چیستانکجاست؟

با اماکن دیدنی و زیارتی شهر مکه بیشتر آشنا شوید

  مکه شهری در کشور پادشاهی عربستان است که از اهمیت بسیار بالایی برای مسلمانان برخوردار می باشد چرا که این شهر قبله گاه تمام کشور های مسلمان محسوب می شود. همچنین این شهر محل تولد حضرت محمد، پیامبر اسلام است.
مدرسه آنلاین- مکه با نام های دیگری همچون بکّه، امّ‌القری و بلدالحرام نیز شناخته می شود. بر اساس آخرین سرشماری هایی که در سال 2014 انجام شده جمعیت این شهر را 2 میلیون نفر تخمین زده اند.
این شهر سالانه میزبان بیش از 10 میلیون زائر مسلمان است که برای زیارت خانه خدا، خود را به این شهر می رسانند و از همین رو مکه یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی در عربستان به حساب می آید.
در ادامه به برخی از جاذبه های گردشگری و زیارتی شهر مکه اشاره شده است:
جاذبه های گردشگری مکه

کعبه

بدون هیچ تردیدی مهم ترین جاذبه این شهر کعبه یا خانه خدا محسوب می شود. مسلمانان اعتقاد دارند که این بنای سنگی مرکز عالم می باشد و به همین دلیل نماز های یومیه خود را از هر جای دنیا که باشند، به سمت این خانه سنگی می خوانند. نام کعبه بر گفته از چهار گوش بودن این بنا می باشد. مسلمانان احترام بسیار بالایی برای این خانه برخوردار هستند و به همین دلیل به هیچ غیر مسلمانی اجازه نمی دهند از داخل این مجموعه دیدن کند. از مهم ترین مناسکی که در کعبه انجام می شود، می توان به طواف اشاره کرد.

مسجد الجن

یکی از مهم ترین مساجد در جهان اسلام مسجد جن نام داشته و در این شهر واقع شده است. شما می توانید با این مسجد در پایین کوه حجون مواجه شوید. بسیاری اعتقاد دارند نام گذاری این مسجد به دلیل رفت و آمد اجنه در این مسجد می باشد اما این موضوع هیچ گونه پیشینه و ادله تاریخی ندارد. در بسیاری از نسخه های تاریخی عربی اشاره شده که نام این مسجد به واسطه نزول سوره جن بر محمد می باشد چرا که وی در آن زمان در این مسجد حضور داشته اند.

کوه و غار حرا

این غار نیز برای مسلمانان ارزش بالایی دارد چرا که اعتقاد دارند محمد در این مکان به پیامبری برگزیده شده است. از دیگر نام های این مکان می توان به جبل النور، جبل القرآن و جبل الاسلام اشاره کرد. شما می توانید با این کوه در شمال شرق کعبه و در مسیر صحرای عرفات آشنا شوید. این غار تقریبا به اندازه 5 نفر به صورت نشسته گنجایش دارد و معمولا به زوار اجازه نمی دهند کسی وارد غار شود. اعتقاد بر این است که محمد بسیاری روزها در این غار به عبادت خدا مشغول می شده است.

شعب ابی طالب

در میان دو کوه ابوقبیس و خندمه دره ای وجود دارد که به شعب ابی طالب شهرت دارد. در تاریخ صدر اسلام آمده که در زمانی که محمد تازه دعوت مردم به اسلام را شروع کرده بود، توسط قدرتمندان قریش تهدید می شود و به همین دلیل او و پیروانش به این دره پناه می برند و سال در آن محصاره می شوند. از آنجایی که این دره ملک عبد المطلب بوده، مشرکان اجازه نداشتند به آن وارد شوند. در حاضر حاضر تنها قسمتی از شعب ابی طالب به اسم سوق اللیل باقی مانده و بقیه آن به مسجد الحرام اقدام شده اند.

عرفات

یکی دیگر از مکان های دیدنی و زیارتی مکه صحرای عرفات می باشد. این صحرا که طولی 12 کیلومتری دارد، در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. این صحرا در بیشتر روز های سال خالی از سکنه است اما در تاریخ نهم ماه ذی‌ الحجه زائران به این صحرا می روند تا یکی از مهم ترین مناسک مذهبی حج را اجرا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا