تغذیهمامان بابا

آموز پخت زولبیا بامیه در خانه برای ماه رمضان

درست کردن شیرینی‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در منزل از هنرنمایی‌های کدبانوهای ایرانی است. زولبیا و بامیه از شیرینی‌های پرطرفدار ایرانی به ویژه در ماه رمضان است که زینب‌بخش سفره‌های افطار است.

مدرسه آنلاین– زولبیا و بامیه از شیرینی‌های خوشمزۀ ماه رمضان است که پیشینه‌ای هندی دارد. در ادامه طرز تهیۀ زولبیا و بامیه را آموزش می‌دهیم.

ابتدا باید شربت بار را تهیه کنیم.

مواد لازم برای شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

*آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*شکر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه (اختیاری است.)

*آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

*گلاب: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد،  زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و خود به خود حل شود. بعد با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. همین مقدار مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به کار ببرید.

 شربت بار

مواد لازم برای تهیۀ زولبیا

آرد: 3 قاشق غذاخوری

ماست: یک دوم لیوان

گلاب: یک سوم لیوان

نشاستۀ گل: یک لیوان

جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری

زعفران دم‌کرده: 3 قاشق چایخوری (اختیاری است.)

روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه زولبیای خانگی

مرحله اول : 

برای تهیه زولبیا ابتدانشاسته و ماست را  به وسیۀ همزن به خوبی ترکیب کنید تا مایع مورد نظر یکدست شود.

مرحله دوم : 

بعد از گذشت 5 دقیقه به آن یک قاشق چایخوری روغن به مایع اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن بکنید.

مرحله سوم :

پس از مخلوط کردن کامل مواد، گلاب و جوش‌شیرین و زعفران را به مواد اضافه کنید و شروع به همزدن بکنید تا مواد ترکیب شود.

مرحله چهارم : 

حال آرد را الک کرده و به همراه جوش شیرین به مواد اضافه کنید و هم بزنید. 

مرحله پنجم : 

این مواد باید جوری مخلوط و یکدست شود که قابلیت ریختن از قیف را داشته باشد.

مواد را در قیف ریخته و درون روغن داغ با فرم‌دهی هر دو طرف آن را به خوبی سرخ می کنیم که بهترین مدت زمان برای آماده شدن زولبیا 10 دقیقه است.

مواد لازم برای تهیۀ بامیه

آرد: یک دوم پیمانه

شکر: یک قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: یک عدد

کره: 25 گرم

آب: یک دوم پیمانه

بکینگ‌پودر: یک چهارم قاشق چایخوری

روغن: به میزان لازم

طرز تهیۀ بامیۀ خانگی

مرحلۀ اول

 ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون می‌آوریم تا با دمای محیط سازگار شود. 

مرحلۀ دوم

آب را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم وروی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و کرۀ به دمای محیط‌رسیده و نرم‌شده را به آن اضافه می‌کنیم. آب که به جوش آمد و در حال جوشیدن بود بیکینگ پودر را به آرد اضافه می‌کنیم و از الک رد می‌کنیم و به آب در حال جوشیدن اضافه می کنیم و خوب مواد را مخلوط می‌کنیم تا حالت خمیری بگیرد. ابتدا شاید کمی مواد سفت شود ولی همچنان ادامه می‌دهیم و با قاشق روی خمیر می‌کشیم و آن را باز می‌کنیم و بعد سریع خمیر را جمع می‌کنیم.

مرحلۀ سوم

این کار را چندین مرتبه انجام می‌دهیم تا اگر هوا میان خمیر باقیمانده خارج شود.خمیر که منسجم شد آن را کنار می‌گذاریم تا خنک شود. توجه کنید که خمیر نباید سرد شود چون زمان اضافه کردن تخم مرغ به آن، باعث می‌شود دیر به خمیر جذب شود.

مرحلۀ چهارم

همین طور نباید خمیر داغ باشد چون تخم مرغ در خمیر می پزد.پس فقط خنک شود یعنی کمی گرم باشد. در قابلمه ای کوچک روغن سرخ کردنی به صورت شناور می‌ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و اجازه می‌دهیم تا با حرارت کم روغن به مرور زمان داغ شود.

مرحلۀ پنجم

زمانیکه خمیر خنک شد تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنیم و با همزن برقی خوب خمیر را هم می‌زنیم. ابتدا مایۀ خمیر تکه‌تکه و جدا می‌شود، نگران نباشید و همچنان به هم‌ زدن ادامه دهید، زیرا مواد خمیر بر اثر هم زدن منسجم و یکدست می‌شود.

مرحلۀ ششم

اگر بعد از حداکثر ۱۰ دقیقه دیدید هر چه هم می‌زنیم خمیر سفت است، می‌توانید نصف یک عدد تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و مجدداً هم بزنید. خمیر را داخل قیف بریزید.

مرحلۀ هفتم

 تیغه قیچی را داخل روغن می‌کنیم و بیرون می‌آوریم تا چرب شود و مایه بامیه به آن نچسبد. قیف در یک دستمان است و قیچی در دست دیگرمان است. قیف را فشار می‌دهیم و مایه بامیه بیرون می‌آید. هر اندازه که دوست داشتید اندازه بامیه‌ها باشد، مایه را قیچی می‌کنید و در روغن می‌اندازید تا جایی که قابلمه گنجایش دارد. البته توجه داشته باشید که به اندازه‌ای از مایه داخل روغن می‌ریزیم که بامیه‌ها به یکدیگر نچسبند.
 

مرحلۀ هشتم

بامیه‌ها را در روغن با کفگیر دارای سوراخ خوب زیر و رو می کنیم تا هر دو طرف آنها سرخ شود و به خوبی رنگ بگیرد. شربت را از یخچال بیرون می‌آوریم. سپس بامیه‌های سرخ‌شده را داخل شربت قرار می‌دهیم.

مرحلۀ نهم

حالا بعد از ۱ دقیقه بامیه‌ها را از شربت بیرون می‌آوریم و در توری می‌گذاریم تا شهد اضافۀ آن خارج شود. بامیه‌ها را در ظرفی می‌چینیم و روی آن سلفون می‌کشیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا خنک و آمادۀ نوش جان شود.

نکات:

*اگر می‌خواهید زولبیا و بامیه درست کنید، ابتدا زولبیا را آماده کنید و بعد بامیه را درست کنید، چون بامیه دارای تخم مرغ است و روغن به احتمال زیاد کف می کند.

*مایۀ به دست آمده برای زولبیا باید به غلظت ماست باشد، یعنی نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ. اگر مایه سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید. مراقب باشید آب زیاد اضافه نکنید چون مایه زولبیا بعد از استراحت رقیق‌تر می‌شود.

*روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. بامیه‌ها را در روغن سرد بریزید و سپس شعله زیر قابلمه را روشن کنید تا روغن به حد متوسط داغ شود و بامیه‌ها مغزپخت شوند.

*زولبیاها و بامیه‌ها را بعد از بیرون آوردن از شهد روی هم نگذارید چون خمیر می‌شوند. بهتر است در یک سینی بزرگ دانه دانه زولبیا و بامیه‌ها را بچینید و روی هم تلنبار نکنید.

*غلظت شهد باید به اندازه عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه‌ها خمیر و نرم نشوند.

*اگر همزن برقی ندارید خمیر مایۀ بامیه را با دست خوب ورز بدهید.

*برای اینکه زولبیا و بامیه شما بوی تخم مرغ ندهد، بهتر است مقداری وانیل به مواد آن اضافه کنید.

*برای طرز تهیه بامیه و زولبیا خانگی حتماً از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. استفاده از روغن جامد موجب سفت شدن زولبیا بامیه می‌شود.
 
 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا