خبر ویژه

تلاش مدرسه‌ای روسیه برای اشغال فرهنگی کشورها

بررسی ها نشان می دهد که کشور روسیه در کنار حمله نظامی به کشور اوکراین و تلاش هایی که برای کشورگشایی از مسیر جنگ نظامی انجام می دهد، همچنین برنامه های دقیق و بلند مدتی برای نفوذ فرهنگی در کشورهای جمهوری شوروی سابق را در دستور کار قرار داده است.

مدرسه آنلاین به نقل از ایراس– در میان جمهوری‌های سابق شوروی، رویکرد نسبت به فدراسیون روسیه متفاوت است، از سابقه عداوت و جنگ طی 3 دهه اخیر گرفته تا دوستی بی حد و حصر و حتی نوعی وابستگی شدید به کرملین.

روسیه طی سالهای اخیر سعی کرده فرهنگ و زبان روسی را دوباره به عنصری تاثیرگذار در میان این کشورها بدل نماید و نتیجه آن به شکل زیر است. تعداد مدارس روسی یا مدارسی که بخش زبان روسی دارند:

قزاقستان: ۴۰۳۲ گرجستان: ۵۹ ارمنستان: ۵۲ جمهوری آذربایجان: ۳۴۰ ازبکستان: ۹۵۳ تاجیکستان: ۲۰۱ قرقیزستان: ۸۶۲ ترکمنستان: ۱ اوکراین: ۱۲۵ استونی: ۷۴ مولداوی: ۲۳۸ اوستیای جنوبی: ۵۲ آبخازیا: ۵۵ لتونی: ۲۶ لیتوانی: ۳۱۳ بلاروس: ۱۵۰۰

همانطور که مشاهده می‌کنید، میزان وابستگی فرهنگی و سیاسی این جمهوری‌ها به مسکو را دقیقا می‌توان از روی تعداد این مدارس تشخیص داد. بلاروس و قزاقستان در صدر لیست هستند. البته با توجه به شرایط منطقه و رویکرد دولت‌ها، در سالهای آتی احتمالا حضور زبانی و فرهنگی مسکو در کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان و مولداوی بیشتر شود و در عین حال در اوکراین کاهش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا