چند رسانه ایسرگرمی

شعرخوانی زیبای دانش آموز آذری زبان در کلاس درس

در کلیپی که یک نسخه از آن در اختیار مدرسه آنلاین قرار گرفته است، یکی از دختران دانش آموز دختر اهل ارومیه در کلاس درس به زیبایی بخشی از منظومه شهریار با نام «حیدربابایه سلام» به صورت آهنگین می خواند و مورد تشویق همکلاسی ها قرار می گیرد.

مدرسه آنلاین- در این ویدئو دختر دانش آموز به نام «آی سو نورانی» اهل ارومیه به زیبایی و با زبان شیرین آذری به خواندن بخشی از منظومه حیدربابایه سلام مشغول است.

متن آذری این شعر به شرح زیر است:

حیدربابا ، ایلدیریملار شاخاندا
سئللر ، سولار ، شاققیلدییوب آخاندا
قیزلار اوْنا صف باغلییوب باخاندا
سلام اولسون شوْکتوْزه ، ائلوْزه !
منیم دا بیر آدیم گلسین دیلوْزه

همچنین ترجمه آن نیز به شرح زیر است:

حیدربابا چو ابر شَخَد، غُرّد آسمان سیلاب‌های تُند و خروشان شود روان صف بسته دختران به تماشایش آن زمان بر شوکت و تبار تو بادا سلام من گاهی رَوَد مگر به زبان تو نام من

در ادامه فیلم این شعرخوانی را مشاهده می کنید:

همچنین ببینید: 

گرفتن مچ مادر دانش آموز در کلاس آنلاین توسط معلم زرنگ

گفتنی است، حیدربابایه سلام (به فارسی: سلام بر حیدربابا) که اغلب به صورت کوتاه حیدر بابا نامیده می‌شود، نام منظومه‌ای به ترکی آذربایجانی از استاد محمدحسین شهریار است. شهریار در این اثر از دوران کودکی خود در خشکناب، که در پای کوهی به نام حیدربابا قرار دارد یاد می‌کند. او کوه کوچک حیدر بابا را مورد خطاب قرار داده و توصیف گیرائی از طبیعت و مردمان آن سامان به دست می‌دهد و گاه احساس خود از اوضاع گذشته و حال را با زبان ساده و بی تکلف و نزدیک به زبان عامه مردم بیان می‌کند.

نوشته های مشابه

‫39 دیدگاه ها

  1. زنده جاوید باد تمام اقوام ایرانی با هر گویش و فرهنگ و مذهب 💕💕💕💕💕💕💕💕

    1. درود بر شما
      درود بر ایران جان با همه رنگارنگی و زیبایی هایش از آذربایجان تا دریای فارس از کردستان تا خراسان از بلوچستان مظلوم تا خوزستان جان

    1. تاریخ می‌گوید که زبان آذری وجود داشته ولی تاکنون ۹۹ درصدشون ترک‌زبان شده‌اند و حالا شمار خیلی کمی روستای آذری که تات نامیده میشن تو آذربایجان باقی مونده.

    1. اینجا ایرانه، تو کجایی هستی؟اینجا ایرانه، تو ایران مگه فقط فارس زبان داریم ؟یا باید فار سی حرف زد؟ تو ایران آذری داریم ، بلوچ داریم لر داریم، گیلک داریم، ترکمن داریم عرب داریم کرد داریم و ….دلیل نمیشه اگه تو زبانی رو متوجه نمیشی همه باد به فارسی حرف بزنن اینو بدون اونی که بتونه با یه زبان دیگه صحبت کنه بهره هوشیش بیشتر ازاونی که فقط با یک زبان صحبت میکنه در ضمن یاد بگیریم به زبان مادری هم احترام بگذاریم

  2. به نظر می رسد عمدا کلمه جعلی آذری زبان را چندین بار به عوض ترکی به کار می برید. رشته من زبان شناسی همگانی است که در تهران جنوب خوانده ام.شما زبانی به نام آذری در هیچ یک از طبقه بندی های زبانی چه در سازمان های رسمی و چه در سازمان های غیر رسمی نمی توانید پیدا کنید. این چه زبانی است که ده تا کلمه از آن موجود نیست یا گرامری از آن وجود ندارد.

    1. تو چه زبان شناسی هستی که از زبانهای تاریخی منطقه خودت آگاهی نداری.
      یه سری به اشعار صفی الدین اردبیلی یا همام تبریزی یا بابافرج تبریزی بزن با زبان آذری آشنا میشی.

    1. خود استاد شهریار میگه آذربایجان مهد آریایی‌ها بوده.
      یعنی همون آذریهایی که تقریبن از صفوی به بعد کم‌کم ترک زبون شدند.

  3. لطفاً با افکار فاشیستی و مغرضانه ننویسید و نبینید و نگویید…گرچه افکار ایرانشهریها مثل فاضلاب گندیده و مسموم هستش، ولی هیچ وقت و هیچ کس نخواهد توانست جلوی خورشید تابان رو بگیرد و فواید تابش خورشید و وجود خورشید رو نادیده بگیرد چون در این صورت خودش رو کوچک و ناچیز کرده و فنا خواهد شد…
    پس خودمان را به نادانی نزنیم اصلا زبانی به نام زبان آذری وجود خارجی ندارد بلکه زبان تورکی هستش ، و این زبان آذری ساخته و پرداخته افکار فاشیستی و کثیف ماسونی های همچون فروغی ، کسروی ، طباطبایی و … که لعن الله أجمعین هستش…!!!

  4. درود
    چرا پاسخهایی که به یک عده پانترک تجزیه طلب فحاش داده می شود را منتشر نمی کنید.؟؟؟؟؟؟

  5. آفرین به این دانش آموز با استعداد
    منم از قوم گرج زبان ایران هستم و به آن افتخار میکنم.
    زنده باد

  6. یاشاسین آذربایجان بزرگ ایران اسلامی
    یاشاسین زبان ترکی آذری شیرین ایران سربلند اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا