تغذیهمامان بابا

اشتباهاتی در آشپزی که غذا را خراب می کند

آشپزی هنری است که بسیاری از خانم ها و آقایان به آن علاقه دارند. اما گاهی اشتباهات کوچک در آن، اثر نامطلوبی در نتیجه کار می گذارد.

مدرسه آنلاین- گاهی اشتباهات جزئی در آشپزی مانع از پختن یک غذای عالی می شود.در حالی که رعایت همین نکات ظریف می تواند یک غذای لذیذ را به همراه داشته باشد. در این مطلب برخی اشتباهات آشپزی را که در طعم نهایی غذا تاثیر می گذارد، با هم مرور می کنیم.

زیاد پختن سبزیجات

اگر سبزیجات را زیاد بپزیم یا سرخ کنیم باعث می‌شود که ویتامین‌ها از بین برود همچنین اینکه باعث تغییر در شکل ظاهری و دفرمه شدن آن‌ها هم می‌شود.

داغ کردن بیش از حد روغن

بیشتر دستورهای غذایی با داغ کردن روغن داخل ‌تابه شروع می‌شود. وقتی تابه را روی اجاق می‌گذارید معمولا زمان کوتاهی طول می‌کشد تا تابه شما داغ شود. سپس ما روغن را داخل تابه می‌ریزیم و بعد خودمان را سرگرم کار دیگری می‌كنیم تا روغن داخل تابه داغ شود. قبل از اینکه متوجه شوید چه خبر است ناگهان به خودتان می‌آیید و انبوهی از دود را می‌بینید که اطراف تابه را فرا گرفته است. این اتفاق برای خیلی‌ها یک معنا می‌دهد، آن هم اینکه تابه داغ شده و آماده آشپزی است! اگر این شگرد شما برای شروع آشپزی است باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. بهتر است بدانید که داغ شدن بیش از حد روغن تا جایی که دود از آن بلند شود نه‌تنها مزه روغن را بد می‌کند بلکه بسیار هم مضر خواهد بود و در واقع روغن را خراب می‌کند طوری که دیگر قابل استفاده برای طبخ غذا نخواهد بود. این اتفاق نه‌تنها آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن را از بین می‌برد بلکه از آن ترکیب مضری برای سلامت می‌سازد. با این اوصاف بهتر است به محض اینکه کوچک‌ترین صدای جلز و ولزی از روغن شنیدید آشپزی را آغاز کنید. قرار نیست روغن شما بیش از حد داغ شود فقط کافی است آن را کمی داغ کنید و بعد کارتان را شروع کنید.

الک‌نکردن آرد

آرد از اجزا و مواد مهم شیرینی‌پزی است، ولی در تهیه غذاهای غیرشیرین هم کاربرد دارد. اضافه‌کردن آرد به آب گوشت و ادویه یا هر نوع سس دیگری، موجب غلیظ‌شدن و افزایش غلظت سس می‌شود و ترکیبی غلیظ و غنی را ایجاد می‌کند؛ ولی نمی‌توانید آرد را بدون الک‌کردن، داخل سس بریزید و امیدوار باشید که بهترین نتیجه را می‌گیرید.

وقتی آرد را به ترکیب سس اضافه می‌کنید، باید آن را داخل الک بریزید. الک‌کردن آرد موجب می‌شود که سس پر از توده و گلوله آرد نباشد. افزودن آرد با استفاده از الک، موجب می‌شود که در پایان همان سس غلیظ و یک‌دستی را داشته باشید که می‌خواستید.

در نظر نگرفتن زمان پخت

قبل از این که بخواهید کل غذا را بار بزارید، قطعاً باید مواد ریز را بپزید. خیلی ها به پختن پیاز و سیر توجه نمی‌ کنند؛ در صورتی که موادی مثل پیاز و سیر باید کاملا پخته و سرخ شده باشند و بعد آن ها را در غذای تان بریزید.

هم زدن بیش از حد غذا

این طبیعی است که شما برای جلوگیری از سوختن غذا آن را مرتب هم بزنید اما در عین حال باید بدانید هم زدن بیش از حد غذا اتفاق بدی است که در آشپزی شما می‌افتد. در واقع هم زدن بیش از حد غذا مانع از رنگ گرفتن آن می‌شود چون شما پیش‌تر انواع ادویه‌های خوش‌طعم و خوش‌رنگ را به غذا اضافه کرده‌اید و باید به این ادویه‌ها فرصت بدهید تا در زمانی که مواد غذایی داغ هستند به خورد آنها برود و رنگ و لعابی را که انتظار دارید به غذا بدهد اما اگر مرتب غذا را هم بزنید مواد غذایی مختلف را از هم جدا کرده‌اید و مانع از ترکیب درست و حسابی آنها با یکدیگر شده‌اید و نتیجه‌اش هم این است كه غذای شما لعاب نمی‌اندازد و شل می‌شود بنابراین برای هم‌زدن غذا اصرار بیش از حد نداشته باشید مگر اینکه در دستور غذایی خاص به شما تاکید شده باشد که هم زدن باید دائم صورت بگیرد.

پر کردن بیش از حد قابلمه و ماهیتابه

بسیار مهم است که ماهتابه یا قابلمه فضای خالی داشته باشد.‌ پر کردن بیش از حد آن باعث می شود که ظرف پر از رطوبت شود، دما افت کند و طعم غذا هم خوب نشود و تحت تاثیر قرار بگیرد.

استراحت ندادن گوشت

شما گرسنه هستید و فقط می‌خواهید به جان استیکی بیفتید که همین چند لحظه پیش آن را گریل یا سرخ کرده‌اید. صبر کنید! اجازه بدهید گوشت قبل از اینکه تکه‌تکه شود، استراحت کند. در فاصله‌ای که گوشت را برای استراحت رها می‌کنید، سسی را که برای استیک آماده کرده‌اید روی آن بریزید حتی اگر قبلا این کار را کرده‌اید مقداری از سس را نگه دارید و در زمان استراحت گوشت دوباره روی آن بریزید تا حسابی به خورد گوشت شما چه در قالب گوشت مرغ، چه ماهی و چه انواع دیگر گوشت‌ها برود. اگر بلافاصله بعد از طبخ، گوشت را تکه‌تکه کنید، سسی که برای مزه‌دار کردن آن پیش‌تر رویش ریخته بودید به اطراف پخش می‌شود و در نهایت گوشت شما مزه سس را نخواهد گرفت. اگر اجازه بدهید گوشت شما فقط 5 دقیقه استراحت کند، دیگر مشکلات اینچنینی به وجود نخواهد آمد.

رعایت نکردن مقدار پیمانه ها 

غذا شور است، کم نمک است، فلفل ندارد، ادویه اش کم است، همه این ها به خاطر عدم دقت به مقدار و پیمانه مواد تشکیل دهنده در آشپزی است. ابتدا برای پخت غذایی مقدار پیمانه مواد را کامل بدست بیاورید و هر کدام در مرحله مربوط به خود اضافه کنید.

مخلوط کردن مایعات داغ

شما مجبور هستید 3، 2 مایع داغ را با یکدیگر مخلوط کنید بدون اینکه بدانید ممکن است این اتفاق بر اثر بی‌احتیاطی باعث یک انفجار در آشپزخانه شما شود! البته ما درباره مواقعی می‌گوییم که شما قصد دارید با استفاده از مخلوط‌کن این ترکیب را انجام بدهید. اغلب مخلوط‌کن‌ها در قسمت بالایی خود یک درپوش متحرک کوچک دارند. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که بر اثر ترکیب مواد داغ داخل مخلوط‌کن یک انفجار هر چند کوچک را تجربه کرده‌اید باید بدانید که کوتاهی از خودتان بوده چون فراموش کرده‌اید درپوش را قبل از ترکیب مواد بردارید. در واقع بخار ناشی از ترکیب مایعات داغ فشار عجیبی را ایجاد می‌کند که اگر این درپوش برداشته نشده باشد این فشار به درپوش وارد می‌شود و باعث پرتاب شدن آن با ضرب و در نتیجه پاشیده شدن مواد به خارج از مخلوط کن خواهد شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی درپوش را قبل از اینکه مایعات داغ را با یکدیگر مخلوط کنید بردارید و به جای آن یک دستمال بگذارید که بر اثر تا خوردن چند لایه شده باشد. به این ترتیب هم مانع ایجاد فشار شده‌اید و هم از پاشیده شدن احتمالی مایع به اطراف جلوگیری کرده‌اید. فراموش نکنید که دستمال را باید خیلی ساده جای درپوش بگذارید نه اینکه آن را به زور آنجا قرار دهید تا دوباره مانع خروج آرام بخار از آن نقطه شوید.

مخلوط کردن یک باره مواد

در تمامی دستورات آشپزی که مشاهده کنید، همه مواد تشکیل دهنده همان ابتدا با هم مخلوط نمی شوند، بلکه مرحله به مرحله باید آن ها را به هم اضافه کرد. ترکیب مرحله به مرحله آن ها باعث می شود که خاصیت بعضی از آن ها در برابر دیگری از بین برود و این مساله می تواند بر طعم غذا اثر منفی داشته باشد. هر ماده باید اول به خوبی با مواد قبلی ترکیب شده و سپس سراغ مواد بعدی رفت.

بیش ‌از حد پختن پیاز

معمولا پیاز اولین چیزی است که داخل ماهیتابه می‌ریزیم؛ چون برای پختن و نرم‌شدن در غذا، به زمان نیاز دارد، ولی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پیاز به پخت زیادی نیاز دارد.

فقط کافی است که پیاز را حدود یک دقیقه حرارت دهیم تا نرم شود و مزه خود را به غذا بدهد. پختن پیاز در مدت‌زمانی بیشتر از یک دقیقه، موجب سوختن تکه‌های پیاز می‌شود. این تکه‌های سوخته طعم سوختگی ناخوشایندی را به غذا می‌دهند. فراموش نکنید که پخت پیاز پس از افزودن سایر مواد غذایی به ماهیتابه نیز ادامه پیدا می‌کند؛ پس با سوزاندن پیازها از همان ابتدا با شروع آشپزی، غذایتان را خراب نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا