تغذیهمامان بابا

خورشت های گیلانی خوشمزه که با سبزی محلی تهیه می شود

غذاهای گیلانی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که بسیاری از ما دوست داریم طرز تهیۀ آنها را یاد بگیریم و خودمان در منزل برای خانواده درست کنیم. فوت و فن‌هایی که خانم‌های با سلیقۀ گیلانی برای پخت غذا به کار می‌برند از رموز خوشمزه شدن غذای آنهاست.

مدرسه آنلاین– پخت و پز و آشپزی در منزل خانه را گرم نگه می‌دارد و قلب خانه را زنده می‌کند. گذشته از اینکه آشپزی خودش یک هنر است و کدبانوهای هنرمند ایرانی با غذاهایی که در خانه می‌پزند نشاطی دو چندان به خانه می‌بخشند و سلامت خانواده را تضمین می‌کنند. 

امروز به معرفی خورشت‌های گیلانی می‌پردازیم. خورشت‌های گیلانی نه تنها در گیلان بلکه برای بسیاری از ما محبوب است که با آن می‌توانیم یک غذا به فهرست غذاهایمان اضافه کنیم.  هر غذای جدید و خوشمزه فهرست غذایی ما را طولانی‌تر می‌کند و دیگر هنگامی که می‌خواهیم غذا درست کنیم از خودمان نمی‌پرسیم: «چی بپزم؟»

شوید خولی

شوید خولی از غذاهای گیلانی است که با پیاز، مرغ یا اردک، شوید، سبزی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. تفاوتی که بین این غذای منحصر و سایر خورشت‌ها وجود دارد این است که آلوچه خشک بدون اینکه از قبل خیس شود به خورشت اضافه می‌شود.

گمج کباب

خورشت «گمج کباب» از آن دسته خورش های لذیذ و مجلسی استان گیلان است که با استفاده از سبزیجات محلی چون چوچاق تهیه می‌شود و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در پخت این غذا گردو آسیاب شده، پیاز، سبزی خرد شده، رب انار، آب انار ترش، فیله گوساله، نمک، فلفل و زردچوبه به کار می‌رود.

گمج کباب

پلا سر تره

«پلا سر تره» از جمله غذاهای محلی گیلان است که طعم واقعی آن به خاطر سبزی‌های محلی  آن است. شکل ظاهری این غذا بدین گونه است که تره در روی آن و پلو زیر آن قرار دارد.

خورشت ترش واش

 از دیگر غذاهای محلی گیلان خورش «ترش واش» است که نام آن برگرفته از گیاهی به نام شبدر ترشک یا همان ترشه واش است. این غذا طعم ترش‌مزه ای دارد که از ترکیب گیاه ترشه واش، سبزیجات، مرغ، بادمجان، رب آلوچه انار طبخ می‌شود. این غدا باب میل کسانی است که طعم ترش دوست دارند.

خورشت طلا کوله یا طلا کوله غورابه

خورشت «طلا کوله» شباهت زیادی با  خورشت فسنجان دارد و تنها تفاوت آن در سبزی‌های معطری است که در آن به کار می‌رود. برای پخت این غذا به سبزی های معطری شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.  در این غذا به آرد برنج، مرغ یا گوشت و گردو هم نیاز دارید. چنانچه این غذا با مرغ پخته شود نام طلا کوله غورابه به خود می‌گیرد.

طلاکوله

خورشت ترش سماق گیلانی

این خورشت از غذاهای اصیل گیلانی است که با لوبیا قرمز، مرغ، سبزی خرد و سرخ‌شده (سبزی‌های محلی از جمله چوچاق و خالواش)، سماق و ادویه‌جات تهیه می‌شود. در نیم ساعت آخر پخت خورش، سبزی تفت داده شده، آبغوره، غوره، لوبیا قرمز پخته و بقیه سماق را به خورش اضافه می‌شود.

ترش سماق

خورشت قلیه گیلانی

«قلیه ماهی»، یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در مناطق نزدیک دریا در جنوب و شمال کشور طبخ می‌شود. خورش قلیه ماهی معمولاً با برنج خورده می‌شود و از مواد تشکیل‌دهندۀ آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد. قلیه ماهی شمالی با رب انار مزه‌دار می‌شود؛ در حالی که طعم‌دهنده قلیه ماهی جنوبی، تمبر هندی است. در قلیه ماهی شمالی، ماهی سفید و کفال به کار می‌رود و علاوه بر گشنیز و شنبلیله از سبزی محلی چوچاق و مغز گردوی آسیاب شده نیز استفاده می‌شود که عطری بی‌نظیر به آن می‌دهد. 

ترش تره

خورش «ترش تره»، یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های گیاهی استان گیلان است که با سبزیجات معطر درست می‌شود و تخم‌مرغ، سیر، برنج، آب نارنج یا آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن هستند. خورش ترشه تره معمولا همراه با ماهی سرخ شده، ماهی دودی یا به‌تنهایی در کنار برنج کته یا نان، زیتون، اشپل، ترب سفید و باقلا سبز خورده می‌شود.

سبزیجات معطر خورش ترشه تره گیلانی شامل اسفناج، برگ چغندر، گشنیز. تره، جعفری، نعنا و شوید و همچنین خالواش یا خولیواش، چوچاق و تره کوهی (نوعی سبزی محلی) می‌شود. در برخی از طرز تهیه‌ها در خورش ترشه تره از پاچ باقلا، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، خانوم باقلا، لپه یا عدس نیز استفاده می‌شود.

ترش تره

گیجاواش تره

«گیجاواش تره» یکی از غذاهای محلی و لذیذ گیلانی است که با سبزی محلی و خودرو درست می‌شود. نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید. گیجاواش یا گیجواش، شباهت زیادی به به گیاه رشکک  دارد. گیجاواش در تهیه سیرابیج هم به کار می‌رود. برای طبخ این غذا از سبزی گیجاواش، برگ سبز سیر، تخم اردک و نمک و ادویه استفاده می‌شود.

خورشت انار بیج

خورشت «انار بیج» که به آن انار آویج و سبزی فسنجان نیز گفته می‌شود، شکل و شمایلی مانند خورش فسنجان دارد. این غذا به طور معمول بر سر سفره‌های شب یلدای مردم شمال دیده می‌شود و در مناطقی از شمال پخت این غذا جزو مراسم شب یلدااست. در تهیه این غذا از سبزی محلی خالواش، سبزی چوچاق، گوشت چرخ کرده، رب گوجه، پیاز، گردو و زردچوبه استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا