پنیر و کره می‌نشیند و رنگ و لعاب و البته طعم ویژه‌ای به آن می‌بخشد. پختن مربا در منزل کار کدبانوهای ایرانی است که آن را با عشق از میوه‌های رنگارنگ فصل تهیه می‌کنند و خانواده را مهمان هنرخویش می‌سازند.

به راحتی می‌توان در منزل مرباهای مختلف تهیه کرد. ما امروز طرز تهیۀ مربای بالنگ را برای شما خوبان درنظر گرفته‌ایم.

مواد لازم:

بالنگ یک کیلوگرم

شکر یک کیلوگرم

آب 3 پیمانه

آب لیموترش یا آب میوۀ بالنگ 3 قاشق (برای ماندگاری بیشتر است و اختیاری است.)

*نکته: مقدار شکر باید با میزان بالنگ برابر باشد.

طرز تهیه

مرحلۀ اول

ابتدا بالنگ‌ها را می‌شوییم. سپس پوست رویی آن را که نارنجی رنگ است، خیلی نازک با پوست‌کن یا چاقو می‌کنیم. بعد بالنگ‌ها را از وسط نصف می‌کنیم و میوۀ آن را که ترش‌مزه است درمی‌آوریم. حالا قسمت سفید بالنگ را به اندازه و فرم دلخواه خرد می‌کنیم یا با قالب مد نظر شکل گل و یا هر شکلی که می‌خواهیم درمی‌آوریم.

مرحلۀ دوم

 در کاسه‌ای بزرگ آب سرد می‌ریزیم و بالنگ‌های خردشده را داخل کاسه می‌ریزیم و می‌گذاریم ده دقیقه در آب سرد بماند. پس از ده دقیقه بالنگ‌ها را از آب سرد درآورده و  آن را داخل آب در حال جوشیدن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا ۱ دقیقه داخل آب در حال جوش بماند. سپس داخل آبکش می‌ریزیم و بعد دوباره در کاسۀ آب سرد به مدت 10 دقیقه و پس از آن یک دقیقه داخل آب جوش می‌ریزیم. این کار را سه تا چهار بار تکرار می‌کنیم تا تلخی بالنگ گرفته شود. توجه داشته باشیم که آب سرد و جوش در هر مرتبه باید عوض شود.

مرحلۀ سوم

3 پیمانه آب را داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا جوش بیاید. سپس شکر را به آن اضافه می‌کنیم. وقتی شکر در آب حل شد باید بگذاریم کمی بجوشد تا به کمی غلیظ شود. به این نکته دقت کنیم که شربت پس از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود.

مرحلۀ چهارم

بالنگ‌ها را داخل شربت می‌ریزیم و زیر گاز را کم می‌کنیم تا شربت به جوش بیاید. بالنگ‌ها به مدت ۱۵ تا 20 دقیقه در شربت باید بجوشد تا به غلظت مطلوب برسد. 

مرحلۀ آخر

حالا نوبت آبلیمو یا آب میوۀ بالنگ است که به آن اضافه کنیم و بگذاریم یک دقیقۀ دیگر روی حرارت بماند. پس از یک دقیقه مربا را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم تا خنک شود و سپس داخل شیشه کاملاً خشک می‌ریزیم. در شیشه را باید محکم ببندیم و آن را در یخچال نگهداری کنیم.

مربای بالنگ

مربای بالنگ خوش‌عطر و خوش‌طعم نوش جانتان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا