خبر ویژه

از دختران شین آباد تا هزاران مدرسه که هنوز  نفتی‌اند

15 آذر 1391 بود که خبری تلخ فضای رسانه ای کشور را پر کرد و حکایت از در آتش سوختن دختران مظلوم و بیگناه دانش آموز در یک مدرسه در روستای شین آباد از توابع شهرستان پیرانشهر داشت.

مدرسه آنلاین- در آن حادثه که به واسطه بخاری نفتی مدرسه رقم خورد، نجر به بروز آتش سوزی و سوختگی ۲۸ دانش آموز و درگذشت ۲ نفر از آنها شد.

در آن ایام علت آن حادثه تلخ فقدان استانداردهای سیستم گرمایشی در مراکز آموزشی اعلام شد، اما با وجود گذشت بیش از 10 سال از آن تاریخ هنوز مدارس زیادی در کشور وجود دارد که از استانداردهای گرمایشی بی بهره هستند.

خبرگزاری رکنا در این باره نوشت: بعد از حادثه شین آباد در طی 10سال گذشته ، تقریبا هر سال وعده داده شد که به زودی بخاری های نفتی از مدارس ایران حذف شده و جای آن را بخاری های ایمن و بی خطر خواهد گرفت اما همچنان 14 هزار بخار نفتی در مدارس کشور بر جای خود باقی مانده اند و این یعنی امکان وقوع 14 هزار حادثه مشابه مدرسه شین آباد در هر روز سرد پاییز و زمستان برای کودکان و نوجوانان ایران وجود دارد.

طبق آخرین آماری که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص مدارسی که برای تامین گرما از بخاری نفتی استفاده می کنند چنین گفته است : در حال حاضر ۱۴ هزار بخار نفتی در مدارس داریم.قبل از سال ۹۱، در مدارسی که ساخته شد برای اینکه هزینه تمام شده مدارس کمتر شود، از سیستم‌های نفتی به جای سیستم حرارت مرکزی استفاده کردند.در حال حاضر ۱۴ هزار بخار نفتی از ۵۳۰ هزار کلاس مانده است.

وی تاکید داشت : در مدارسی که بخاری نفتی هنوز مانده است به این دلیل است که زیرساخت گازی نداریم یعنی گاز به استان رفته اما گازکشی شهری نرفته است و حتی گاهی برق هم ندارند. البته تعداد کلاس درس می‌تواند از ۱۴ هزار کمتر باشد چون ما راهروها و سرایداری و آزمایشگاه‌ها را هم جزو کلاس درس می‌دانیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بیش از بیست سال است که اول مهر میگویند تا پایان سال هیچ مدرسه ای بخاری نفتی نخواهد داشت و هنوز ماجرا ادامه دارد.به این میگویند مدیریت جهادی و انقلابی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا