تغذیهمامان بابا

آیا شلغم برای کودکان مفید است؟

شلغم یکی از انواع سبزیجات است که از شناخته شده‌ترین خواص آن کمک به درمان سرماخوردگی است‌. این سبزی یک ماده دارویی بسیار مفید نیز برای تضمین سلامت نوزادان است.

مدرسه آنلاین- شلغم یکی از سبزیجاتی است که در همه دنیا وجود دارد و دارای خواصی بی نظیر است.در این مطلب به خواص شلغم برای کودکان پرداخته ایم.

انواع شلغم

انواع شلغم عبارتند از شلغم سفید، شلغم شیرازی و شلغم سیاه.شلغم سفید در واقع همان شلغم معمولی است و شلغم سیاه همان ترب سیاه است. شلغم شیرازی همان سیب زمینی ترشی است که با نام شلغم فرنگی نیز شناخته می‌شود. شلغم شیرازی پوستی تیره رنگ و گوشتی سفید رنگ دارد.

مواد مغذی موجود در شلغم

-شلغم، ریشه‌ای غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت فرزند شما است.
-ریشه شلغم یک منبع غنی از ویتامین C به شمار می‌رود.
-برگ‌های سبز این گیاه غنی از ویتامین‌های A، C، K، کلسیم و فولات هستند. همچنین، این برگ‌ها حاوی مقدار زیادی لوتئین نیز می‌باشند.
– 100 گرم از ریشه شلغم حاوی 28 کیلوکالری انرژی، 0.90 گرم پروتئین، 10 گرم چربی لیپید، 6.43 گرم کربوهیدرات، 1.8 گرم فیبر غذایی و 3.80 گرم قند می‌باشد. همچنین، این سبزی غنی از ویتامین‌های A، B-6، B12، C، D، E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات است.

خواص شلغم

شلغم منبعی غنی از فیبر، ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، فولات، نیاسین و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است و به همین دلیل خاصیت شلغم برای سلامتی بسیار فراوان است.

از جمله خواص شلغم می‌توان به مواردی مانند حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از سرطان، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، جوان سازی پوست صورت، حفظ شادابی پوست، رفع ترک کف پا، تقویت و افزایش رشد مو، افزایش باروری در زنان، درمان سرماخوردگی (خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی)و گلودرد، حفظ سلامت دستگاه گوارش، لاغری، کاهش سطح قند خون، درمان اختلال نعوظ، کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب، درمان یبوست، درمان کم کاری تیروئید، درمان آسم، حفظ سلامت چشم، حفظ سلامت ریه، افزایش گردش خون، سم زدایی و حفظ سلامت تخمدان اشاره کرد.

شلغم برای نوزادان و کودکان

از جمله خواص شلغم این است که با داشتن روی در خود می‌تواند موجب افزایش عملکرد مغز نوزادان و کودکان شود.  جلوگیری از یبوست و ناراحتی روده از جمله خاصیت شلغم برای نوزادان و کودکان است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که با افزودن شلغم به رژیم غذایی نوزادان، سیستم گوارشی آن‌ها درست کار خواهد کرد.

بهترین زمانی که شما می‌توانید شلغم را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کنید، حدود شش تا هفت ماهگی بعد از تولد است؛ زمانی که او را با سایر مواد غذایی جامد آشنا می‌کنید.

ریشه شلغم غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بهبود روند رشد کودک شما، عنصری حیاتی به شمار می‌روند.

علاوه بر این موارد، ویتامین C موجود در شلغم به تقویت سیستم ایمنی نوزادان کمک شایانی خواهد کرد؛ در نتیجه، به کودک شما کمک می‌کند تا آهن بیشتری را از رژیم غذایی خود جذب کند.

آهن موجود در ریشه شلغم به روند رشد مغز کودک کمک شایانی می‌کند. همچنین، روی موجود در این گیاه، باعث افزایش عملکرد مغز کودک شده و سیستم ایمنی بدن او را تقویت می‌کند.

عوارض شلغم برای نوزادان

گاهی اوقات قرار دادن ریشه شلغم در رژیم غذایی نوزادان می‌تواند باعث ایجاد گاز در روده‌های کودک شما شود. او ممکن است ناگهان، بدون هیچ علت ظاهری، شروع به گریه کند؛ در چنین شرایطی، بدانید که نوزاد با ناراحتی شکم و درد ناشی از نفخ روده‌ها روبرو شده است.

بر این اساس، بهتر است که یک یا دو روز، کودک را با شلغم تغذیه کنید و ببینید که بدن او چگونه به مواد موجود در این ماده غذایی واکنش نشان می‌دهد. اگر هیچ ناراحتی در بدن نوزاد به وجود نیامد، می‌توانید همچنان به روند تغذیه او با شلغم ادامه دهید.

با این حال، در صورتی که پس از مصرف شلغم، کودک با شرایط ناخوشایندی روبرو شد، روند تغذیه او را متوقف کرده و با دکتر متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن فرزندتان صحبت کنید.

به خاطر بسپارید که اگر سابقه آلرژی غذایی در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال دارد که نوزاد شما نیز در معرض آن قرار گیرد. اگر از این موضوع آگاه هستید، قبل از معرفی ریشه شلغم به برنامه روزانه فرزند خود با دکتر متخصص اطفال صحبت کنید.

همچنین، یادتان باشد که اگر پس از مصرف این گیاه، نوزاد شما با حساسیت غذایی روبرو شد، ممکن است علائمی مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی یا خارش را تجربه کند؛ بنابراین، اگر متوجه هر کدام از این علائم در بدن فرزند خود شدید، فوراً مصرف شلغم را قطع کرده و با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا