اقتصادیدیگه چه خبر؟

خبر خوب استخدامی برای نیروی های شرکتی و قراردادی

بارها شنیده‌ایم که طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برای نیروهای شرکتی است در حالی‌که اینگونه نیست، این طرح چنانچه از ابتدا مطرح بود، نیروهای قراردادی را هم باید دربر بگیرد. ضمن این‌که شمارِ نیروهای قراردادی از نیروهای شرکتی کمتر است.

مدرسه آنلاین- طرح ساماندهی ساماندهی استخدام کارکنان دولت قرار بود وضعیت نیروهای قراردادی را هم سامان بدهد؛ اما هنوز درباره مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و تبدیل وضعیت استخدامی نیروها جزئیات جدیدی از سوی مسئولان داده نشده است. آماری که از مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت از نهادهای مختلف داده می‌شود، متفاوت است. نیروهای قراردادی، از سرنوشت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها گفتند: از ابتدا قرار بود طرح ساماندهی ساماندهی استخدام نیروهای کارکنان دولت وضعیت نیروهای قراردادی را هم سامان بدهد؛ اما ما نگرانیم که در صورتِ تصویب این طرح، نیروهای قراردادی کنار گذاشته شوند.

نیروهای جهاد دانشگاهی می‌گویند: سال‌هاست قراردادی کار کرده‌ایم و از خیلی از مزایایِ همکارانِ رسمی بی‌بهره مانده‌ایم؛ حالا که امیدی برای بهبود وضعیت‌مان ایجاد شده، مسئولان امیدمان را ناامید نکنند. آن‌ها می‌گویند: بزرگ‌ترین ایراد قرادادهای موقعت نداشتنِ امنیتِ شغلی است، مشخص نیست ما با سابقه‌ی بالای ده سال کار فردا می‌توانیم به کارمان ادامه بدهیم یا نه!

این نیروها با اشاره به صحبت‌های مسئولان در خصوص آمار مشمولانِ طرح ساماندهی می‌گویند: آماری که از مشمولان این طرح از نهادهای مختلف داده می‌شود، متفاوت است. مجلس می‌گوید یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر مشمول این طرح هستند اما دولت از ۴۰۰هزار نفرصحبت می‌کند. این آمار متفاوت ما را نگران کرده است. آن‌ها با طرح سوالی می‌گویند: آیا دولت به دنبالِ ساماندهیِ تعداد اندکی از نیروهای مدنظرِ خود است و باقی مشمولان را کنار می‌گذارد؟ ما نگرانیم که دولت با کاهش مشمولان این طرح صرفا بخواهد سروصدای مطالبه‌ی ساماندهی را بخواباند و بعد هم مدعی شود که طرح ساماندهی استخدام کارکنان را به سرانجام رسانده است!

نیروهای جهاد دانشگاهی می‌گویند: بارها شنیده‌ایم که طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برای نیروهای شرکتی است در حالیکه اینگونه نیست، این طرح چنانچه از ابتدا مطرح بود، نیروهای قراردادی را هم باید دربر بگیرد. ضمن اینکه شمارِ نیروهای قراردادی از نیروهای شرکتی کمتر است. آن‌ها می‌گویند: ابتدا قرار بود دولت لایحه‌ای برای ساماندهی کارکنان خود به مجلس بدهد اما این اتفاق نیفتاد و مجلس طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را مطرح کرد، اما باز می‌بینیم که برای تصویب این طرح در مجلس کارشکنی می‌شود.

ایرادات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برطرف شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تبدیل وضعیت کارکنان با رفع ابهامات شورای نگهبان برای تایید نهایی ارسال خواهد شد.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح ساماندهی کارکنان که از مطالبات به حق جوانان و افراد بیکار است، بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی با بالاترین رأی به شورای نگهبان ارجاع شد تا به تأیید نهایی برسد.

اسماعیلی تصریح کرد: شورای نگهبان چهار ایراد و ابهام در مورد این طرح وارد کرد که ما در جلسه قبلی کمیسیون ۲ ابهام جزئی را برطرف کردیم و اصلی‌ترین ابهام که مربوط به تأمین بار مالی این طرح است، با همکاری رئیس سازمان استخدامی کشور در جلسه هفته آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم هفته آینده با رفع ابهامات و ایرادات این طرح از سوی مجلس به شورای نگهبان برگشت داده شود تا زمینه تأیید نهایی آن فراهم آید.

اسماعیلی افزود: ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی و تبدیل وضعیت آنها در این طرح گنجانده شده و کلیات آن با ۱۹۶ رأی در مجلس به تأیید رسید و امیدواریم شورای نگهبان با رفع ایرادات مطرح شده، این طرح را به تأیید نهایی برساند.

او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: قرار است در این طرح شرکت‌های پیمانکاری حذف شده و بار مالی اجرای آن به صورت شفاف از سوی دولت مشخص شود. اسماعیلی اضافه کرد: ما اصرار به تأیید این طرح داریم و این کار نیز حرکت منطقی است و اگر شورای نگهبان باز هم ایراد بگیرد، مجلس این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت می‌فرستد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضرورت تامین امنیت شغلی جوانان را در قالب تبدیل وضعیت نیروها یادآور شد و بیان کرد: همه نیروهای خدماتی، شرکتی، حق‌الزحمه و… در قالب این طرح سازماندهی شده و به شکل پیمانی به استخدام دولت درمی‌آیند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون پوشش بیمه کارگران مورد توجه قرار گرفته و قرار است ۵۰۰ هزار نفر کارگر فصلی تحت پوشش بیمه قرار گیرند. اسماعیلی تصریح کرد: تغییرات خوبی در این حوزه اعمال شده و امیدواریم با همراهی بیمه تأمین اجتماعی دغدغه‌ها و آسیب‌ها در این حوزه برطرف شود.

منبع: اقتصادسنج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا