مامان بابا

تمیز کردن و برق انداختن فرش بدون شست و شو

«خانه تکانی» یکی از اولین کارهایی است که با نزدیک شدن به سال جدید خانم‌های خانه آن را انجام می‌دهند. خانه‌تکانی از آن رسم های قدیمی و سخت است که مادرهای خانه هرساله افراد خانواد را برای یک تکان اساسی به خانه بسیج می کنند.

مدرسه آنلاین– تمیز کردن خانه از همه آلودگی‌ها و آماده شدن برای شروع سالی جدید از سنت‌های دیرینۀ ما ایرانی‌ها است. شاید برای عده‌ای از ما خانه‌تکانی امری طاقت‌فرسا باشد و برای عده‌ای دیگر از ما امری زیبا و همراه با لذت به خصوص که در پایان همه جا مرتب و تمیز می‌شود لذتی مضاعف با خودش به ارمغان می‌آورد.

شست‌وشوی فرش‌ها یکی از کارهای سخت است که معمولاً آقایان مسئولیت آن را عهده‌دار می‌شوند و البته مستلزم داشتن حیاط است. در خانه‌های آپارتمانی معمولاً فرش‌ها به قالیشویی می‌روند و زحمت شستشوی آن از دوش اهالی خانه برداشته می‌شود.
خیلی‌ها بر این باورند که باید هر سال فرش‌ها را بشویند. اما این ذهنیت اشتباهی است زیرا هم با توجه به کمبود آب برای طبیعت آسیب‌زاست و هم فرش زودتر مستهلک می‌شود. راه‌های زیادی برای تمیز کردن بدون شستشوی فرش وجود دارد که ما در زیر به آن می‌پردازیم.

*تمیز کردن فرش با صابون

برای تمیز کردن آسان فرش با مواد قابل دسترسی مانند صابون به روش زیر عمل کنید:

  1. صابون را رنده کنید.
  2. کمی آب جوش به آن بیافزایید.
  3. یک پیمانه شامپو فرش به ترکیب اضافه کنید.
  4. پارچه ای را به این محلول آغشته نمایید.
  5. با این پارچه تمام فرش را تمیز کنید.
  6. برای راحت تر شدن کارتان می توانید این پارچه آغشته به محلول را به درب قابلمه ببندید و سپس با آن فرشتان را تمیز کنید.

*برق انداختن فرش با شامپو فرش

شامپو فرش محصولی است که به صورت اختصاصی برای شست‌وشوی قالی تهیه می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این محصول فقط برای شست‌وشو با آب استفاده می‌شود در صورتی که به صورت خشک نیز قابل مصرف است. برای انجام پاک‌سازی در ابتدا باید محل مورد نظر جارو کشیده شود و آلودگی‌های فیزیکی از بین برود. سپس مقدار مشخصی از شامپو فرش در محل مشخص شده ریخته می‌شود و با کمک فرچه آن قسمت را پاک می‌کنند. پس از انجام کار می‌توان با یک دستمال تمیز خشک کردن را به انجام رساند و رطوبت کم موجود در فرش را جذب کرد. اگر در حال حاضر به شامپو فرش دسترسی ندارید، بهترین راه ممکن مصرف شامپو تخم مرغی با آب است که کارکرد مشابهی دارد.

شستن با شامپوفرش

*برق انداختن با نشاستۀ ذرت

برای انجام این کار در ابتدا نشاستۀ ذرت را با مقدار مشخصی نمک ترکیب و آن را به خوبی مخلوط کنید. پس از اینکه ترکیب آماده شد،‌ آن را به شکل یکدست و یکنواخت بر روی نواحی مختلف فرش بریزید و یک ساعت به آن فرصت بدهید. فرمول شیمیایی نشاستۀ ذرت در طول این مدت تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی فرش می‌گذارد و باعث ایجاد درخشندگی در آن می‌شود. در نهایت با کمک یک جاروبرقی پودر روی فرش را جمع آوری کنید و در نهایت تأثیر معجزه‌آسای آن را با چشم خود مشاهده کنید.

* ترکیب سرکه، مایع ظرف‌شویی و آب

اگر می‌خواهید یک معجون شویندۀ قوی بسازید مطمئن باشید که این ترکیب می‌تواند شما را شگفت زده کند. برای انجام کار در ابتدا یک لیوان آب را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید. بعد از این مرحله به اندازۀ یک چهارم قاشق چای‌خوری سرکه را آماده کرده و به آن اضافه کنید. برای این کار سرکه‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود ولی سرکۀ سیب کارایی بالاتری دارد. در نهایت محلول به دست آمده را بر روی لکه بریزید و پس از برس‌کاری آن را خشک کنید.

*تميز كردن فرش با بخارشو

تمیز کردن فرش با بخارشو از دیگر موارد اصولی است که امر برق انداختن فرش را بدون شست‌وشو میسّر می‌کند. روش استفاده از بخارشو برای تمیز کردن فرش بسیار راحت است. با استفاده از این دستگاه می‎توان به آسانی سطوح فرش و موکت را بدون شستن از هر گونه آلودگی پاک و تمیز کرد.

در ابتدا باید سطح فرش و موکت را به طور کامل از هر گونه آلودگی و گرد غبار تمیز کرده سپس با استفاده از بخارشوی و کشیدن آن بر روی فرش و موکت شروع به پاک کردن انواع لکه‌ها و کثیفی‌های موجود بر روی فرش کنید.

*جارو کشیدن فرش به صورت مداوم

یکی از راحت‌ترین روش‌های برق انداختن فرش و موکت بدون شست‌وشو، کاربرد جارو برای پاک کردن گرد وغبار و کثیفی از سطح فرش و موکت است. با کشیدن جارو بر روی روش فرش از باقی ماندن آلودگی‌ها  و گرد و خاک بر فرش و موکت که به مرور زمان تبدیل به لکه و کثیفی می‌شود جلوگیری می‌شود.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا