خبر ویژه

دانش آموزان اغتشاشگر نیستند، نهایتاً معترضند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان معترض در حوادث اخیر هیچ مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند، این افراد را اغتشاشگر نمی دانیم دانش آموزان نهایتا معترض هستند.

مدرسه آنلاین- به نقل از خبرآنلاین-  نشست خبری اعزام دانش آموزان به اردوی زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس صبح امروز ۱۷ بهمن‌ ماه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس سازمان دانش آموزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری “اصغر باقرزاده” معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان سابقه طولانی اردوها گفت: موقعیت اردوها بسیار تأثیرگذار است، چراکه زمینه تأثیرپذیری نیز در اوقات غیررسمی بیشتر است؛ در اوقات غیررسمی از رتبه بندی و امتیازدهی خبری نیست و فرد آزادی اختیار و عمل و انتخاب دارد و با گروه همسالان خود به صورت معمولی اوقاتش را بگذراند. برای همین است که تاثیر برنامه‌های تربیتی و فرهنگی دوچندان می شود.

باقرزاده به اهمیت این بعد تربیتی در همه جای دنیا اشاره و اظهار کرد: در ایران نیز از ابتدای انقلاب اسلامی فرصت اردو و سفر تربیتی ویژه و مهم بوده است. اگر این سفرها با مسائل معنوی همراه شود تاثیرش را دو چندان می کند. در سازمان دانش آموزی دو ماموریت ساماندهی گروه‌های جهادی و سفرهای تربیتی داریم و قرار شد از طریق سفر به اماکن متبرکه و مقدس و با تلفیق موقعیت معنوی و تربیتی تاثیرات بهتری داشته باشند.

او افزود: مخاطب این برنامه افراد ویژه ای هستند و از دانش آموزان دوره هفتم، هشتم و نهم و از دو جنس دختر و پسر و از سراسر کشور هستند و از بین کسانی که تا به حال توفیق زیارت مشهد نداشته اند که دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد انتخاب شده اند و هیچ هزینه ای از بچه‌ها گرفته نمی‌شود.

باقرزاده بیان کرد: گروه خیرین، معاونت پرورشی، سازمان دانش آموزی، شهرداری مشهد، استانداری مشهد و خراسان رضوی و شهرداری تهران و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور و حرم شاه عبدالعظیم حسنی برای این امر باما همکاری می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اهداف ما از این سفرهای تربیتی ارتقای مسئولیت پذیری، شناخت و رشد شخصیت دانش آموزان است. همچنین از اهداف زیارت اولی‌ها، انس و الفت با اهل بیت، شناخت ارزش زمان و مکان و شبکه سازی بین مربیان و متربیان است. کارهای تربیتی به صورت نقطه ای، مقطعی و یکباره اثر دارد، اما ماندگار نیست اما کار تربیتی مستمر اثرش باقی می ماند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: دانش آموزان زیارت اولی در مرحله اول ۴۵۰۰ نفر هستند که تا پایان امسال قالب ۹ دوره ۵۰۰ نفری به زیارت مشهد می روند.آغاز این سفر از حرم عبدالعظیم الحسنی و از امروز خواهد بود.

او افزود: گروه اعزامی اول از استان مرکزی، خراسان جنوبی، شهرستان های تهران و… خواهند بود. سال بعد این اردوها از استان های دیگر نیز انجام می شود. دانش آموزان دو شب و سه روز در مشهد هستند. در این سفر آشنایی با آداب زیارت، تاثیرات حضرت رضا (ع) در ایران و گسترش علوم وحیانی توسط ایشان برای بچه‌ها توضیح داده می‌شود.

باقرزاده تصریح کرد: گروه مربیانی در اردوگاه ثامن الائمه در مشهد مستقر هستند و برنامه های این سفر با تاکید بر نشاط خواهد بود. در اولین سفر به دلیل اهمیت بحث های مربوط به دختران، ۴۵۰۰ نفر از دانش آموزان دختر زیارت اولی از مقاطع هفتم، هشتم و نهم هستند.

او تاکید کرد: ما هنوز از برنامه‌های تربیتی مدارس راضی نیستیم، ولی برای آن طراحی هایی داریم. اتحادیه انجمن‌های اسلامی، طرحی به نام مدرسه انقلاب دارند و مراحل به وجود آمدن انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن توسط دانش آموزان بیان می شود. بسیج دانش آموز نیز کانون های گفت و گو محور را دنبال می‌کنند.

او از لزوم افزایش ظرفیت پذیرش مربی تربیتی و مشاوران در دانشگاه فرهنگیان گفت و ادامه داد: تا به حال فقط هزار نفر از ۲۵۰ هزار نفر پذیرش دانشگاه فرهنگیان سهم ما برای اختصاص مربی تربیتی و مشاوره بوده و ما به میزان بیشتری نیاز داریم.

او افزود: جذب مشاوره برای رفع کمبودها به دو طریق خواهد بود؛ از طریق آزمون ماده ۲۸ که حدود ۱۱ هزار نفر جذب خواهیم کرد و در فراخوانی که برای جذب مشاوره از این آزمون داده می شود، ویژگی ذاتی و تحصیلات مرتبط با علوم تربیتی، سن مناسب، سابقه فعالیت تربیتی در مساجد و مدارس این افراد مهم است و دوره هایی ویژه برای آنها می گذاریم و بخشی از فرایند جذب بعد از گذراندن موفق این دوره آموزشی خواهد بود.

باقرزاده در مورد دانش آموزانی که در حوادث اخیر دچار مشکلاتی شدند و احیانا به کانون های اصلاح و تربیت رفته اند، توضیح داد: ممکن است برخی از این دانش آموزان رفتارهای ناهنجاری داشته باشند و این رفتارها عمدتا در خارج مدرسه هم بود و مربوط به همان روزهای اول شلوغی‌ها بود و ماه دوم جریانات اخیر در مدرسه مشکل چندانی نداشتیم.ما برای این دانش آموزان و برای همه بچه ها باید فرصت گفت و گو فراهم کنیم و برای این افراد بیشتر لازم است فرصت گفت وگو ایجاد کرد.

او ادامه داد: دانش آموزانی که سوالات و ابهاماتی داشتند به برنامه ای ۲۴ ساعته دعوت شدند و سوالاتشان را مطرح کردند و شاید حتی سوالشان رفع نشده باشد اما لااقل شنیده شده اند.مدیران و استانداران هم حتی برای شنیدن حرف بچه ها وارد شدند و در مدارس سمپاد حتی شخص وزیر آموزش و پرورش وارد شد.

او گفت: بعد از این وقایع تیم فوریت مشاوره ای تشکیل دادیم و حتی با خانواده فرد و با مربیان آنها گفت‌وگو کردیم. دانش آموزان ما به صورت عمومی به مشاوره تخصصی نیاز دارند چرا که دختران و پسران ما تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد امکان ادامه تحصیل این دانش آموزان با بیان اینکه تعداد آنها بسیار اندک است، گفت: این افراد را اغتشاشگر نمی دانیم دانش آموزان نهایتا معترض هستند. آنها برای ادامه تحصیل هیچ مشکلی ندارند و دانش آموزان ما به هیچ وجه اغتشاشگر نیستند و اگر موردی در خصوص منع تحصیل هست گزارش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا